A taxisok szerint a kiélezett verseny miatt 10 évvel ezelõtti az árszínvonal Budapesten, miközben a benzinárak az egekben járnak. A nyomott árak ellenére egyre kevesebb ember taxizik, és a céges megrendelésekben sincs köszönet, mert a fuvarok ára jelentõs késéssel folyik be, és ez rontja a likviditást. Az Opten adatai szerint szaporodnak ugyan a taxis cégek, de nagy az ágazatban a rotáció - írja a Gazdaság. hu.
Súlyos következményekkel járt a fõvárosi taxis szakmára az árcsökkentési trend, amely másfél éve kezdõdött - állítja Horváth Csaba, a 2010 õszén két cég összeolvadásával létrejött Rádió Tele5 Taxi Holding Kft. vezetõje. Több taxitársaság minden korábbinál alacsonyabb (150-160 forintos) kilométerdíjjal hirdette meg ugyanis szolgáltatását, amelyet hamarosan a többi cég is kénytelen volt követni. "Ezek 10 évvel ezelõtti árak, miközben a benzin egyre drágább" - mondja a cégvezetõ. Budapestet mindig is taxis túlkínálat jellemezte, így a kereslet csökkenése erõs lefelé tartó árspirált indított el. A zsugorodó családi költségvetések mellett a taxizásról való lemondás az egyik elsõ megtakarítás, amit elhatároznak az emberek - vázolja a helyzetet Kádár László, a Taxi Fuvarszervezõ Társaságok Szövetségének elnökségi tagja. Ez érzékenyen érinti a taxisokat, mert a magánszemélyek szállítása adja a fuvarok 70 százalékát, és ez a biztos piac azért is, mert itt mindig azonnal fizet az ügyfél. A forgalom 30 százalékát kitevõ céges fuvaroknak egyre nagyobb részét utólag, egy összegben rendezik a megrendelõk, és ez likviditási nehézségeket okoz a fuvarozóknak. A taxisok által "hitelezett fuvarnak" hívott szerzõdéses munkákat az éles verseny miatt csak alacsony árakkal, és hosszú, 60-90 napos fizetési határidõkkel lehet elnyerni. Az általában tenderen elnyert megbízást a gépkocsivezetõk teljesítik hónap közben, majd a hónap végén a taxitársaság kiszámlázza a felgyûlt fuvardíjat. A gépkocsivezetõ szempontjából már itt összegyûlik 1-30 nap késedelem, ehhez jön még a számlázástól számított fizetési határidõ, a görgetett kintlévõséget pedig sokszor sem a taxis, sem a taxitársaság nem viseli el, így egyre több piaci szereplõ kerül nehéz helyzetbe. Ilyen körülmények között az elnyert munka öröme nem tart sokáig, a végeredmény a késve kifizetett taxisok dühe, vagy jogi eljárás. Tovább rontja a fuvarozók helyzetét, hogy a fõvárosi taxisok 70 százaléka lízingelt gépjármûvel dolgozik, a hitelek döntõ többsége pedig svájci frank alapú, azaz az elmúlt években jelentõsen megemelkedett a törlesztés. Az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint január végén 866 taxicég mûködött az országban, 57-tel több, mint egy évvel korábban, vagyis a cégadatok látszólag nem támasztják alá az ágazat nehéz helyzetét. Ágazati szakértõk szerint ez azonban csak a felszín, a szaporodó cégek éppen azt mutatják, hogy egyre több fuvarozó csalódik a taxitársaságokban és próbál függetlenként megélni a piacon. Ráadásul ebben a szakmában gyakori, hogy a márkanév, és a bejáratott fuvarok megõrzése érdekében magát a taxitársaságot nem döntik be, de a tulajdonosok tönkremennek, a cég pedig alacsony áron gazdát cserél.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!