Csak állami beavatkozással kezelhetõ a BKV helyzete, különben nem kerülhetõ el a közlekedési társaság pénzügyi összeomlása - jelentette ki Tarlós István fõpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján. A fõváros 19 milliárd forintot kér a kormánytól, hogy a BKV idei mûködési hiányát kezelni tudják, illetve kéri a cég 77 milliárd forintos közvetlen banki adósságának szanálását. Emellett a tárgyalások arról is folynak, hogy az állam szálljon be 50 százalékban a Budapesti Közlekedési Központba - közölte a fõpolgármester. Tarlós István a szerdán elfogadott fõvárosi költségvetési koncepció kapcsán azt is elmondta: a város elõzõ vezetésétõl összességében 160 milliárd forintos hiányt és 200 milliárdos adósságállományt örököltek meg, de pénzügyi segítséget az államtól csak a tömegközlekedés helyzetének rendezéséhez várnak.
Sok százmilliárdos pénzhiánnyal hagyta itt a várost az elõzõ vezetés, így szigorú költségvetést kell készíteni, mert ezzel tudják megalapozni, hogy elkerüljék a csõdöt - mondta Tarlós István. A fõpolgármester a szerdán elfogadott költségvetési koncepció kapcsán kitért arra: nem arról van szó, hogy az új városvezetés törölte a 4-es metró második szakaszát, de erre nincs pénz a kasszában. A szakemberek szerint a metró elsõ szakaszát sem lehet befejezni 2014 elõtt, így a budapestiek átverése lenne, ha a második szakaszt szerepeltetnék a 2011-es költségvetésben - jelentette ki a fõpolgármester.
A költségvetési koncepció vitájában szocialista képviselõk szóvá tették, hogy a hiánnyal kapcsolatban egyre nagyobb számokat mond a városvezetés. Tarlós István csütörtöki sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: ez azért van, mert az átadásnál nem mondtak igazat, sok mindent elhallgattak. A fõpolgármester ismét elmondta: a fõváros hiánya 56 milliárd helyett 160 milliárd forint, az adósságállomány pedig 200 milliárdos. A BKV közvetlen banki adóssága 77 milliárd forint, belsõ adóssága pedig 800 milliárd.
Atkári János, a fõpolgármester pénzügyi fõtanácsadója - 1994-2006 között Budapest fõpolgármester-helyettese - az önkormányzat hiányával kapcsolatban azt mondta: a következõ négy évre úgy mutatott ki 56 milliárd forintos hiányt az elõzõ városvezetés, hogy annak az újabb 65 milliárd forintos hitelnek a felvételét is bekalkulálták, amivel egyébként kimerül a fõváros hitelfelvételi lehetõsége. A számításokat áttekintve azonban kiderült, hogy a bevételeket - például az adó- és az illetékbevételeket, az osztalékot vagy az ingatlanértékesítésbõl befolyó pénzt - a jelentõsen túlbecsülték, a kiadásokat viszont alábecsülték. Így erre a ciklusra 161,8 milliárdos hiánnyal számolhat az új városvezetés - közölte Atkári János.
A fõpolgármester kérdésekre válaszolva közölte azt is: a BKV helyzete csak állami beavatkozással kezelhetõ, különben nem kerülhetõ el a közlekedési társaság pénzügyi összeomlása. A fõváros 19 milliárd forintot vár a kormánytól, hogy a BKV idei mûködési hiányát kezelni tudják, másrészt kéri a cég 77 milliárd forintos közvetlen banki adósságának szanálását. Emellett a tárgyalások arról is folynak, hogy az állam szálljon be 50 százalékban a Budapesti Közlekedési Központba - közölte a fõpolgármester. Hozzátette: Orbán Viktor miniszterelnök és Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter részérõl "támogatást észleltek", de szükség van Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter támogatására is.
A lehetséges felelõsségre vonásokkal kapcsolatos kérdésekre Tarlós István azt mondta: azt inkább erkölcsi problémának látja, hogy az átadás-átvételkor nem valós adatokat kapott az új városvezetés. Büntetõjogi felelõsségre vonás szerinte esetleg a Közraktárak átépítése és az Alstom metrókocsi-szerzõdések kapcsán merülhet fel. Ez utóbbiról a fõváros jogászokkal konzultál - közölte. 2008-ban a fõváros és a BKV felmondta ugyanis a magyar bankkal kötött garanciaszerzõdést, és azt átvitte egy francia bankhoz. Most emiatt nem tudja a BKV a már kifizetett 30 milliárdos garanciát lehívni, bár az Alstom a magyar elõírásoknak megfelelõ metrókocsikat nem szállította le.
Ugyancsak kérdésekre válaszolva a fõpolgármester kijelentette: döntés született arról, hogy a város jelenlegi pénzügyi helyzetében egyetlen rendezvény sem kap felmentést a közterület-használati díj fizetése alól. Még az elõzõ városvezetés állapította meg azokat a díjakat, ami alapján a Sziget Fesztiválnak 2,5 milliárd forintot kellene fizetnie. Tarlós István közölte: a Sziget egy-másfélmilliárd forint közötti kedvezményt kap. A további részletekrõl annyit mondott: a jövõ héten tárgyalnak majd Gerendai Károllyal, a szervezõ cég vezetõjével.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!