A kerozinba 50 százalékban a jatropha curcas nevû gyomnövénybõl kinyert bioüzemanyagot keverték. A jatropha annyiban újdonság az eddig ismert növényekhez képest, hogy emberi fogyasztásra alkalmatlan, tehát nem konkurenciája az élelmiszerlánc növényeinek, üzemanyagkénti felhasználása tehát nem vezet az élelmiszerek drágulásához - hangzott el egy e témában rendezett tavalyi konferencián.
A két óra idõtartamú új-zélandi tesztrepülés után a légitársaság fõpilótája hangsúlyozta, hogy az újfajta anyag sem az üzemanyagellátó rendszerben, sem a hajtómûvekben nem okozott károsodást. John Key, Új-Zéland miniszterelnöke szerint az esemény történelmi nap a repülésben.
Korábban már végeztek sikeres repülést, akkor kókuszdió kivonatot használtak. Az emberi fogyasztásra alkalmas növényekbõl készített bioüzemanyagokkal szemben azonban az egyik legfõbb kifogás, hogy jelentõs áremelkedéssel jár az üzemanyagkénti termesztés és felhasználás. A jatropha curcas azonban nem csupán gyomnövény, hanem magja egyenesen mérgezõ. A jatropha curcas a kutyatejfélék családjába tartozik, s magjából 40 százaléknyi, bioüzemanyag elõállítására alkalmas olajat tudnak kivonni. A Global Energy nevû cég adatai szerint a jatrophából hektáronként 1900 liter olajhozamot lehet elérni. További elõnye a növénynek, hogy lényegében bármilyen talajon megél, igaz, csak meleg éghajlatú területeken. Ugyancsak hasznaként említik, hogy az így elõállított bioüzemanyagban nincs foszfor, szulfid, sõt, hatékonyabb is a többi hasonló anyagnál, mert több oxigénmolekulája van. A jatropha curcasból készült biodízelt autókon már sikeresen kipróbálták, repülõgépben elõször kísérleteztek vele.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!