Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Színházi világnapi programok Szegeden
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
FIGYELEM! MENETREND MÓDOSÍTÁS!
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leváltható
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Magazin
Uccai dumák
Hollywoodi világvége
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Szent sz*r! Batmobil a pokolból!
Jegyzet Jegyzet
Karácsonyi remények
Munkatársunktól   2008 December 25, Thursday  

Ha a karácsonyi reménykedés idején lehet valamit kérni a Jézuskától, kérjük azt, hogy országgyûlési képviselõink végre azokat a feladatokat végezzék el, amiért odaküldtük õket.
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF
Sokat beszél a politika a szociális kiadásokról, mintha ez a rovat lenne a költségvetésben a bûnbak, amelynek majd el kell vinnie a balhét. Ha tényleg így gondolják egyesek, hibáznak.

Elõször is maradjunk annyiban, hogy a szociális kiadások között elsõ helyen emlegetett nyugdíj nem szociális kiadás abban az értelemben, hogy évtizedek járulékfizetése alapozza meg. Vagyis szerzett jog, amelynek az aktuális költségvetési helyzethez igazítgatása sérti a szerzett jogokat, gondolok itt a korhatárok szívfájdalom nélküli emelgetésére. Vegyük csak figyelembe, hogy a negyven évre szóló jogviszony a járulékfizetõ és az állami nyugdíjbiztosítás között akkor jön létre, amikor az elsõ keresetbõl levonják az elsõ járulékot. Az akkor hatályos törvényi feltételek szerint. Márpedig a korhatár is ilyen törvényi feltétel, amit visszamenõleg nem illik megváltoztatni, ha feltesszük, hogy törvénynek visszaható hatálya nincs. Márpedig a korhatár változtatgatása ezt a jogelvet sérti. Hasznosnak bizonyulhatna, ha az alkotmánybírák egyszer ezen a kérdésen is elgondolkodnának.

Másodszor az egészségbiztosítás természetbeni és pénzbeni szolgáltatásait, ha kiemeljük a hagyományosan szociálisnak tekintett ellátások közül, akkor nem sok marad, amit lefaraghatna parlamentünk. A szociális törvény hatálya alá tartozó ellátások lefaragásával aligha reparálható a költségvetés abban a mértékben, amilyen mértékben a gazdaság igényelné.

A szociális kiadásokhoz majd akkor nyúljon hozzá a választott képviselõ egyénileg és csoportjával egyetemben, amikor megreformálta pártfinanszírozást, az önkormányzati rendszert, az államigazgatást.

Engedjenek meg egy föntrõl populistának tûnõ mondatot. Nem kormányzati negyedet kell itt építeni, hanem a gazdasági válság közepette, mondjuk a belügyminisztérium épületeibe beköltöztetni az összes minisztériumot, a megfelelõ létszámokkal. Az államszocializmus korából itt ragadt központi apparátus legfeljebb hátráltatja, mint segíti a hatékony kormányzást. Legjobb példa erre az Egészségügyi Minisztérium, amelyben fõosztály követ fõosztályt, de ennek semmi látszata nincs a jobb kórházi ellátás szempontjából, hogy a tisztiorvosi szolgálatot már ne is említsük a párhuzamosságok között.

Ugyanilyen anakronizmus az agrár igazgatás, amelyben hivatal van hivatal hátán, csakhogy bürokráciával nehéz krumplit termelni és eladni.

Az egészségügy megreformálásáról most nem beszélnénk, mert e témáról unásig szóltunk. Annyit mégis elmondunk, hogy ha majd a lakossági objektív szükségletek és a biztosítási rendszer valamint a szolgáltató struktúra összhangba került egymással, csak azt követõen kezdjék a szociális kiadásokat lefaragni, ha akkor is szükség lenne még e lefaragásra.

Az oktatási rendszerünkön is lenne mit reformálni. Noha hat évvel korábban már tudni lehet hány elsõ osztályos gyermek lép majd be az iskolák kapuján, mindenki úgy tesz, mintha ezek az adatok nem állnának rendelkezésre. Már pedig a gyermeki létszámokból pontosan következi a pedagógus létszám, iskolák és iskolai padok száma.

Igen, az önkormányzati rendszer átalakításának intézményfinanszírozási fejezete is van. Ezeket az intézményeket pedig jól ismerjük olyanokként, amelyek folyton és folyvást pénzhiánnyal küszködnek. Ennek ellenére sem gondolhatjuk, hogy az óvodák, iskolák, könyvtárak, mûvelõdési házak problémáit pont a szociális kiadások lefaragásával lehetne orvosolni. Ha lehetett volna, az önkormányzatok régen megtették volna.

Ha a karácsonyi reménykedés idején lehet valamit kérni a Jézuskától, kérjük azt, hogy országgyûlési képviselõink végre azokat a feladatokat végezzék el, amiért odaküldtük õket. A pótcselekvésektõl tartózkodjanak. S ami a legfontosabb, legyenek képesek a feladatok fontossága, költségvetési kihatása között rangsort felállítani. Továbbá legyen bátorságuk azt is elmondani, hogy az adó-és járulék reform kapcsán milyen állami vagy önkormányzati kiadásokat húznának ki a költségvetésbõl, mely állami vagy önkormányzati intézményeket szüntetnének meg. Ahhoz ugyanis nem kell nagy bátorság, hogy a legelesettebb rétegek rovására kezdjenek takarékoskodni. Sõt kifejezetten tiltakozhatunk az olyan felfogás ellen, hogy a szociálisan rászorulók lennének az okai a költségvetés sanyarú állapotának. Mert ez egyszerûen nem így van. A költségvetés jelen állapotáért húszévnyi kormányzás, és tegyük hozzá parlamenti kényelmi berendezkedés, viseli a felelõsséget a társadalom elõtt.

(kela)


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player