1. lap. �sszesen 2.
Ăšgy látszik, az adaptáciĂłk reneszánszát Ă©ljĂĽk, hiszen nem rĂ©g kerĂĽlt a mozikba az Eszter hagyatĂ©ka cĂmĂ» Márai-kisregĂ©ny megfilmesĂtett változata. A Szerelem kolera idejĂ©n, A nyugalom Ă©s e film után már mindenki rájöhetett, hogy az adaptáciĂłk között is jelentõs kĂĽlönbsĂ©gek lehetnek abban, hogy hogyan állnak az alapmĂ»höz.
A kĂ©pzeletbeli „hĂ»sĂ©gi skálán" ez az adaptáciĂł igen elõkelõ helyen vĂ©gezne, hiszen nem csak teljes dialĂłgusokat emeltek át a kisregĂ©nybõl, hanem magát a narráciĂłt is - ami sokszor feleslegesen hat, mivel a csak megismĂ©tli azt, amit a vásznon látunk. Bár a rendezõ, Sipos JĂłzsef szerint ezt csak azok mondják, akik nem olvasták a mĂ»vet, hiszen több helyen is aktualizálták a forgatĂłkönyv szövegĂ©t, mĂ©gsem tĂ»nik tĂşl hitelesnek, mikor egy veszekedĂ©s hevĂ©ben Eszter azt mondja Lajosnak: „Egy nõ sem vehet erkölcsi dajkaságba felnõtt fĂ©rfiakat." Valamelyest ugyan magyarázza a helyzetet, hogy a fõszereplõk hĂşsz Ă©vig nem találkoztak, Ă©s ezalatt lejátszhatták magukban az esetleges viszontlátás összes lehetsĂ©ges párbeszĂ©dĂ©t, ám az „aktuális" jelzõt mĂ©gsem használnám az ilyen mondatokra... A pátosz teljesen áthatja a filmet, egyrĂ©szt az ilyen teátrális mondatok, másrĂ©szt pedig amiatt, hogy az alkotĂłk mennyire nem mertek változtatni Márai klasszikusán. Â
 Interjúnk Udvaros Dorottyával
|
A törtĂ©net Ă©s a „megoldás" is furcsa lehet annak, aki hozzá van szokva a fordulatos, akciĂłdĂşs hollywoodi filmekhez. A film lassan halad a vĂ©gkifejlet felĂ©, Ă©s nem is magyarázza meg Eszter döntĂ©sĂ©t (ahogyan a kisregĂ©ny sem), ezĂ©rt a nĂ©zõre van bĂzva, hogy hogyan Ă©rtelmezi a cselekmĂ©nyt.
Az idilli környezet a történet elején mintegy szigetként védelmezi Esztert és Nunut, ám Lajos betörésével szerepe megváltozik, ellensúlyozóvá válik. A szereplõkben dúló feszültség a Balaton-felvidéki tájon ezáltal nem az egyetemesség, hanem a személyesség érzetét kelti. A kilátás, a kert, a gyönyörû villa és a ház belsõ berendezése mintha egy álomvilágba vinné a nézõt, szemben a szereplõk közti konfliktus realitásával.
Kattintson a folytatásért!
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!