Akik az egészségügy reformálásában
gondolkodnak elõbb, azok nem biztos, hogy a helyes úton járnak. Nem a szervezet
mibenléte, annak centralizáltsága vagy decentralizáltsága ma a fõ probléma.
Az egészségügy kutatások
évtizedekkel ezelõtt megmutatták, hogy az 1-2 milliós népességû régiókban,
amelynek centrumában az egyetemi klinikai központ van, befejezetté tehetõ a
lakosság ellátása. A regionális szervezõdés gyakorlatilag adott is a hazai
egészségügyben. Hogy ezt az OEP pénzosztó hivatal szervezete nem követi, nem a
fõ probléma.
A reform alapkérdései ugyanis nem
szervezeti jellegûek. Az alapkérdések, amelyekre még senki sem válaszolt, az
egĂ©szsĂ©gbiztosĂtási funkciĂłkkal kapcsolatosak.
Kezdjük a legalapvetõbbel: mi
járjon állampolgári jogon, vagyis adĂłk fejĂ©ben, Ă©s mi társadalombiztosĂtási
jogon, vagyis a járulék fejében? Talán belátható, hogy e kérdésnek semmi köze
sincs a társadalombiztosĂtási szervezet mibenlĂ©tĂ©hez. Aztán itt van a további
kĂ©rdĂ©s, mi legyen a tartalma a társadalombiztosĂtásnak, finanszĂrozzon mindent,
mint eddig, amely feladatot kĂ©ptelen teljesĂteni, Ă©s folyton felbukik benne,
vagy más? Mondjuk másként! A szociális minimumon szolgáltasson a
társadalombiztosĂtás, vagy ne csak az elemi szinten? Ékes pĂ©lda erre, hogy
táppĂ©nzt a saját fizetĂ©se után kapjon a biztosĂtott, vagy egy elõre
meghatározott összeg után, amelyhez persze járulékdifferencia is tartozik.
Ha viszont idáig jutottunk, már
fel kell vetni azt a kĂ©rdĂ©st is, hogy mindent a társadalombiztosĂtás
finanszĂrozzon, vagy lehetnek kiegĂ©szĂtõ biztosĂtások is a rendszerben, amelyek
érdemi jellegûek, és nem csak komfortról szólnak? Maradjunk a példánál: ha nem
a minimálbĂ©r után akar valaki táppĂ©nzt kapni, a társadalombiztosĂtásban viszont
ekkora a táppĂ©nz, akkor az illetõ köthet-e kiegĂ©szĂtõ ĂĽzleti biztosĂtást saját
anyagi igényei szerint?
Arról már nem is beszélve, hogy a
társadalombiztosĂtásbĂłl akár kompakt terĂĽletek is kiemelhetõk, Ă©s kiegĂ©szĂtõ
biztosĂtási körbe vonhatĂłk. Ilyen lehet pĂ©ldául a fogászati biztosĂtás.
A legfontosabb kérdésrõl itt még
emlĂtĂ©st sem tettĂĽnk: kik legyenek járulĂ©kfizetõk? Magyarul bevonĂłdjanak-e
egyes nyugdĂjas csoportok a járulĂ©kfizetĂ©sbe vagy sem? Kik után fizessen az
állam járulékot és kik után az önkormányzat?
E kĂ©rdĂ©sözön az, amely felĂĽlĂrja a szervezet
mindenhatóságába vetett hitet. Talán az is látható, hogy kevesebb járulék,
kevesebb szolgáltatás elve mentén érdemes gondolkodni. Vagyis, ha nulláról kell
kezdeni az átgondolását a reformnak, akkor a funkciókkal kellene végre
foglalkozni a szervezeti kérdések helyett.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!