Levegõ Munkacsoport: Félmilliós jövedelem alatt nincs értelme autót tartani Budapesten
Független Hírügynökség
2010 September 19, Sunday
Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása autó fenntartásának.
|
Átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten nincs gazdasági racionalitása autó fenntartásának. Ennél ugyanis költségtakarékosabb a közösségi közlekedés, a kerékpár, szükség esetén a taxi vagy az autóbérlés igényeinkhez igazított mértéke - áll a Levegõ Munkacsoport vasárnapi közleményében. A szervezet szerint havi bruttó 500 ezer forint kell ahhoz, hogy autót tartson fenn valaki.
Magyarországon egy személyautó évente általában 10-15 ezer kilométert tesz meg. A Levegõ Munkacsoport számítása szerint az autóról való lemondással és helyette a közösségi közlekedés használatával évente félmillió forint megtakarítás érhetõ el. Egy kétgyermekes budapesti család, ahol mindkét szülõnek átlagkeresete van és minden tagja BKV-bérlettel utazik, éves jövedelmének 10 százalékát költi tömegközlekedésre. Ha a család autót tart fenn, akkor ez éves jövedelmük további 20 százalékát emészti fel. A budapesti autóhasználat tehát nem olcsóbb, mint a tömegközlekedés - vonja le a következtetést a környezetvédelmi szervezet. A Levegõ Munkacsoport szerint az élet nem igazolja azt a feltevést, hogy az autóhasználattal idõt lehet megtakarítani. Ma Magyarországon nettó 135 ezer forint az átlagkereset. Ha valakinek ekkora jövedelme van, minden munkanapon legalább 2 óra idõmegtakarítást kellene elérnie ahhoz, hogy emiatt megérje autót fenntartani. Ilyen eset Budapesten nagyon ritka. Egy átlagkeresetû személy, ha autót is tart, éves jövedelmének körülbelül 44 százalékát közlekedésre költi: 7 százaléknyit fordít tömegközlekedésre és 37 százalékot autója fenntartására. Az átlagkereset dupláját, azaz havi bruttó 500 ezer forintot keresõ személynél is naponta legalább egy óra idõmegtakarítást kell elérni ahhoz, hogy racionális döntés legyen saját személygépkocsi fenntartása a Levegõ Munkacsoport szerint. Az átlagos megtakarítási összeget alapul véve elmondható, hogy amennyiben valaki lemond a saját autóról, a megtakarított összegbõl évente 2800 kilométert tehet meg taxival. Ugyanennyi pénzbõl üzemanyaggal együtt akár 30 napig bérelhetõ is autó - áll a közleményben. A Levegõ Munkacsoport becslése alapján a budapesti forgalomban napi 150 ezer személygépkocsival kellene kevesebbnek közlekednie ahhoz, hogy a forgalom folyamatossá válásával jelentõsen csökkenjen a levegõ- és zajszennyezés. A szervezet a szokásos költségekkel számolt az autó fenntartásakor, bár az adatok között nem vették számításba az autó részletre vásárlásának lehetõségét, és az ebbõl adódó havi törlesztést. A parkolás díját is a nem rendszeres költségek között tüntették fel.
|
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!