(MTI) - Az LMP szerint már középtávon meg lehet teremteni a mûködõ- és versenyképes vasúti ágazatot - ismertette a pártnak a MÁV 2002-2010 közötti mûködésérõl készített kiegészítõ jelentését Jávor Benedek, szerda délelõtti sajtótájékoztatóján. A Házban szerda hajnalban kezdõdött meg a MÁV jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezetõ okokat vizsgáló bizottság jelentésének általános vitája, az LMP ehhez a jelentéshez tett kiegészítõ észrevételeket.
A politikus szerint a MÁV 2002-2010 közötti gazdálkodását vizsgáló bizottság átfogó munkát végzett, de számos kérdésre, például arra, hogy miért került a vasúti ágazat folyamatos válsághelyzetben, nem ad választ. A párt kiegészítõ jelentésérõl azt mondta, hogy a bizottság hiába vizsgálta a 2002-2010 között meghozott döntéseket, ezek önmagukban nem magyarázzák meg azt a helyzetet, amibe a MÁV került. Véleményük szerint az ágazat helyzetét ugyanis alapvetõen befolyásolja az azt körülvevõ szabályozási és finanszírozási környezet.
Jávor Benedek saját elképzeléseiket ismertetve kijelentette, hogy harmonizálni kell a pályahasználati és a közúthasználati díjakat, utóbbiakat mind a teher-, mind a személyszállításban kilométerarányossá kell tenni. Véleménye szerint a kilométerarányos közúthasználati díjnak nemcsak az autópályákra, de a teljes fõúthálózatra ki kell terjednie.
Ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy a vasúti ágazat két évtizede "torz és egészségtelen" versenyben áll a közúti fuvarozással. Véleménye szerint a költségvetés indokolatlan versenyelõnybe hozta a közúti ágazatot, mert annak résztvevõi nem, vagy csak töredékesen fizetik meg az úthasználati költségeket.
Hangsúlyozta, hogy amíg egy árut szállító teherautó akár 3000 forintos úthasználati díjért keresztülutazhat Magyarországon, addig ezen a távon a vasút körülbelül 300 ezer forintot fizet a pályahasználatért.
Hangsúlyozta, a MÁV-nak egyúttal versenyben kell állnia a szomszédos országok vasútjaival is. Megjegyezte, hogy a magyarországi pályahasználati díjak például magasabbak a szlovákiaiaknál.
Kijelentette, hogy az állam által a MÁV számára elõírt szolgáltatásokat kötelezõen meg kell téríteni a cégcsoport számára. Ezek között említette a kötelezõ menetrendi elvárásokat, az államilag megállapított tarifarendszert és a jegyárkedvezményeket.
Az LMP egyúttal átszervezné a menetrendi és a tarifarendszert is, hogy a vasút ezáltal is a közúti és az egyéni közlekedés megfelelõ alternatívájává váljon. Hangsúlyozta, hogy a vizsgált nyolc évben anélkül hajtottak végre jelentõs szerkezetátalakításokat a cégnél, hogy azok eredményeket hoztak volna, ráadásul nõtt a késések és az utasok panaszainak száma, miközben csökkent a szolgáltatások minõsége is.
Emellett átalakítanák a MÁV-csoport cégszervezeti struktúráját, mert véleményük szerint teljesen feleslegesen szerveztek ki szolgáltatásokat, például a vontatást, önálló cégekbe.
A párt azt is megvizsgálná, hogy a vasúti ágazat és a MÁV milyen szakterületeken és melyik - a munkanélküliség által sújtott régiókban - képes tartósan munkahelyeket teremteni.
Megjegyezte, hogy a MÁV Cargo privatizációja kapcsán felülvizsgáltatnák, hogy a jelenlegi európai vasúti szállítási rendszerben van-e lehetõség és igény egy - a MÁV-csoporton belül létrehozandó - áru- és teherszállító cég felállítására.
Az MTI kérdésére azt felelte, hogy a javaslatcsomagot nem nyújtották be és nem is fogják benyújtani a parlamentnek, viszont a vitában már elmondták szempontjaikat. Hozzátette, hogy javaslataikat a késõbbiekben önálló törvényjavaslat vagy formájában terjeszthetik az Országgyûlés elé.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!