Az utóbbi hetekben ismét egyre több panasz érkezett a fogyasztóvédõkhöz olyanoktól, akik reklamálni akartak egy-egy termék miatt, de nem jártak sikerrel. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szerint a problémát az okozza, hogy nemcsak a vásárlók, de a kereskedõk között is jócskán akadnak olyanok, akik nincsenek tisztában a jogokkal és kötelezettségekkel.
A legfontosabb tanács az, hogy vásárlás után a fogyasztó mindig õrizze meg a számlát vagy nyugtát, hiszen minõségi kifogás esetén csak ezekkel lehet reklamálni. Azoknál a termékeknél, amelyekre van jótállás, arra is figyelni kell, hogy azt helyesen töltse ki a kereskedõ. Nem árt tudni, hogy az üzlet nem kérheti a reklamáló vevõtõl a termék csomagolását is, és nem kérhet pluszpénzt sem, ha a kicserélt termék ára idõközben magasabb lett - mondta Krajcsik Szilvia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogi vezetõje. A kötelezõ jótállás alá tartozó termékek, például hûtõszekrények, porszívók, autók esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül kér cserét a vásárló, a forgalmazó nem választhatja az áru javítását. Köteles a meghibásodott terméket azonnal kicserélni, ha a hiba akadályozza a rendeltetésszerû használatot. Gyakran elõfordul az is, hogy a kereskedõ nem fizeti vissza a minõséghibás termék árát, hanem kötelezi a vevõt, hogy ugyanakkora értékben válasszon egy másik terméket. A levásároltatást azonban a magyar jogrendszer nem ismeri, tehát ilyen esetben a kereskedõ szabálytalanul jár el - hangsúlyozta a szakértõ. A legtöbben azt hiszik, hogy a szezonvégi kiárusításon vásárolt termékekre nincs reklamáció, ez azonban nem igaz. Minõséghibás termék esetén a vásárlót tájékoztatni kell arról a hibáról, amely miatt leértékelték a terméket. Emiatt utólag nem lehet reklamálni, de minden más miatt viszont igen. A minõségi kifogás intézéséért a forgalmazó, vagyis az üzlet a felelõs. Ha a vásárló javíttatni szeretné a terméket, akkor közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálathoz is fordulhat, de ha a vevõ az üzletbe viszi vissza a terméket, akkor a kereskedõ köteles azt továbbítani a szervizbe. Az is fontos, hogy a hatályos jogszabályok szerint a kereskedõ vagy a szerviz nem köteles cserekészüléket biztosítani a javítás idejére. Ez csak akkor jár, ha ezt az üzlet önként vállalta. Ha a fogyasztónak nem minõségi kifogása van, hanem például nem tetszik az ajándékba kapott termék színe vagy nem jó a mérete, kizárólag az üzlet döntésén múlik, hogy kicseréli-e a terméket vagy visszaadja az árát. Erre ugyanis a jogszabályok nem kötelezik a kereskedõket.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!