Hónig Péter közlekedési miniszter korábban azt ígérte, hogy ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ezután is lesz. A szüneteltetett vonalakon autóbuszok közlekednek majd. A döntés ellen számos település és a MÁV szakszervezetei is tiltakoznak. A Fidesz szerint politikai okból döntött a kabinet. Állításuk szerint ha kormányra kerülnek, akkor visszaállítják a vasúti közlekedést a bezárt szakaszokon.
A kormány eredetileg 46 vonalon függesztette volna fel a vasúti közlekedést, több vonal esetében azonban ezt visszavonták, így összességében 24 vonalat érint a bezárás. A települések egymással összefogva próbálták megmenteni a vasúti személyszállítást: ez a Karád - Siófok, a Nyíregyháza - Vásárosnamény és a Nyíregyháza - Nyírbátor vonalon is sikerült. A Zircet Veszprémmel összekötõ szakaszon pedig csak hétvégén szállítják vonatok az utasokat.
A Népszabadság azt írja, hogy a Hegyeshalom - Rajka, valamint a Balatonfenyves - Somogyszentpál vonal is megmenekült az utolsó pillanatban, igaz elõbbi esetében csak napi négy járatpár közlekedik majd. A lap úgy tudja: az eredeti tervek szerint az országos távolsági vasútvonalakon nem közlekedhetett volna párhuzamosan buszjárat is, vagyis megszûntek volna az autópályás gyorsjáratok, mint például a Budapest - Gyõr, Budapest - Miskolc, vagy Budapest - Nyíregyháza járat. A Volánnal az a kompromisszum született, hogy menetrendváltással még nem szûnnek meg ezek a járatok, de a fokozatos kivezetésükrõl szóló egyeztetések már januárban elkezdõdnek.
Hónig Péter közlekedési miniszter korábban úgy fogalmazott: ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ezután is lesz. A kormány terve az, hogy az idén 64 milliárd forint hiányt elszenvedõ MÁV csoport mûködését nullszaldósra javítja, a szerkezetátalakítást 48 milliárdos hitelbõl finanszírozva. A tárca három évre elõretekintõ átalakítási tervet készített, amelynek célja, hogy 2012 végére 70 milliárd forintot takarítsanak meg a helyközi közlekedés fenntartásán, amelyre a bruttó hazai termék 1 százalékát akarják költeni a mostani 1,3 helyett. A következõ lépés a programban a "példátlan kedvezményeket" tartalmazó tarifák átalakítása, és az 57 cégbõl álló és hatalmas vízfejjel mûködõ MÁV csoport lefogyasztása lesz - mondta Hónig.
Az átalakítás lényege, hogy az országos jelentõségû közlekedési vonalakon a vasút élvez elõnyt a busszal szemben, itt még növelik is a vonatok kapacitását, sûrítik és ütemessé teszik közlekedésüket, átlagosan 10 perccel csökkentik a menetidõt. A regionális vonalakon viszont felszámolják a párhuzamosságokat, bár a tavasszal tervezett 46 helyett csak 33 szakaszon. Valamivel több, mint ezer kilométeren nem rendel személyszállítást a MÁV-tól a minisztérium. Ezzel körülbelül 3 milliárd forintot takarítanak meg évente. Ezeken a járatokon a busz veszi át a közlekedést.
A Fidesz szerint viszont a kormány által tervezett vasúti szárnyvonalak bezárása nem jelent semmilyen megtakarítást a MÁV számára, ezért egyértelmû, hogy szimplán politikai okokból döntött a kabinet. Fónagy János korábbi közlekedési miniszter szerint olyan vasútvonalat is bezárna a kormány, amelyen jelenleg is zajlanak a vágányfelújítások. A Fidesz, amennyiben kormányra kerül, visszaállítja a kormány által szüneteltetni kívánt vasúti járatokat - ígérte a szakpolitikus.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!