A Berlin Calling cĂmĂ» filmet a szokásos „zenĂ©szĂ©letrajzi" alkotástĂłl az kĂĽlönbözteti meg, hogy vele kapcsolatban nem lehet kĂĽlön beszĂ©lni a kĂ©prõl Ă©s a hangrĂłl. Ezek ugyanis egymást feltĂ©telezve Ă©s segĂtve nemcsak a film atmoszfĂ©ráját Ă©s ritmusát határozzák meg, hanem az Ă©rtelmezĂ©st is segĂtik, elválasztva egymástĂłl a valĂłságot Ă©s a vĂziĂłt. Ezen kĂvĂĽl a zene összetett filmbĂ©li szerepe is kihangsĂşlyozĂłdik azáltal, hogy sokszor egyetlen szám elõször háttĂ©rzenĂ©nek tĂ»nik, majd a törtĂ©net rĂ©szĂ©vĂ© válik, ezután mintha a szereplõ belsõ hallásának termĂ©ke, vagy hangulatának lekĂ©pezĂ©se lenne. A filmben tehát egy igen sajátságos audiovizuális világ kĂ©pzõdik meg, melyben a zene nĂ©lkĂĽlözhetetlen (akár csak Antal NimrĂłd Kontroljában). Ezt megkönnyĂti, hogy többnyire instrumentális számokrĂłl van szĂł, melyben a legnagyobb szerepe az ismĂ©tlĂ©snek Ă©s a ritmusnak van (mint ahogyan az elector beats mĂ»fajmegjelölĂ©sbõl is látszik).
Az audioviziualitás hangsúlyos szerepe és a klubokban készült dokumentumfelvételek beemelése által a kommersz és didaktikus történet is élvezhetõvé válik. A fõszereplõ DJ Ikarusz küzdelme a droggal mintha csak eszköz lenne a hallucinációk és a szenvedés ritmusváltásainak történetbe való bevonására.
DJ Ikarusz drogproblémája, mely egy bad trip (azaz kellemetlen élményekkel járó szerhasználat) után az elvonón végzõdik, okozza magánéleti és szakmai válságát is. Miként a név eredetijének tulajdonosa, õ is túl nagyra tört, beképzeltté vált, ezzel kockára téve mindent: barátnõje elhagyja, a kiadó lemondja az album megjelentetését, és a klubban sem léphet fel. Egyetlen dolog maradt a számára: a zenébe vetett hite. A munka és annak felismerése, hogy a doktornõtõl kapott nyugtatók ebben csak hátráltatják, végül meghozza gyümölcsét, és (mint ahogy abban a nézõ egy pillanatig sem kételkedett) minden jóra fordul: élete ott folytatódik, ahol a bad trip elõtt abbamaradt.
A mĂ»vĂ©szekre jellemzõ önpusztĂtĂł hajlammal Ă©s kĂĽlöncsĂ©ggel felruházott fõhõs a lázadásban Ă©s a polgárpukkasztásban is követi a konvenciĂłkat. Egy Ă©jjel pĂ©ldául hatalmas orgiát rendez a klinikán, melyhez a prostik Ă©s az alkohol a fõ kellĂ©kek - igen, jĂłl emlĂ©kszĂĽnk: láttunk már ilyet, mĂ©gpedig a Száll a kakukk fĂ©szkĂ©re cĂmĂ» filmben is... És nem ez az egyetlen olyan jelenet, amely elĂ©g nyilvánvalĂłan kultfilmeket idĂ©z. Nem is lenne ezzel problĂ©ma, ha ez nem csupán átvĂ©tel lenne, mindenfĂ©le jelentĂ©sárnyalás nĂ©lkĂĽl. Az egyetlen kĂĽlönbsĂ©g a klasszikusokkal szemben az alcĂmbõl is látszik: az elektronikus zene kerĂĽl a korábban a lázadás csĂşcsának tartott rock helyĂ©be.
A filmnek termĂ©szetesen a lemez elkĂ©szĂĽltĂ©vel van vĂ©ge, Ă©s itt vĂ©gre nĂ©mi irĂłnia is felfedezhetõ: az album plakátja ugyanis a film plakátja, melyen Ikarus pĂłzol a drogklinika terápiás szobájában (ahol korábban a szintĂ©n a Száll a kakukk fĂ©szkĂ©re cĂmĂ» filmbõl „kölcsönzött" önismereti trĂ©ning-jelenet játszĂłdott). Ez a kettõs használat arra hĂv fel, hogy gondoljunk bele, milyen emberi Ă©s szakmai erõfeszĂtĂ©sek hĂşzĂłdhatnak meg egy mĂ»vĂ©szi alkotás (film, zenei album stb.) hátterĂ©ben. A plakát Ă©s a lemez mindenhol jelenvalĂłsága, tömeges mĂ©rtĂ©kben törtĂ©nõ bemutatása (nĂ©hány falat pĂ©ldául teljesen beborĂtanak Icarus kĂ©pĂ©vel) a digitális sokszorosĂthatĂłság problĂ©májára játszik rá, amellett, hogy egy elektronikus zenĂ©sz pályájának bemutatásával az eredetisĂ©g lĂ©tezĂ©sĂ©t is erõsĂti.
HasonlĂł játĂ©kot hoz lĂ©tre az is, ha tudatában vagyunk, hogy a fiktĂv DJ-t alakĂtĂł Paul Kalkbrenner „polgári" foglalkozását tekintve szintĂ©n DJ, Ăgy erõteljes Ă©rintkezĂ©s van a szerep Ă©s az azt játszĂł szĂnĂ©sz között. A fõszereplõ akkor szĂnĂ©sz vagy DJ? Egy DJ-t játszĂł szĂnĂ©sz, vagy egy önmagát adĂł DJ?
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
Wagner 2009 April 07, Tuesday, 10:41:10
JĂł ez a zene!
Kul 2009 April 07, Tuesday, 01:44:22
Cool! Congratulation!
pafff 2009 April 07, Tuesday, 00:38:53
Paul Kalkbrenner interjĂş: http://www.radiobogre.com/index.php/adasok/34-interju/189-paul-kalkbrenner-interju