Ăšton
A haragos zöld honában
ImageA Dolomitok között a nyár közepén is minden haragos zöld. Az esõ szinte mindennapos, a közel kétezres csúcsok között hamar összegyûlnek a felhõk. Négy napig viszont kánikula uralkodott Forni Avoltriban.
Filmes csereprogram Lengyelországban
Madeirai beszámoló II.
Juharlevelek Kanadából
Eger – jelenben Ă©s mĂşltban
Márai Kassája
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
M�jus 2024
H K S C P S V
29301 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Hetesi Erzsébet: Nem könnyû ma dékánnak lenni
Relax
Futballmeccsen
A férfi földrajza
Filmleírások
Intim vallomások
Ăšton Ăšton
Madeirai beszámoló I.
OskĂł PĂ©ter   2008 January 28, Monday  
Image
Oskó Péter, a Webrádió nagyutazója ezúttal Madeirán, a paradicsommadár-virág szigeten járt. Ha Ön is oda tévedne, kötelezõ olvasmány, ha nem, akkor is! Elsõ rész.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF

Szóval: indulás!

2007. november 26-án szállt fel a gépünk. Hajnalok hajnala, bruttó 5 Celsius, (Madeirán viszont már 25 Celsius lesz!). Gépünk 07:45 -kor szállt fel Bécsbe. Repülõvel kevesen járnak Budapestrõl Bécsbe, hacsak nem Scwechatról indul tovább valamelyik járatuk. Ennek megfelelõen ezen a vonalon az Austrian Airlines csak egy kis kávédarálót közlekedtet, ilyenen eddig még nem ültem, de sebaj! Akkor jó a repülés, ha izgalmas! Már eleve az, hogy a gépre való felszálláshoz elég egy tyúklétra is! Menetidõ, amit a gép a levegõben tölt Bécsig, az kb. 35 perc, ennélfogva nem is emelkedik magasra, max. 4-5000 méterre. Nagyszerû alkalom ez annak, aki szeret bámészkodni, mert felhõk alatt repülve erre is van lehetõség. Én minden lehetséges alkalommal ablak mellé szoktam a helyet kérni, hogy minél többet láthassak. Most is így volt végig Madeiráig, de visszafelé is.
SzĂłval: ..."ki gĂ©pen száll fölĂ©be, annak tĂ©rkĂ©p e táj..." ValĂłban! NagyszerĂ»en lehetett követni az Ăştvonalat: Tatabánya, majd Gyõr városa. Következett a Fertõ-tĂł, aminek vĂ©gtelen nádrengetegĂ©t Ă©rdekes fentrõl látni, közepĂ©n csak egy kicsi nyĂ­lt vĂ­ztĂĽkörrel. DĂ©lnyugati vĂ©gĂ©ben az „Ă–denburger gebirge", vagyis Soproni hegysĂ©g Sopronnal. Majd átrepĂĽltĂĽnk a Lajta hegysĂ©g felett, melynek dĂ©lnyugati vĂ©gĂ©ben teljesen tisztán látszĂłdott a kismartoni Eszterházi-kastĂ©ly.
VĂ©gĂĽl: Scwechat. KávĂ©darálĂłnk sikeresen leszállt, valahol a reptĂ©r vĂ©gĂ©ben, egy kĂĽlsõ parkolĂłpályán. Most ez csak azĂ©rt lĂ©nyeges, mert mindössze 30-35 percĂĽnk volt az átszállásra. Mindegy; be a terminálba, rohanás egy másikba, vĂ©gig a reptĂ©ren. VĂ©gĂĽl jĂł idõt futottunk, mindenki megtalálta a Funchalba indulĂł járat csarnokát. Viszont azon már sokszor elgondolkodtam, hogy a fenĂ©be tudják nagy reptereken megoldani azt, hogy a csomagok is simán átĂ©rjenek a továbbindulĂł gĂ©pekhez, ilyen rövid idõ alatt. TermĂ©szetesen logisztika kĂ©rdĂ©se, de milyen szintĂ» szervezettsĂ©get igĂ©nyel!! Gyakran repĂĽltem nagy reptereken keresztĂĽl Ăşgy, hogy csak nagyon kevĂ©s idõm volt az átszállásra. S mindezek ellenĂ©re a csomagom mĂ©g mindig megtalálta a következõ gĂ©pet. Le a kalappal a „csomagászok" elõtt (bár a bõröndjeim fizikai Ă©s lelki sĂ©rĂĽlĂ©seirõl most nem beszĂ©lek).
09:10: tehát továbbindulás Funchalba, Madeirára. Lauda Air-rel repĂĽltĂĽnk tovább. Mindig meg szoktam jegyezni, milyen tĂ­pusĂş Ă©s milyen nevĂ» gĂ©ppel utazunk. Ez nekem olyan passziĂł. Most a Lauda B-737/800-asával mentĂĽnk tovább, mely gĂ©pnek a neve „Maria Callas".  Lauda hĂ­res Ă©nekesekrõl, vagy sportolĂłkrĂłl nevezi el a gĂ©peit. 1998 tavaszán pĂ©ldául szintĂ©n Laudával jöttem MiamibĂłl MĂĽnchenbe, egy B-767/300-assal, a neve: „Ayrton Senna" volt!
Újra levegõben, további négy óra hosszára. Most már azért zömében felhõk felett, de azért az útvonal kivetítõkön követhetõ a fedélzeten. Ha szerencséd van, akkor még le is látsz a felhõk alá némelykor. Az útvonal: Salzburg-Zürich -ezeket nem látni, viszont az Alpok magasabb csúcsai a felhõk fölé emelkednek, és ezt minden egyes ilyen alkalommal megcsodálom! (Jungfrau, Matterhorn(!!!!), Mont-Blanc csoport). Kivehetõ a Genfi-tó, felismertem a genfi repteret, ahol 1995-ben egy fél napot elücsörögtem csak úgy, bámulva a fel- és leszálló gépeket. A továbbiakban Dél-Franciaország - Pireneusok (ez megint nagyszerûen látszott) - Kasztília - Portugália (Lisszabon a másik oldalról tisztán látszott), majd az Atlanti-óceán felett további 1000 km, míg megérkezünk Madeirára.
Már Madeira közelében 50-60 km-re fekszik a társsziget, Porto Santo. Ez mindössze kb. 50-60 km2, melyet teljes egészében sikerült látnom a repülõgép ablakából. A sziget legnagyobb látványossága egyébként, hogy van egy 9 km hosszú aranyszínû homokos tengerpartja, amely egyedülálló! Madeira fõszigetén sehol nincs homokos partszakasz. Úgyhogy aki lassan mélyülõ, homokos-fövenyes tengerparton szeretne nyaralni-telelni (mert itt valójában a telelés is nyaralás !!) az ne Madeirát válassza! A reptér. Hát ez megint megér egy misét.
Madeira egy olyan sziget, ahol még egy reptérre való sík terep sincs !! Reptere Santa Cruz város közelében van megépítve. Régen egy viszonylag rövid kifutópályát sikerült csak építeni, ami rendre gondot okozott, mert nagy gépek nem tudtak leszállni, s a kisgépek is sûrûn egy szakadékba fordultak a leszállás végén. Ezért a nyolcvanas években a hosszabbítás mellett döntöttek. A kifutópályát az óceán felé megnyújtották úgy, hogy vasbeton cölöpök százaira építették. A kifutópálya alatt a cölöperdõ között fut a tengerparti autópálya. A reptéren való leszállás így is speciális képzettséget kíván a pilótáktól. Hiszen leszálláskor meredeken kell ráfordulni a kifutópályára, startoláskor pedig felszállás után hirtelen kell elfordítani a gépet a tenger felé. Egyszerre csak meghatározott számú gép képes várakozni a kis területû reptéren (egyszerûen nincs hova leparkolni a gépeket), ezért csúcsidõszakokban magas szintû forgalomszervezést igényel a reptér üzemeltetése. Leszállás után nyomban egy közeli szállodába hajtattunk, a Hotel Dom Pedro-ba, ahol a szálloda megtekintése mellet/után megebédeltünk. 



Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player