Ăšton |
---|
A Dolomitok között a nyár közepén is minden haragos zöld. Az esõ szinte mindennapos, a közel kétezres csúcsok között hamar összegyûlnek a felhõk. Négy napig viszont kánikula uralkodott Forni Avoltriban. | |
| |
| |
| |
| |
|
Könyv |
---|
| HĂrlevĂ©l |
| |
Márai Kassája
Munkatársunktól
2007 July 02, Monday
Ha egy szerzõ divatos lesz, megannyi veszĂ©ly leselkedik a mĂşltbĂłl reánk vetĂĽlõ árnyĂ©kára. Ha az elhallgatást a rivaldafĂ©ny vakĂtĂł csĂłvája váltja fel, mĂ©g egy olyan következetes ĂrĂł árnykĂ©pe is esetleges vonalakkal jelenik meg, mint Márai SándorĂ©.
|
1. lap. ďż˝sszesen 2. VĂ©gre a saját helyĂ©n kezeljĂĽk, mĂ©gis van miĂ©rt aggĂłdnunk Márai Sándor öröksĂ©gĂ©Ă©rt. LegutĂłbb pĂ©ldául a Duna TelevĂziĂł sugárzott egy Ăłrás összeállĂtást a 18 Ă©ve elhunyt zseni emlĂ©kĂ©re, ami sajnos mĂ©ltatlan volt a nagy ĂrĂł alakjához. A Minden máskĂ©pp van MárairĂłl fantázianevet viselõ alkotás mĂ»faját tĂ©vĂ©filmkĂ©nt határozták meg az alkotĂłk, de sajnos nem volt ez sem tĂ©vĂ©film, sem dokumentum összeállĂtás, sem játĂ©kfilm, hanem sokkal inkább a kutyafĂĽle megnevezĂ©s illett volna rá.  Egy szõke cicabogár - aki egyben volt riporter, szĂnĂ©sznõ Ă©s mĂ©g talán szerkesztõ is - ugyanis csĂşfos játĂ©kot Ă»zött azzal az öröksĂ©ggel, amelyet Márai hagyott ránk. A rendkĂvĂĽl visszahĂşzĂłdĂł, a nyilvánosságot csak kivĂ©teles alkalmakkor elviselõ ĂrĂłrĂłl ugyanis olyan ember kĂ©szĂtett filmet, aki kifejezetten magamutogatĂł gesztusokkal tette tönkre azt a kis jĂłt is, amit sikerĂĽlt beletuszkolnia ebbe az Ăłrába. A szõkesĂ©g ugyanis többször szerepelt a kĂ©pernyõn, mint az általa megszĂłlaltatott ĂrĂłk, kiadĂłk, barátok, rokonok. LáthatĂłan minden forgatásra másik rucit akasztott magára, a haját frissen ondoláltatta, Ă©s bárgyĂş mosoly ĂĽlt az arcán, ahogy komoly emberek szavait hallgatta a nagy ĂrĂłrĂłl.  Az már csak hab volt a tortán, hogy a több mint 60 Ă©vig boldog házasságban Ă©lõ MárairĂłl azt a tĂ©nyt hangsĂşlyozta leginkább, hogy bizony voltak szeretõi, nem is akárkik. A szõke ciklon áldásos tevĂ©kenysĂ©gĂ©nek köszönhetõen a nĂ©zõben az a tĂ©ny tudatosult a legmĂ©lyebben, hogy az ĂrĂł fõkĂ©nt a szĂnĂ©sznõket (Mezei Mária, Tolnai Klári) kedvelte leginkább a derĂ©k Lola asszony mellett.  Nincs idegenebb dolog Márai esetĂ©ben, mint a heroizálás, magamutogatás, vagy közönsĂ©gessĂ©g. Ebben a filmben mindhárom komponens hangsĂşlyosan volt jelen annak ellenĂ©re, hogy jĂłnĂ©hány rĂ©szletet láthattunk a nemrĂ©giben bemutatott Emigráns cĂmĂ» filmbõl, amely az elsõ igazán sikeres produkciĂł, amely azt tĂ»zte ki cĂ©lul, hogy megmutatja Márai helyĂ©t a magyar szellemtörtĂ©netben.  Nem is tennĂ©m szĂłvá, micsoda fĂ©lresikerĂĽlt prĂłbálkozások kapnak nyilvánosságot, pĂ©nzt Ă©s talán mĂ©g elismerĂ©st is a magyar mĂ©diában emlĂ©kezĂ©s cĂmszĂł alatt, ha nem szembesĂĽltem volna a közelmĂşltban a Márai-öröksĂ©g egyik legszerĂ©nyebb, ám sok tekintetben a legpontosabb bemutatásával. NĂ©hány hete ugyanis Kassán járva megnĂ©zhettem azt a házat, ahol gyermekkorát töltötte az ĂrĂł. Ez a MĂ©száros utcai Ă©pĂĽlet a kiállĂtási tárgyakkal kiegĂ©szĂĽlve egy olyan kis szentĂ©ly, amelytõl igen távol áll korunk minden hĂvsága, Ă©s valĂłban azt az embert állĂtja elĂ©nk, aki megalkotta korszakos regĂ©nyeit, naplĂłit, tanulmányait, Ă©s verseit.Â
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t. |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!