MiĂ©rt tölti a szilvesztert Ă©s január elsõ három hetĂ©t egy magyar vitorlázĂł repĂĽlõ NamĂbiában, a Kalahári sivatagban? Errõl kĂ©rdeztem SzabĂł PĂ©tert, az Alföldi RepĂĽlõ Klub válogatott vitorlázĂł repĂĽlõjĂ©t DomaszĂ©ken, ahol Ă©ppen a kiegĂ©szĂtõ sportkĂ©nt Ă»zött kĂ©zilabdatorna szĂĽnetĂ©ben merengett az öltözõpadon.
- Három hĂ©tig voltam NamĂbiában egy osztrák sportrepĂĽlõt oktattam, mivel a versenyzĂ©s mellett oktatĂłkĂ©nt is dolgozom. TeljesĂtmĂ©nyrepĂĽlĂ©st oktattam Neki, de szerencsĂ©re a napi nyolc, kilencĂłrás megterhelĂ©st nem bĂrta folyamatosan, Ăgy alkalmam nyĂlt egyedĂĽl repĂĽlni. ĂŤgy többször is csĂşcsot repĂĽlhettem, melyeknek hitelesĂtĂ©se folyamatban van.
- Kötelékben repültek ilyenkor, vagy egyedül? Gondolom a Kalahári sivatag fölött nagyon magányos lehet az ember.
- Bár velem volt klubtársam, Marosi PĂ©ter is, de a csĂşcsrepĂĽlĂ©seket nem kötelĂ©kben hajtottam vĂ©gre. Az elsõ ezer kilomĂ©teres repĂĽlĂ©semnĂ©l a helyiek szemöldök izmait is sikerĂĽlt megtornáztatnom. Az törtĂ©nt ugyanis, hogy a helybeliek leginkább a felhõk alatt szeretnek repĂĽlni, hisz Ăşgy jobban láthatĂłk az emelĂ©sek. Ekkora teljesĂtmĂ©nyhez viszont a felhõk fölött kell repĂĽlni, Ă©s Ă©n kb hĂ©tszáz kilomĂ©tert repĂĽltem száraz termikek között. Azon a napon egĂ©szen szokatlan volt a felhõzet, s a többiek a kisebb ellenállás irányába repĂĽltek, csak Ă©n vállaltam az ismeretlent. (Badárt idĂ©zve, azĂ©rt ez teljesĂtmĂ©ny- a szerk.)
- Vannak egyáltalán felhõk a Kalahári fölött? Ott fent mennyire érezhetõ a forróság?
- Vannak felhõk termĂ©szetesen. Bár nem mindig olyan szerkezetĂ»ek, mint itthon. A hõmĂ©rsĂ©kletrõl csak annyit, hogy elĂ©g sokszor fázott a derekam, mert hatezer mĂ©teren már mĂnuszban számoljuk a fokokat, fõleg a felhõk alatt van hideg. Mivel lent nagyon meleg van, fent erõs a sugárzás, fehĂ©r hosszĂş ujjĂş ingben repĂĽltem, s ez nem vĂ©dett a hidegtõl.
- Milyen NamĂbia a felhõk fölĂĽl?
- Hatalmas ország, hatszor-hĂ©tszer nagyobb Magyarországnál, de mindösszesen másfĂ©l milliĂłan lakják. A lakosság kilencvenöt százalĂ©ka a három nagyvárosban Ă©l. Farmokon is Ă©lnek emberek, ezerhektáros birtokokon nyolcan -tĂzen.
Ahol mi laktunk, kimondottan repĂĽlõs tĂşrizmusra specializálodott farm volt. A legközelebbi benzinkĂşt hatvan kilomĂ©terre tõlĂĽnk. EurĂłpai szĂnvonalĂş szállással, ĂşszĂłmedencĂ©vel, korrekt ellátással. De ott eltölteni három hetet, repĂĽlĂ©s nĂ©lkĂĽl bĂĽntetĂ©s lenne. Gyakorlatilag informáciĂł Ă©s ingermentes terĂĽleten Ă©ltĂĽnk.
A levegõbõl csodálatos, de fĂ©lelmetes az ország. Északra bozĂłtos szavanna, keletre Botswana. Ez egy kĂĽlön törtĂ©net. A kĂ©t ország határát, mintha vonalzĂłval hĂşzták volna, olyan egyenes, ráadásul a sivatag homokja Botswanaban barnább, sötĂ©tebb, szĂłval föntrõl jĂłl láthatĂł, támpontot ad. Nyugatra egy hegyvonulat fölött repĂĽltĂĽnk, ahol az Ă“ceán felõl Ă©rkezõ levegõ találkozik a szárazföldivel, s repĂĽlĂ©sre kifejezetten jĂł ez az elegy. Viszont a táj kimondottan holdbĂ©li. Kráterek, sziklák. Fentrõl rengeteg antilopot láttam, de termĂ©szetesen más álatokat is. Az utak mentĂ©n majmok serege láthatĂł. De fentrõl, öt-hatezer mĂ©terrõl, elĂ©g nehĂ©z beazonosĂtani az Ă©lõlĂ©nyeket.
- Több mint, nyolc órán keresztül repülnek folyamatosan. Miképpen oldják meg a folyadék háztartást?
- Egyrészt kiizzadjuk a folyadékot, másrészt viszünk magunkkal nejlonzacskót. Egy kulacsból, mûanyag csövön pótoljuk az elvesztett vizet, illetve szõlõcukorral pótoljuk az energiát.
- Hányszor sikerĂĽlt „hosszĂşt" repĂĽlnie, Ă©s pontosan mennyi az Ăşj magyar csĂşcs?
- NĂ©gyszer repĂĽltem ezer kilomĂ©ternĂ©l hosszabbat. A legtöbb 1105 km volt, nyolc Ă©s fĂ©lĂłra teljes repĂĽlĂ©si idõvel. BejelentkeztĂĽnk egy 1250-es repĂĽlĂ©sre is, de az egyetlen napon, amikor ez összejöhetett volna, földön voltam. A konvergencia vonalon „jojĂłzva" akár 1300 kilomĂ©tert is lehetne repĂĽlni, de annak nincs igazi sportĂ©rtĂ©ke.
CsĂşcsot csak elõre kijelölt háromszög pályán lehet repĂĽlni. TermĂ©szetesen ilyen teljesĂtmĂ©nyt csak Open kategĂłriájĂş gĂ©ppel lehet megtenni, az osztrák repĂĽlõs bĂ©relt egy ASH 25-ös, kiválĂł gĂ©pet 28 mĂ©teres fesztávval. EnnĂ©l nagyobb szárnytávolságĂş gĂ©p csak egy van, de azt nehezebb kezelni. Az Ăşj magyar csĂşcsom egyĂ©bkĂ©nt 1097,6 kilomĂ©ter. AzĂ©rt nem ezeregyszáz, mert kĂ©tfĂ©le mĂ©rõmĂ»szerrel mĂ©rtĂ©k, s az enyĂ©m szerint megvolt az 1100 km.
- Mennyiben segĂtette ez az Ăşt az idei felkĂ©szĂĽlĂ©sĂ©t?
- Nagyon. Azt hiszem, hogy ez kamatozni fog az Ă©v fõ versenyĂ©n, az EurĂłpa bajnokságon. Az a fõ problĂ©mám, hogy a Standard Ă©s az Open fõ versenye, egy idõben, kĂ©t helyszĂnen lesz, s nekem választanom kell. Ha a repĂĽlõ párom, Halász Laci addigra visszajön SzenegálbĂłl, ahol dolgozik, akkor Litvániában, Standardban indulok, ha nem Openben, Franciaországban.
- Meg van-e a tárgyi feltĂ©tele az igazán nagy eredmĂ©nyhez? Ez egy technikai sportágban alapkĂ©rdĂ©s. Ă–n szerint van-e esĂ©lye arra, hogy tĂz Ă©ven belĂĽl világ, vagy EurĂłpa bajnok legyen?
- Nagyon remĂ©lem. BĂzom abban, hogy legalább a dobogĂł összejön. Litvániában kĂ©t Ă©ve egy hĂ©ten keresztĂĽl vezettem, de egy kĂ©szĂĽlĂ©k hiba elvette a vĂ©gsõ gyõzelmet. Egy milliĂłs mĂ»szer áramellátása adta meg magát. Azon leszek, hogy mielõbb Ă©len vĂ©gezzek. Jövõre, meg NamĂbiában Ăşjabb csĂşcsokat szeretnĂ©k dönteni.
Barok István
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!