A professzornål történt telefonos bejelentkezésem aggodalmat keltett bennem.
NĂ©mi rĂĄbeszĂ©lĂ©s utĂĄn vĂĄllalkozott ugyan az interjĂșra, de azzal a feltĂ©tellel, hogy nem kĂ©rdezem a matematika tudomĂĄnyĂĄnak hasznĂĄrĂłl Ă©s a sztochasztika alkalmazhatĂłsĂĄgĂĄrĂłl. BölcsĂ©sz lĂ©vĂ©n, ezutĂĄn el sem tudtam kĂ©pzelni, hogyan tovĂĄbb. Az egykori Tandori - professzori szobĂĄban azonban Ășgy kezdtĂŒnk el beszĂ©lgetni, mintha rĂ©gĂłta ismernĂ©nk egymĂĄst vagy mintha egyenragĂș tudĂĄsunk lenne a matematika terĂŒletĂ©n.

Közben csak annyi törtĂ©nt, hogy egy nyelvet hasznĂĄltunk az elmĂșlt 50 Ă©v magyar törtĂ©nelmĂ©t, politikĂĄjĂĄt tekintve. Mint kiderĂŒlt, mindketten beszĂ©lĂŒnk egy mĂĄsik nyelvet is -- generĂĄciĂłs hozadĂ©kkĂ©nt --, az oroszt. RĂĄadĂĄsul, fĂŒggetlenĂŒl bölcsĂ©sz vagy matematikus voltunktĂłl, ĂșgyanĂșgy tisztelĂŒnk Ă©s becsĂŒlĂŒnk szegedi polgĂĄrokat (pĂ©ldĂĄul CsĂĄkĂĄny BĂ©la professzort) szakmai Ă©s emberi tulajdonsĂĄgaik alapjĂĄn. S nem mellĂ©kesen megismerhettem egy rendkĂvĂŒl jĂłkedĂ©lyĂ» Ă©s humoros, szellemes Ă©s közvetlen embert, aki nagy-nagy tisztelettel beszĂ©l matematikus elĂ”deirĂ”l.
KerĂŒltĂŒk ugyan a politikĂĄt, mĂ©gis kikerĂŒlhetetlenĂŒl szĂłba kerĂŒlt, hogy Ă” Ă©s az elĂ”zĂ” rendszer 9 Ă©ves korĂĄtĂłl voltak egymĂĄs terhĂ©re.
Megtudtam, hogy felesĂ©ge is jelentĂ”s kutatĂł a maga tudomĂĄnyterĂŒletĂ©n, Dr. Bata Zsuzsanna docens, dermatolĂłgus, s van kĂ©t gyermekĂŒk, egy lĂĄny, egy fiĂș. Szimpatikus volt szĂĄmomra nyitottsĂĄga Ă©s hogy bevallja, a matematika a fiatalok sportja. Azt mondja, az Ă” lendĂŒletĂŒk, progresszĂv szemlĂ©letĂŒk tesz a legtöbbet a tudomĂĄny fejlĂ”dĂ©sĂ©hez. Tetszett, hogy szeretettel, megbecsĂŒlĂ©ssel Ă©s nagyvonalĂșsĂĄggal beszĂ©l a fiatalokrĂłl. (Sikeres tudomĂĄnyos szakvezetĂ”i tevĂ©kenysĂ©géért 2005-ben MestertanĂĄr AranyĂ©remmel jutalmazta az OTDK TanĂĄcsa). CsörgĂ” SĂĄndor ritka tulajdonsĂĄg birtokosa: alĂĄzat van benne a matematika Ă©s az embertĂĄrsai irĂĄnt.
 Prof. dr. CsörgĂ” SĂĄndor egyetemi tanĂĄr az egyike azoknak, akik idĂ©n a Magyar TudomĂĄnyos AkadĂ©mia rendes tagjĂĄvĂĄ vĂĄlasztott.  CsörgĂ” professzor 1947-ben Egerfarmoson szĂŒletett. Az MTA levelezĂ” tagja 2001 Ăłta. A SZTE TTK Bolyai IntĂ©zete Sztochasztika tanszĂ©ke tanszĂ©kvezetĂ” egyetemi tanĂĄra. SzĂ»kebb szakterĂŒlete a sztochasztika. 2001 Ăłta 236 laboratĂłriumi dolgozata jelent meg nemzetközi folyĂłiratokban, s ebben az idĂ”szakban munkĂĄira 700 hivatkozĂĄst kapott. Ă az egyik legtöbbet citĂĄlt magyar matematikus 2400 hivatkozĂĄssal. Az utĂłbbi 6 Ă©vben jelentĂ”s eredmĂ©nyeket el, egymĂĄstĂłl tĂĄvolesĂ” terĂŒleteken. Mint az ismeretes a SzegedĂ©rt AlapĂtvĂĄny 2007-ben  CsörgĂ” professzornak adomĂĄnyozta a fĂ”dĂjat.  Az egyetemi tanĂĄr egyĂ©bkĂ©nt Ășgy vĂ©li, hogy az "igazi" vĂĄlasztĂĄs a levelezĂ” tagok vĂĄlasztĂĄsa,mert akkor lesz valaki akadĂ©mikussĂĄ. Ezt követĂ”en, ha a levelezĂ” tag kutatĂłkĂ©nt aktĂv marad, akkor a mĂĄra konszolidĂĄlĂłdott akadĂ©miai menetnek megfelelĂ”en kĂ©t vĂĄlasztĂĄsi ciklus, tehĂĄt 6 Ă©v mĂșlva rendes taggĂĄ vĂĄlhat. CsörgĂ” professzor kĂ©rdĂ©sĂŒnkre elmondta, hogy igen megbecsĂŒli a rendes taggĂĄ vĂĄlasztĂĄsĂĄt, Ă©s az ehhez vezetĂ” Ășton azt, hogy a jelölĂ©sĂ©t a korĂĄbbi rendes tagoknak egy igazan diszes tĂĄrsasĂĄga Ărta alĂĄ. |
A diskurzus tovĂĄbbi menetĂ©ben Ă”t idĂ©zem, mert azĂ©rt mĂ©gis csak szĂłba kerĂŒlt a matematika is, legalĂĄbbis a tanĂtĂĄsa. ElĂ”ször arrĂłl faggattam, ami köztudott, hogy nagyon jĂł elĂ”adĂł.
- Szeretem a jĂł elĂ”adĂłkat, meg a jĂł hallgatĂłsĂĄgot is. Ha az elĂ”adĂł a magyarĂĄzata közben Ășgy ĂĄtadja magĂĄt a gondolatkörnek Ă©s ugyanolyan izgatott lesz, mintha Ă©pp akkor szembesĂŒlne a tĂĄrgyalt kĂ©rdĂ©s megoldĂĄsĂĄval, akkor elindul benne Ă©s a hallgatĂłsĂĄgĂĄban is egyfajta asszociĂĄciĂłs jĂĄtĂ©k, Ă©s szerencsĂ©s esetben közös lesz a megĂ©rtĂ©s. A matematikĂĄt mindemellett, megĂtĂ©lĂ©sem szerint nem lehet tanĂtani. VĂ©gĂŒl vagy megszĂŒletik valakiben a felfedezĂ©s, a rĂĄcsodĂĄlkozĂĄs pillanata, Ă©lmĂ©nye vagy nem. A megĂ©rtĂ©s pillanatĂĄt nem tudjuk pontosan leĂrni, nyilvĂĄn többszörös neuronkisĂŒlĂ©s Ă©s összekapcsolĂłdĂĄs szĂŒksĂ©ges hozzĂĄ. Ha ezt a fantasztikus pillanatot, ezt az Ă©lmĂ©nyt, a diĂĄk nem tudja magĂĄtĂłl megtapasztalni, Ă©s a tanĂĄrhoz rendre nem Ă©rkezik meg a visszacsatolĂĄs, akkor nincs megĂ©rtĂ©s, nincs befogadĂĄs.
Hogy legyen, a tanĂĄr csak segĂteni tudja, de az Ă” ĂĄtĂ©lĂ©se nem helyettesĂti a hallgatóét. Egy jĂł elĂ”adĂĄshoz persze az elĂ”adĂł sokfĂ©le szemĂ©lyisĂ©gjegye tĂĄrsulhat, amint az anyagot ĂĄtengedi magĂĄn. Tandori professzor pĂ©ldĂĄul becsukta a szemĂ©t ahogy a tĂĄblĂĄtĂłl a hallgatĂłsĂĄg felĂ© kifordult, vagyis valamennyire elzĂĄrta magĂĄtĂłl Ă”ket; az eredmĂ©ny ragyogĂł volt, Ă” Ăgy csinĂĄlta. Ăn nem tudom magam kizĂĄrni az engem körĂŒlvevĂ” vilĂĄgbĂłl, vagyis csak Ășgy tudok elĂ”adni, magyarĂĄzni, hogy közben lĂ©trejön valamilyen szemĂ©lyes kapcsolat köztem Ă©s a hallgatĂłsĂĄg tagjai között, miutĂĄn Ă©n ijesztĂ”en rĂĄjuk meresztem a szemem; Ă©n meg Ăgy csinĂĄlom.
- Mesteremnek mondhatom Tandori professzort, a klasszikus analĂzis kiemelkedĂ” mĂ»velĂ”jĂ©t, aki a valĂłszĂnĂ»sĂ©gszĂĄmĂtĂĄsban is Ă©rt el szĂ©p eredmĂ©nyeket, Ă©s a tĂ©mavezetĂ”m, mentorom volt. SzĂ”kefalvi-Nagy BĂ©la professzor is nagy hatĂĄssal volt rĂĄm, neki is jĂł diĂĄkja voltam, Ăgy lettem az Ă” AnalĂzis tanszĂ©kĂ©n gyakornok 1970-ben, Tandori professzor mellĂ© beosztva. Ugyanakkor az ehhez vezetĂ” Ășton az elsĂ” kutatĂĄsi problĂ©mĂĄt valĂłszĂnĂ»sĂ©gszĂĄmĂtĂĄsbĂłl a bĂĄtyĂĄmtĂłl, MiklĂłstĂłl kaptam, aki a KözgazdasĂĄgi Egyetem elvĂ©gzĂ©se utĂĄn 1956-ban elhagyta az orszĂĄgot Ă©s KanadĂĄban lett matematikus. Hirtelen negyedĂ©ves hallgatĂłkĂ©nt Ă©n voltam az egyetlen, aki ezt a terĂŒletet kutatĂłkĂ©nt mĂ»velte Szegeden.
Tandori Ă©s SzĂ”kefalvi professzorok azonnal meglĂĄttĂĄk, hogy Ă©n Ă©ppen arrafelĂ© haladok, amire itt is szĂŒksĂ©g lesz, szerencsĂ©m volt. 1972. januĂĄr 1-Ă©n megalakult az AnalĂzis AlkalmazĂĄsai tanszĂ©k, a mostani Sztochasztika tanszĂ©k elĂ”dje, amin egy fĂ©l Ă©vig ketten voltunk: Tandori KĂĄroly professzor, akadĂ©mikus, Ă©s Ă©n, a gyakornoka. Negyedik mesterem egy nagy ukrĂĄn matematikus, A. V. Szkorohod volt. NĂĄla a
Kijevi Ăllami Egyetemen aspirĂĄnskĂ©nt dolgoztam 1972 Ă”szĂ©tĂ”l. Ezek az Ă©vek a SzovjetuniĂłban, Ă©s Ăgy UkrajnĂĄban is a legrosszabb Brezsnyev-i Ă©vek voltak. A metamatika azonban politikĂĄtĂłl fĂŒggetlenĂŒl igen magasan mĂ»velt tudomĂĄnyterĂŒlet volt, Ăgy szĂĄmomra rendkĂvĂŒl hasznos idĂ”szak volt ez a Szkorohod mellett töltött idĂ”, aki mellesleg az ukrĂĄn ellenĂĄllĂĄsnak is prominens alakja volt. Szakmailag sokat fejlĂ”dtem, emberileg pedig megtapasztalhattam a kĂŒlönbsĂ©geket hazĂĄnk Ă©s egy jĂłl fejlett szocialista orszĂĄg között. Megtanultam oroszul is. De azĂ©rt igyekeztem haza: az ösztöndĂjas idĂ”szakot ki nem töltve, kĂ©t Ă©s fĂ©l Ă©v utĂĄn vĂ©dtem meg kandidĂĄtusi disszertĂĄciĂłmat.
- Mindig nagyon szerettem itt, a Bolyai IntĂ©zetben dolgozni, a zavaros vilĂĄgban ez egy nyugodt, tiszta sziget volt. ValĂłdi nagysĂĄgokkal talĂĄkozhattam. Itt a tudĂłsok legjava volt, van Ă©s remĂ©lhetĂ”leg lesz is jelen mindig. Hadd utaljak csak a szegedi matematikai iskola I. triumvirĂĄtusĂĄra - Riesz Frigyes, Haar AlfrĂ©d, KerĂ©kjĂĄrtĂł BĂ©la -, meg a mĂĄsodikra - RĂ©dei LĂĄszlĂł, KalmĂĄr LĂĄszlĂł, SzĂ”kefalvi-Nagy BĂ©la -, akik engem, az Ă©n korsztĂĄlyomat mĂ©g tanĂtottĂĄk. SzĂłval szeretem az itteni lĂ©gkört, van valami kĂŒlönös levegĂ”je az IntĂ©zetĂŒnknek. Az elĂ”ttĂŒnk jĂĄrĂłk nagysĂĄga bennĂŒnket is inspirĂĄl, de kötelez is egyben. Az szegedi iskola folyamatos ugyan, de az AmerikĂĄba vĂ©gleg eltĂĄvozott tehetsĂ©gek miatt azĂ©rt egy kisebb generĂĄciĂłs lyuk itt is keletkezett 1990 utĂĄn. De hĂĄl' Istennek a kĂŒlföldre tĂĄvozottak közĂŒl is többen jönnek mĂĄr vissza, a jobbak is.
SzĂvesen dolgozom a hallgatĂłkkal, bĂŒszke vagyok a tanĂtvĂĄnyaim sikereire. ElsĂ” diplomĂĄzĂłim egyike, PĂłsfai JĂĄnos neves genetikus lett Amerikaban, közvetlen tanĂtvĂĄnyom, HorvĂĄth Lajos a Utah Egyetem matematika professzora. SzerencsĂ©re itthon is maradtak: Viharos LĂĄszlĂł a tanszĂ©kem docense, Megyesi ZoltĂĄn is itt volt adjunktus. Megyesi ZoltĂĄn pĂĄlyĂĄja rendkĂvĂŒl Ă©rdekes. Ă pĂĄrhuzamosan hallgatott matematikĂĄt Ă©s zenĂ©t a Szegedi KonzervatĂłriumban, ott Ă©nek Ă©s harsona szakon vĂ©gzett. PhD-t nĂĄlam Ărt 2002-ben, adjunktus lett, aztĂĄn Pestre ment, jelenleg az Ăllami OperahĂĄz stĂșdióåjĂĄnak tagja, tenorkĂ©nt Ă©nekel. A matematika is, meg az Ă©nekesi pĂĄlya is teljes Ă©letet kĂvĂĄn.
- Jelenleg öt fiatal van körĂŒlöttem. KĂ©t tanĂĄrsegĂ©d, Krauczi Ăva Ă©s SzĂ»cs GĂĄbor egy-kĂ©t Ă©ven mĂșlva fognak doktorĂĄlni. PĂłsfai Anna most elsÔéves doktorandusz. Kevei PĂ©ter Ă©s Zoboki TamĂĄs most diplomĂĄznak nĂĄlam, mind a ketten az IntĂ©zet doktoranduszai lesznek az Ă”sszel. SzĂ»cs, PĂłsfai Ă©s Kevei elsĂ” dolgozatai mĂĄr megjelentek vagy sajtĂł alatt vannak.  Â
- 1989-ben Ă©n is hosszabb idĂ”re elmentem az Ăllamokba; vĂ©gtĂ©re is az a jĂł munkahely, ami el is enged, Ă©s aztĂĄn hazavĂĄr. Csak matematikĂĄval akartam foglalkozni, s az akkori itthoni törtĂ©nĂ©sek mĂĄs irĂĄnyokba is hĂșztak. 42 Ă©vesen mĂĄr kiforrott matematikuskĂ©nt Ă©rkeztem az USA-ba, ahol mĂĄr korĂĄbban is dolgoztam egy Ă©vig. Kialakult matematikai ĂzlĂ©sem volt, megvoltak a kutatĂĄsi terĂŒleteim, problĂ©mavilĂĄgom Ă©s mĂłdszereim. Persze, ott is elkezdtem egy Ășj tĂ©mĂĄt, de kutatĂłi habitusomban mĂĄr nem sok vĂĄltozott. KorĂĄbban is dolgoztam tĂĄrsszerzĂ”kkel is; ha kĂ©t matematikus ĂzlĂ©se hasonlĂł, de elĂ©ggĂ© kĂŒlönböznek is egymĂĄstĂłl, akkor inspiratĂv mĂłdon hathatnak egymĂĄsra, sĂ”t egyĂŒtt jobbak lehetnek, mint kĂŒlön-kĂŒlön.
- Matematikai ĂzlĂ©s? Hogy mit jelent? Azt amit mĂĄshol, vagyis hogy meghatĂĄrozott karakterĂ» dolgokat tart az ember szĂ©pnek, a konkrĂ©t Ă©s az ĂĄltalĂĄnos, vagy a kombinatorikus Ă©s az analitikus adott elegyĂ©t. A matematikai szĂ©psĂ©g meghatĂĄrozĂĄsĂĄt, vagy inkĂĄbb csak Ă©rzĂ©keltetĂ©sĂ©t persze csak a matematikĂĄn belĂŒl lehet megkĂsĂ©relni.
- ĂszintĂ©n szĂłlva, meglepett a fĂ”dĂj. Nem gondoltam rĂĄ. AztĂĄn meg belegondoltam, kik kaptĂĄk mĂĄr meg elĂ”ttem: SzĂ”kefalvi-Nagy, a legelsĂ”t
1990-ben, majd Gregor, Ilia, Straub, TĂłth BĂ©la, Venetianer, LĂ©kĂł Ă©s mind a többiek. Nagy megtiszteltetĂ©snek tartom ezt, hisz Ă©n ma is pontosan annyival tartom elĂ”ttem jĂĄrĂłnak a kitĂŒntetett matematikusokat, SzĂ”kefalvi-Nagy mellett Tandori KĂĄrolyt Ă©s CsĂĄkĂĄny BĂ©lĂĄt, akik a tudomĂĄnyos kuratĂłrium dĂjĂĄt 1994-ben Ă©s 2002-ben nyertĂ©k el, mint amennyire eddig is magam elĂ”tt tudtam Ă”ket! Nagyon fontosnak tartom a vĂĄros egĂ©sz jövĂ”jĂ©re nĂ©zve, hogy a privĂĄt szfĂ©ra, az ĂŒzleti Ă©let azon komponensei, amelyek lĂ©trehoztĂĄk a SzegedĂ©rt AlapĂtvĂĄnyt Ă©s a dĂjakat, lĂĄtĂłkörĂŒkben ilyen elĂ”kelĂ” helyen tartjĂĄk a tudomĂĄnyt Ă©s a tudomĂĄny mĂ»velĂ”it.
- Ezen belĂŒl, bĂĄr ez ugyan szemĂ©lyre szĂłlĂł kitĂŒntetĂ©s, mĂ©gis Ășgy Ă©rzem, a Bolyai IntĂ©zetnek is szĂłl. Vagyis azt hiszem, hogy a dĂj a szegedi matematika periodikus elismerĂ©sĂ©nek a legĂșjabb megjelenĂ©se.
Köszönöm, köszönjĂŒk!
Hozzïżœszïżœlïżœsok Kedves Olvasïżœ! Jelentkezzen be ïżœs akkor hozzïżœszïżœlhat a tïżœmïżœhoz!
KĂ 2008 February 15, Friday, 10:56:12
CsörgÔ professzor sajnos 2008. februår 14-rÔl 15-re virradó éjjel meghalt.