1. lap. �sszesen 2.
Vidám, gyerekekbõl Ă©s felnõttekbõl állĂł csapatunk március 26-án, dĂ©lben, a Stefánia parkbĂłl indult felfedezõ Ăştjára. Az elsõ szakaszon az Arany János utca, Madách utca, Pacsirta utca Ă©rintĂ©sĂ©vel jutottunk el a Kossuth Lajos sugárĂşti kerĂ©kpárĂşt belvárosi vĂ©gpontjához. SebessĂ©gĂĽnk ezen a szakaszon jelentõsen csökkent. A tudatlanság Ă©s a felfestĂ©sek hiánya miatt gyakran kereszteztĂ©k a gyalogosok a kerĂ©kpárral közlekedõk Ăştját.Â
Ezt követõen viszonylag jĂł minõsĂ©gĂ» kerĂ©kpárĂşton haladhattunk az Izabella-hĂdon keresztĂĽl a Budapesti Ăşt Ă©s a Dorozsmai Ăşt keresztezõdĂ©sĂ©ig. Ebben a keresztezõdĂ©sben a nem megfelelõen beállĂtott jelzõlámpák miatt a szabad jelzĂ©sre sokat kellett várnunk, viszont a jelzĂ©s idõtartama alatt alig Ă©rtĂĽnk át- az Ăşt szĂ©lessĂ©gĂ©nek felĂ©nĂ©l már villogott, majd váltott.
A következõ nehézség a Dorozsmai Vasútállomás elhagyása után merült fel, amikor egy rövid emelkedõ szakasz kezdõdött. Itt érdemes odafigyelni, mert a lejtõ végén a kerékpárút véget ér és a Dorozsmai út másik oldalán folytatódik.
Elsõ állomásunk a dorozsmai szĂ©lmalom volt. A Dorozsmai ĂştrĂłl jobbra, a Negyvennyolcas Ăştra kanyarodva, majd a Trombita utcán vĂ©gig a SzĂ©lmalom utcára Ă©rve Ă©rtĂĽk el a fĂĽves park közepĂ©n állĂł XIX. századi Ă©pĂtmĂ©nyt. Elõtte jĂłkora malomkõ, tetejĂ©hez kapcsolĂłdva pedig a vitorlákat a tetõ elforgatásával szĂ©lirányba állĂthatĂł szerkezet is láthatĂł.Â
A második világháborĂş elõtt mĂ©g tĂz, a háborĂş után csak egy, a FaragĂł-fĂ©le szĂ©lmalom mĂ»ködött Kiskundorozsmán. Ezt a malmot CzĂ©kus Andor gazda Ă©pĂttette 1821-ben. Tõle FaragĂł György vásárolta meg 1900-ban, akinek 1949-es halála után, a malom állapota egyre romlott, mert a család tovább nem használta. VĂ©gĂĽl 1961-ben mĂ»emlĂ©kkĂ© nyilvánĂtották Az 1970-es Ă©v tavasza az árvĂz Ă©s az igen magas belvĂz elleni vĂ©dekezĂ©sek ideje volt. A rosszul szigetelt Ă©pĂtmĂ©nyek sorra Ă©letveszĂ©lyessĂ© váltak, a dorozsmai szĂ©lmalom is átázott, szĂ©tmállott a fala, Ă©s 1970. április 22-Ă©n összedõlt, csupán egy 2,5 x 2 m-es falszakasz maradt Ă©psĂ©gben.Â
Az ĂşjjáépĂtĂ©s 1972 õszĂ©n kezdõdött meg. A falazĂł anyagbĂłl csupán az a három sor tĂ©gla volt használhatĂł, amely korábban a malom lábazatául szolgált. A szĂ©lmalom helyreállĂtása 1973 tavaszán fejezõdött be. Az ĂĽnnepĂ©lyes átadáson a kĂ©tpárköves malom Ăşjra mĂ»ködött. A prĂłbaõrlĂ©s alkalmával kukoricadarálásra Ă©s bĂşzaõrlĂ©sre kerĂĽlt sor.Â
A malom most április 1-október 31. között, hétfõ kivételével naponta 13-17 óráig- elõzetes bejelentkezés követõen- belülrõl is megtekinthetõ. A malom ajtaján ott a gondnok elérhetõsége: Vass József Dorozsma Balabás út 61.62/460-882, 30/913-7887.
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!