Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyĂł titkai
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Piczil Márta: Nem véletlen az õsi szereposztás
Veresné Novák Katalin: Kellenek a nõk a közéletbe
Relax
Vidám képek
Eltemette elefántja
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
Beszélgetés Darvasi Lászlóval
HollĂłsi Zsolt   2004 September 24, Friday  
Image
"Fontos, hogy a mondatodnak legyen tekintete"
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF

- Hogyan lettél író, és miért éppen Szegeden?

- Itt ragadtam, a főiskola után elvĂ©gzĂ©se után. NĂ©hány Ă©v tanároskodás után ĂşjságĂ­rĂł lettem a DĂ©lmagyarországnál. Dlusztus Imre barátom egy szegedi JAK-ĂĽlĂ©sen megkĂ©rdezte, nem lenne-e kedvem az ĂşjságĂ­ráshoz. Volt kedvem. De akkor már megjelent az első versem a Kortársban, Zalán Tibor közölte. A nyolcvanas Ă©vek közepĂ©n meglehetősen sok fiatal kezdett itt Ă­rni Ă©s szerkeszteni. Az első fontos kezdemĂ©ny talán a Harmadkor volt, majd nĂ©hány Ă©vre megcsináltuk a Pompejit, amely most, novemberben bĂşcsĂşzott el a Jelenkor vendĂ©gekĂ©nt. Sok barátombĂłl azĂłta többkönyves Ă­rĂł, komoly szerkesztő, irodalmár lett. Engedelmeddel nem sorolom őket. Olyan sokan voltunk itt, hogy mĂ©g vĂ©letlenĂĽl kihagynĂ©k valakit. Mindenesetre inspirálĂł közeg volt.

- Hogyan szĂĽletett meg SzĂ­v Ernő hĂ­rlapĂ­rĂł figurája?

- JĂł nyolc Ă©vvel ezelőtt Ă­rtam egy tárcát ezzel a nĂ©vvel. Akkoriban a DĂ©lmagyarország kulturális rovatában dolgoztam. NĂ©hány nap mĂşlva mĂ©g egyet Ă­rtam SzĂ­v Ernőről. És mĂ©g egyet. Ă–sztönös folyamat volt, affĂ©le önvĂ©delmi reflex. Kitalálni valami szemĂ©lyeset, valami intimet az ĂşjságĂ­rás napi robotjában. Odatenni egy kis sorsot kĂ©t tudĂłsĂ­tás közĂ©. Az ĂşjságĂ­rás műfajai között olyasmit erősĂ­teni, amely a leginkább irodalmi jelegű. A lehetősĂ©gekhez Ă©s a kornak megfelelően megidĂ©zni Esti KornĂ©lt, Rezeda KázmĂ©rt, SzĂ©p Ernőt. Aztán elkezdtem rendszeresen publikálni az Élet Ă©s Irodalomban, ott pĂ©ldául a hatodik Ă©ve Ă­rom a havi egy tárcámat. KimerĂ­tő Ă©s fárasztĂł dolog, de hát ebből Ă©lek. Ebből is. Hadd hozzak egy pĂ©ldát. Olyan ez, mintha a Hrabal-Ă©letművön belĂĽl komoly

N É V J E G Y
 

Darvasi LászlĂł (SzĂ­v Ernő) Ă­rĂł, költő, drámaĂ­rĂł, ĂşjságĂ­rĂł,

Törökszentmiklóson született 1962. október 17-én

Tanulmányok: Juhász Gyula TanárkĂ©pző Főiskola, Szeged, 1986.

ÉletĂşt: 1989- a DĂ©lmagyarország kulturális rovatvezetője, 1990- a szegedi Pompeji c. folyĂłirat szerkesztője 1993- az Élet Ă©s Irodalom főmunkatársa. 1989-90-ben MĂłricz Zsigmond-ösztöndĂ­jas.

DĂ­jai: DĂ©ry Tibor-jutalom (1993), SzĂ©p Ernő-dĂ­j (1994), az Év Könyve jutalom (1994), KrĂşdy Gyula-dĂ­j (1996). JĂłzsef Attila-dĂ­j (1998)

Főbb művei: Horger Antal Párizsban (versek, 1991), A portugálok (1992), A veinhageni rĂłzsabokrok (elb.-ek, 1993), A vonal alatt (1994), A Borgognoni-fĂ©le szomorĂşság (1994), A Kleofás-kĂ©pregĂ©ny (1995), Hogyan csábĂ­tsuk el a könyvtároskisasszonyokat? (1997). Szerelmem, Dumumba elvtársnő (1998)

 
rendszeressĂ©ggel megszĂłlalna Pepin bácsi, Ă©s kiáltozna egy keveset a cipőpertliről, a disznĂłvágásrĂłl vagy a hĂłesĂ©sről. Tárcát Ă­rni Ă©letmĂłd kĂ©rdĂ©se. Ráállsz, Ă©s csinálod. És akkor is csinálod, ha kedvesen rádszĂłlnak, el ne felejtsd, hogy holnap meg kell halni. Az a fontos, hogy mindig tudd a tárca helyĂ©t. TĂşlbecsĂĽlni sem szabad, Ă©s lekezelni sem szabad, mert pĂ©ldául a tárcáidat olvassák a legtöbben. ĂŤrsz mondjuk tĂ­z tárcát, ebből egy jĂł lesz. Kettő nĂ©gyes. A többi hármast vagy mĂ©g rosszabb jegyet kap. Olykor egy tárca megbukik. ElĂ©gtelen, kedves SzĂ­v. Viszont az egy ötös osztályzatúért Ă©rdemes megcsinálni a másik kilencet. ĂŤrsz, mondjuk, ötszáz tárcát, Ă©s abbĂłl már talán lehet egy olvashatĂł könyvet szerkeszteni.

 

- Mennyire azonos Szív figurája Darvasi Lászlóval?
SzĂ­v tárcanovellái, kisszĂ­nesei Ă©s a Darvasi által jegyzett novellák Ă©s kisregĂ©nyek között Ăłhatatlanul van áthallás. Ez kikerĂĽlhetetlen. Egyszer egy kritikus azt Ă­rta, nĂ©ha Darvasi kezd el egy novellát, Ă©s SzĂ­v fejezi be. Ezt nem azĂ©rt mondom, mintha egyet Ă©rtenĂ©k ezzel a megállapĂ­tással, mert szerintem arra mindig vigyáztam Ă©s vigyázni is fogok, hogy ilyen mĂłdon a kĂ©t beszĂ©dmĂłd ne zavarjon bele egymásba. Legfeljebb egy-egy Darvasi-Ă­rás zárása, vĂ©gkifejlete kevĂ©sbĂ© sikerĂĽl, s ilyenkor kĂ©zenfekvőnek tetszik, hogy SzĂ­vre hárĂ­tsuk a hibát. NĂ©hány hĂłnapja egy ĂşjságĂ­rĂł egyszerre csak azt mondta nekem interjĂş közben, hogy szerinte SzĂ­v sokkal jobb Ă­rĂł, mint Darvasi. Mert hogy SzĂ­v termĂ©szetesebb. SzĂ­v Ă©l, lĂ©legzik, szaga van. Darvasi szövegei ezzel szemben, Ăşgymond, csinálva vannak. KimĂłdoltak. AzĂ©rt ezen jĂłcskán meglepődtem akkor. Vagyis hát Darvasi meglepődött. Ă–sszeszorĂ­totta a száját, Ă©s ha jĂłl emlĂ©kszem, egy kicsit meg is volt sĂ©rtve. SzĂ­v meg ĂĽlt egy pohár rossz vörös bor előtt a MojĂłban, nĂ©zte ezt az ĂşjságĂ­rĂłt Ă©s elĂ©gedetten vigyorgott.

- Márai azt Ă­rja: Ă©lni Ă©s Ă­rni Ăşgy kell, mintha minden cselekedetĂĽnk utolsĂł lenne az Ă©letben, mintha minden leĂ­rt mondatunk után a halál tenne pontot. Mit gondolsz erről az Ă­rĂłi attitűdről?
HirtelenjĂ©ben azt gondolom, hogy járhatatlan. Élni, talán lehet Ă­gy, vagy kellene Ă­gy Ă©lni, de Ă­rni, hát nem is tudom. SzerĂ©nyen kinyilvánĂ­tanĂ©k nĂ©mi kĂ©telyt. Hogy az Ă­rás technikája nem ilyen lenne. Az elve, talán. De a javĂ­tás, a negligálás, az ĂşjraĂ­rás az alkotás termĂ©szetĂ©hez tartozik. Nincs befejezve semmi, ahogyan tökĂ©letes mű sincs. Márai a sztoikusokbĂłl merĂ­tkezik. Valaha itt ĂĽldögĂ©lt, a Duna partján egy rĂłmai császár, Ă©s ő ilyeneket mondott ennek a földnek. Talán azt is megkĂ©rdezte magátĂłl egyszer, a Duna partján mit keresek Ă©n. Én inkább azt mondom, az fontos, hogy a mondatodnak legyen tekintete, s az Ă©leten, mint egy erdei tisztáson keresztĂĽl a fák közĂ©, akár a halál torkába is bele lásson. NĂ©zzen csak bele a mondatod a halál torkába, bendőjĂ©be, vaginájába, segge lukába. Én meglehetős intenzitással vĂ©lem látni a halált Ă­rás közben, csak hát a halálnak is számtalan formája van, az elbukás, a veresĂ©g a pusztulás. SzĂ­vesen megtapasztalom a veresĂ©g vagy a bukás Ă©rzĂ©sĂ©t is. De azĂ©rt fehĂ©r zászlĂłt nem lobogtatok. Sőt!

- Mi a fontosabb az író számára: az önismeret vagy a világ ismerete?
ValĂłszĂ­nűleg az, hogy nem tudjuk. Miután Ă©n a világ rĂ©sze vagyok, s az Ă©n rĂ©szem is a világ, elválasztásra nincs lehetősĂ©g. Amit Ă­rsz, az mindig te vagy. Amit Ă­rsz, az mindig a világ. AzĂ©rt Ă­rsz, hogy legyĂ©l. AzĂ©rt Ă­rsz, hogy legyen világ, mert ha nem lenne szĂł, mondat, ha nem lenne vers Ă©s regĂ©ny, nem lenne Ă©let sem. OdahĂşzzuk szĂ©pen Kosztolányihoz a sámlit, aki azt mondja, hogy az Ă­rĂł, azĂ©rt Ă­r, mert nem tudja. Ha tudná, nem Ă­rná. Erősen kĂ­vánom magamnak, hogy igazábĂłl Ă©n se tudjam soha. Elmondom, beszĂ©lek Ă©s fecsegek rĂłla, jajgatok Ă©s nevetek miatta, Ă©s közben nem tudom. MásrĂ©szről pedig gyakorta hatalmába kerĂ­t egy Ă©rzĂ©s, hogy amikor, mondjuk, dramaturgiailag megoldok valamit, s erről a megoldásrĂłl utĂłbb Ăşgy Ă©rzem, helyes Ă©s jĂł, szĂłval ilyenkor igencsak csodálkozom. Hogy honnan tudtam Ă©n ezt? MifĂ©le tudásbĂłl, tapasztalatbĂłl jött a megoldĂłkĂ©szsĂ©gnek ez a kegyelme?! MĂ©hecske járt a szádban? MĂşzsa a spájzban, az ágy alatt, a fĂĽrdőszobában? Az irodalomban Ă©s a művĂ©szetben az a gyönyörű, már ha műveljĂĽk, hogy valami erő a kezĂĽnk alá ereszkedik, Ă©s, nem azt mondom, hogy megszelĂ­dĂĽl, vagy megadja magát, de legalábbis velĂĽnk lesz. Az Ă­rás teremtĂ©s illĂşziĂłja is. Cioran pĂ©ldául azt mondja, hogy Isten nem olvas. Viszont, Ă©s ezt tudjuk jĂłl, Isten lelkesen diktál. Több könyvet lediktált már, a BibliátĂłl a Koránig. De vajon miĂ©rt nem olvas Isten? Csak nem analfabĂ©ta? Mi ugye azt gondoljuk, hogy Isten meglehetős gyanakvással figyeli a művĂ©szetet, legalábbis az Ă­rásbeli művĂ©szetet biztosan, Ă©s az sem vĂ©letlen, hogy a nagy tanĂ­tĂłk, bölcselők Ă©s moralisták inkább a szavaikkal kĂ­vántak hatni, tanĂ­tani Ă©s javĂ­tani. SzĂłval, miĂ©rt diktál Isten, ha nem olvas? ValĂłszĂ­nűleg azĂ©rt, mert nincs szĂĽksĂ©ge az olvasásra, Isten benne van a mondatban, beleereszkedik, belebĂşjik, elvackol benne, mint egy kicsi állat, vagy Ă©ppen megnöveli, kitágĂ­tja, s ebből a szempontbĂłl valĂłszĂ­nűleg mindegy, dilettáns versikĂ©ről vagy remekműről van szĂł. S hogy akkor, persze, mi is lenne a kĂĽlönbsĂ©g? Talán az, hogy a jĂł műben, a remekműben megmutatja magát az a titokzatos erő, melyet nevezhetĂĽnk Istennek, szellemnek. A jĂł mű közössĂ©get teremt.

- Debrecenben bemutatott Bolond Helga cĂ­mű drámádat egyes kritikusok az előző Ă©vad legjobb Ăşj magyar drámájának találták. MiĂ©rt nem láthatunk Darvasi-darabokat Szegeden is?
Ezt ne tőlem kĂ©rdezd! Én megprĂłbáltam. A Helgát ugyan a Katona ösztöndĂ­jasakĂ©nt Ă­rtam, vĂ©gĂĽl is, azt hiszem, nem illett bele Kamra profiljába. Aztán nagy tisztelettel Ă©s valamivel Ăłvatosabb várakozással elhoztam ide, Szegedre is, Ă©s itt se illett a kĂ©pbe. Nekem ugyan nem mondták meg, miĂ©rt, Ă©s ha nem, hát nem. Azt hiszem, ilyenkor egy jĂłravalĂł Ă©s rendes Ă­rĂł Ă©rezhet nĂ©minemű sĂ©rtettsĂ©get. Pedig az alaptörtĂ©net egy pĂ©kcsalád kiĂ­rtásárĂłl szĂłl, Ă©s ez a tĂ©ma, enyhĂ©n szĂłlva, ismerős errefelĂ©. Semmi kedvem mellĂ©beszĂ©lni. Nekem meglehetősen fáj, hogy nem lehet Szegeden darabom. Ha a Helga után nekem valaki azt mondja, hogy Ă©des öregem, te olyan darabokat Ă­rsz, amelyek nem fĂ©rnek bele a mi elkĂ©pzelĂ©sĂĽnkben, akkor Ă©n megköszönöm, hogy szĂłba álltak velem, Ă©s keresgĂ©lek tovább. Ha jĂłl emlĂ©kszem, induláskor volt a mai szegedi szĂ­nházi vezetĂ©snek egy olyan terve is, hogy mai, fiatal, netán helybĂ©li szerzőknek is lehetősĂ©get ad. Mármost a helybĂ©li, fiatal szerző is olyan fajta, hogy nem tölti el tĂşlzott lelkesedĂ©s attĂłl, ha kutyába sem veszik. Ráadásul Ăşgy tetszik, mintha ez idő alatt egyáltalán nem mutattak volna be Ă©lő magyar szerző darabját a szegedi szĂ­nházban. Pedig tĂşlzott kĂ­vánalmak nem lennĂ©nek. PĂ©ldául egy egyfelvonásos stĂşdiĂłdarab szerződĂ©se százötvenezer forintot taksál. AnnyiĂ©rt már őrĂĽlt lelkesedĂ©ssel elkövetsz egy darabot, majd pedig hĂłnapokig konzultálsz a dramaturgoddal, meg a rendeződdel, ĂşjraĂ­rod, szöszölsz, dolgozol. Miközben azt olvasod, hogy csak egy előadás dĂ­szlete több milliĂł forintot tesz ki. Viszont hangsĂşlyoznám, Ă©s ez nagyon fontos, Ă©n nem akarok beállni a mellőzött, a jogosan vagy jogtalanul megsĂ©rtett szegedi szĂ­nházi emberek meglehetősen nĂ©pesnek tetsző táborába. Ebben a kĂ©rdĂ©sben kizárĂłlag magamat kĂ©pviselem. ĂŤrtam eddig három darabot, Ă©s mind a háromnak volt premiere. AzĂ©rt ez egy jĂł arány. A Vizsgálat a rĂłzsák ĂĽgyĂ©ben cĂ­mű darabot ráadásul PĂ©csett is bemutatták. AzĂłta nagyjábĂłl elkĂ©szĂĽlt az Ăşj opus is, Ă©s ez is Debrecenbe ment. Nem kĂ©ne feltĂ©tlenĂĽl Debrecenbe menni, de hát ez van.

- Most milyen nagyobb munkán dolgozol?
Talán hozzákezdek egy Ăşjabb regĂ©nyhez. Ez a tĂ©ma a 19. század közepĂ©re kĂ­vánkozik, valahová EurĂłpába, Svájcba talán. Látok egy Ă©rintetlen, tehát titkos bűnökkel Ă©s elfojtott tragĂ©diákkal teli világot, ahol egy szĂ©p napon megjelenik egy tájkritikus. Ez az ember azt mondja, hogy a teremtĂ©s nincsen befejezve, Ă©s hogy ő Isten kritikusa. Valami ilyesmi. Majd látjuk.

 

HollĂłsi Zsolt


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player