A közelmĂșltben megkaptad a szegedi önkormĂĄnyzattĂłl a Kölcsey-emlĂ©kĂ©rmet egy civil-szervezetben, a Soroptimist-ban vĂ©gzett vĂĄrosszĂ©pĂtĂ” munkĂĄdĂ©rt. Hogyan jut mĂ©g erre is idĂ”d?
Amit az ember szeret Ă©s fontosnak tart, arra prĂłbĂĄl idĂ”t szakitani. Mindig szerettem sĂ©tĂĄlni, nĂ©zelĂ”dni, Ă©s gyakran elĂ”fordult, hogy pĂ©ldĂĄul egy utcanevet elolvasva utĂĄnanĂ©ztem, ki is volt az utca nĂ©vadĂłja. Sok Ă©ve tervezgettem, hogy a szegedi utcanevek alĂĄ a nĂ©vadĂłrĂłl rövid magyarĂĄzĂł tĂĄblĂĄt helyezĂŒnk el. Ez az elkĂ©pzelĂ©s a közelmĂșltban megvalĂłsult. A Szegeden 1992 Ăłta folyamatosan mĂ»ködĂ” civil egyesĂŒletĂŒnk, a Soroptimist Club - mely elsĂ”sorban jĂłtĂ©konysĂĄgi tevĂ©kenysĂ©get vĂ©gez - hölgytagjai elhatĂĄroztĂĄk ugyanis, hogy a szegedi utcanevek alĂĄ a nĂ©vadĂłrĂłl rövid magyarĂĄzĂł tĂĄblĂĄt helyeznek el. Az elmult 2-3 Ă©vben több, mint 200 ilyen tĂĄblĂĄt tettĂŒnk ki Szeged egĂ©sz terĂŒletĂ©n. A megvalĂłsĂtĂĄs költsĂ©geit sajĂĄt erĂ”bĂ”l Ă©s pĂĄlyĂĄzatokbĂłl fedeztĂŒk. E programunk folytatĂĄsakĂ©nt kĂ©szĂtjĂŒk el a nĂ©vadĂł magyarĂĄzĂł tĂĄblĂĄk magyar Ă©s angol nyelvĂ» szövegeit tartalmazĂł kiadvĂĄnyunkat, melyet a közeli jövĂ”ben szeretnĂ©nk megjelentetni.
Szakmai karried szĂ©pen Ăvelt felfelĂ©, holott a fĂ©rjed, dr. Venetianer PĂĄl akadĂ©mikus stabil csalĂĄdi hĂĄtterĂ©t is te biztosĂtottad, nevelted a fiatokat Ă©s közben kutatĂłmunkĂĄt vĂ©geztĂ©l magad is...Â
Bizony, ez nĂ©ha nem volt egyszerĂ» feladat! TĂ”sgyökeres budapestiek lĂ©vĂ©n 2 Ă©ves fiunkkal Szegedre költözve mindenfĂ©le csalĂĄdi hĂĄttĂ©r, segĂtsĂ©g nĂ©lkĂŒl teljesen Ășj szakmai Ă©s emberi környezetben kellett megszervezni az Ă©letĂŒnket. Nagy szerencsĂ©nkre fiunk vilĂĄg Ă©letĂ©ben kiegyensulyozott, mondhatni problĂ©mĂĄtlan gyerek, ill.kamasz volt, aki szinte termĂ©szetesnek vette, hogy a szĂŒlei reggeltĂ”l estig dolgoznak, Ă” pedig az iskola mellett sakkozik, nyelveket tanul, sportol, stb. Persze, jĂł oldala is volt a szĂŒlĂ”i elfoglaltsĂĄgnak! Ăn pĂ©ldĂĄul gyakran dolgoztam rövidebb ideig kĂŒlföldi laborokban Ă©s a franciaorszĂĄgi lelkes Ă©lmĂ©nybeszĂĄmolĂłim hatĂĄsĂĄra gimnazistakĂ©nt az angol mellett franciĂĄiul is megtanult! SĂ”t, többször meg is lĂĄtogatott Parisban. FĂ©rjemnek tĂ©nyleg igyekeztem kiegyensĂșlyozott, kellemes hĂĄtteret biztosĂtani. MegkönnyĂtette a helyzetĂŒnket, hogy mindketten kĂsĂ©rletes termĂ©szettudomĂĄnyi terĂŒleten dolgozva - bĂĄr sosem egy intĂ©zetben - nemcsak meg tudtunk bizonyos szakmai kĂ©rdĂ©seket beszĂ©lni, hanem el is fogadtuk, ha valamelyikĂŒnknek este mĂ©g dolga volt a laborban.
MegjelenĂ©sed mindig ĂĄpolt kĂŒlsĂ”t,harmĂłnmikus belsĂ”t sugĂĄrzott Ă©s sugĂĄrzik ma is. Honnan ez a belĂ”led ĂĄradĂł nyugalom, a termĂ©szetedbĂ”l adĂłdĂł nyitottsĂĄg?
 A bennem lĂ©vĂ” harmĂłnia elsĂ”sorban a boldog, kiegyensĂșlyozott csalĂĄdi hĂĄttĂ©rnek köszönhetĂ”. BĂĄr Ă©desapĂĄmat korĂĄn elveszĂtettem, nagyon szoros, meleg csalĂĄdi környezetben nevelkedtem Ă©s ezt prĂłbĂĄltam-prĂłbĂĄlom tovĂĄbbvinni. A csalĂĄdon kĂvĂŒl sok egyĂ©b is fontos a szĂĄmomra. Komoly kihĂvĂĄsnak Ă©reztem a kutatĂĄst, ami az alkotĂł munka összes kĂnszenvedĂ©se mellett nagyon sok örömet Ă©s sikert hozott. Viszont termĂ©szetembĂ”l Ă©s talĂĄn nĂ”i mivoltombĂłl következĂ”en sosem voltam monomĂĄniĂĄs, mindig szĂvesen jĂĄrtam pĂ©ldĂĄul kiĂĄllĂtĂĄsokra, szinhĂĄzba, moziba, sĂelni, kĂĄrtyĂĄzni, sĂ”t, egy Ășj, kĂŒlönleges ebĂ©d elkĂ©szĂtĂ©se is örömet okoz.
Többnyire Ășton vagy! Hol Szegeden, hol kĂŒlföldön...
Ez tĂ©nyleg Ăgy van. CsalĂĄdom nagyrĂ©sze most is Budapesten Ă©l, gyakran lĂĄtogatom Ă”ket. De kĂ©pes vagyok egy jĂł kiĂĄllĂtĂĄsĂ©rt v. elĂ”adĂĄsĂ©rt Budapestre menni. Szeged nyugalma utĂĄn Ă©lvezem a fĂ”vĂĄros vibrĂĄlĂĄsĂĄt, amitĂ”l kifĂĄradva viszont nagyon jĂłl esik a kellemes, barĂĄtsĂĄgos Szegedre visszatĂ©rni. Nagyon szeretek utazni, a tudomĂĄnyos kongresszusok jĂłvoltĂĄbĂłl a vilĂĄg nagyon sok helyĂ©re eljutottam. MostanĂĄban inkĂĄbb a csalĂĄdi utazĂĄsok kerĂŒltek elĂ”tĂ©rbe, februĂĄrban szĂŒletett harmadik unokĂĄnk az USA-ban, Ăgy mĂĄr megvettem a mĂĄrciusi repĂŒlĂ”jegyet hozzĂĄjuk.
Többször jĂĄrtĂĄl mĂĄr kinn! Milyen egy tipikus amerikai csalĂĄd?      TermĂ©szetesen nincs egysĂ©ges amerikai csalĂĄd-modell. Mivel arrafelĂ© a GYES Ă©s GYED nem lĂ©tezik, a gyermekvĂĄllalĂĄs Ă©s nevelĂ©s szemĂ©lyes döntĂ©s Ă©s felelĂ”ssĂ©g kĂ©rdĂ©se. KĂłrhĂĄzban dolgozĂł gyermekorvos-neonatolĂłgus menyem 3 hĂłnap fizetĂ©s nĂ©lkĂŒli szabadsĂĄgot vehet ki a szĂŒlĂ©st követĂ”en, Ăgy az Ă” magĂĄnĂŒgye, hogy babysitter vagy egyĂ©b segĂtsĂ©ggel lĂĄtja el a gyerekeket. A magasan kĂ©pzett, professzionĂĄlis nĂ”k közĂŒl egyre többen kĂ©sĂ”bbi idĂ”szakra halasztjĂĄk a szĂŒlĂ©st. MĂĄsok viszont nem, vagy csak rĂ©szĂĄllĂĄsban dolgoznak, amĂg a gyerekek kicsik, esetleg Ășgy vĂĄllalnak munkĂĄt, hogy a fĂ©rjĂŒk felĂŒgyeli a gyerekeket. Tapasztalataim szerint az amerikai csalĂĄdok nagyon gyermekcentrikusak, sok esetben pĂ©ldĂĄul a lakĂłhely kivĂĄlasztĂĄsĂĄnĂĄl döntĂ” szempont, hogy milyen iskola van a közelben. SzemĂ©lyes - persze nem ĂĄltalĂĄnosĂthatĂł -tapasztalataim nagyon jĂłk az amerikai ĂĄllami (public) iskolĂĄkkal kapcsolatban. A gyerekeket kis kortĂłl kezdve arra tanĂtjĂĄk, hogy gondolkodjanak, merjĂ©k Ă©s tudjĂĄk elmondani a vĂ©lemĂ©nyĂŒket, Ă©s ne azt az osztĂĄlytĂĄrsat tekintsĂ©k "kirĂĄly"-nak, akinek a legszebb az autĂłja, hanem aki a legjobban oldja meg pĂ©ldĂĄul a feladatokat vagy a legszebben zongorĂĄzik.
Honnan veszed az energiĂĄt ehhez a sokmindenhez?
Ha az ember sokfĂ©lĂ©t csinĂĄl, sokfĂ©le energiĂĄt hasznĂĄl, Ăgy ha az egyik fogytĂĄn van, jöhet a mĂĄsik...
Nehezebb-e ma nĂ”nek, tĂĄrsnak, önĂĄllĂł-alkotĂł szemĂ©lyisĂ©gnek maradni mint, mondjuk a mĂșlt szĂĄzadban? EgyĂĄltalĂĄn, kell-e egyszerre ennyi mindent vĂĄllalni ma egy nĂ”nek?Â
Ăgy Ă©rzem, hogy a mai fiatal nĂ”k vĂĄlasztĂĄsi lehetĂ”sĂ©ge sokkal nagyobb, mint a rendszervĂĄltĂĄs elötti idĂ”kben volt. Amikor diplomĂĄztam, fel sem merĂŒlt, hogy egy rövid , esetemben 14 hĂłnapos gyes utĂĄn nem kell dolgozni menni, Ă©s ez szinte minden Ă©vfolyamtĂĄrsamnĂĄl Ăgy volt. Ma elĂ©g sok olyan fiatal diplomĂĄs nĂ”t ismerek, aki Ășgy döntött, hogy jĂłnĂ©hĂĄny Ă©vig otthon marad a gyerekekkel, Ă©s a prioritĂĄsok közĂŒl a csalĂĄd Ă©s a gyerekek minĂ©l tökĂ©letesebb nevelĂ©se ĂĄll az Ă©len. Ugyanakkor sok olyan fiatal hölgyet is ismerek, aki igen felelĂ”ssĂ©gteljes, nagy presztizsĂ» ĂĄllĂĄst tölt be, akĂĄr kĂŒlföldön is. TehĂĄt közelĂtĂŒnk ahhoz a kĂvĂĄnatos ĂĄllapothoz, amit szabad vĂĄlasztĂĄsnak neveznek. Hogy kell-e ennyi mindent vĂĄllalni? Ez, rĂ©szben legalĂĄbbis, szintĂ©n preferencia dolga, szerintem a sokfĂ©lesĂ©g kevĂ©sbĂ© fĂĄrasztĂł, mint amilyen hasznos. De ezt a vĂ©lemĂ©nyemet nem szeretnĂ©m ĂĄltalĂĄnosnak tekinteni.
Milyen csalĂĄdot kĂvĂĄnsz az unokĂĄidnak?Â
Nagyon boldognak Ă©s szerencsĂ©snek Ă©rzem magam, mert Ă©letem egyik legfontosabb rĂ©sze, a gyerekem Ă©lete sok mindenben Ășgy alakult, ahogy azt szerettĂŒk volna ( a kilomĂ©terben kifejezett tĂĄvolsĂĄgot leszĂĄmĂtva). SzĂłval azt szeretnĂ©m, ha unokĂĄim is olyan boldog, szeretĂ”, egymĂĄsra figyelĂ”, Ă©rtĂ©kközpontĂș csalĂĄdban Ă©lnĂ©nek, mint a szĂŒleik.
Hozzïżœszïżœlïżœsok Kedves Olvasïżœ! Jelentkezzen be ïżœs akkor hozzïżœszïżœlhat a tïżœmïżœhoz!