MiĂ©rt tölti a szilvesztert Ă©s januĂĄr elsĂ” hĂĄrom hetĂ©t egy magyar vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ” NamĂbiĂĄban, a KalahĂĄri sivatagban? ErrĂ”l kĂ©rdeztem SzabĂł PĂ©tert, az Alföldi RepĂŒlĂ” Klub vĂĄlogatott vitorlĂĄzĂł repĂŒlĂ”jĂ©t DomaszĂ©ken, ahol Ă©ppen a kiegĂ©szĂtĂ” sportkĂ©nt Ă»zött kĂ©zilabdatorna szĂŒnetĂ©ben merengett az öltözĂ”padon.
- HĂĄrom hĂ©tig voltam NamĂbiĂĄban egy osztrĂĄk sportrepĂŒlĂ”t oktattam, mivel a versenyzĂ©s mellett oktatĂłkĂ©nt is dolgozom. TeljesĂtmĂ©nyrepĂŒlĂ©st oktattam Neki, de szerencsĂ©re a napi nyolc, kilencĂłrĂĄs megterhelĂ©st nem bĂrta folyamatosan, Ăgy alkalmam nyĂlt egyedĂŒl repĂŒlni. Ăgy többször is csĂșcsot repĂŒlhettem, melyeknek hitelesĂtĂ©se folyamatban van.
- KötelĂ©kben repĂŒltek ilyenkor, vagy egyedĂŒl? Gondolom a KalahĂĄri sivatag fölött nagyon magĂĄnyos lehet az ember.
- BĂĄr velem volt klubtĂĄrsam, Marosi PĂ©ter is, de a csĂșcsrepĂŒlĂ©seket nem kötelĂ©kben hajtottam vĂ©gre. Az elsĂ” ezer kilomĂ©teres repĂŒlĂ©semnĂ©l a helyiek szemöldök izmait is sikerĂŒlt megtornĂĄztatnom. Az törtĂ©nt ugyanis, hogy a helybeliek leginkĂĄbb a felhĂ”k alatt szeretnek repĂŒlni, hisz Ășgy jobban lĂĄthatĂłk az emelĂ©sek. Ekkora teljesĂtmĂ©nyhez viszont a felhĂ”k fölött kell repĂŒlni, Ă©s Ă©n kb hĂ©tszĂĄz kilomĂ©tert repĂŒltem szĂĄraz termikek között. Azon a napon egĂ©szen szokatlan volt a felhĂ”zet, s a többiek a kisebb ellenĂĄllĂĄs irĂĄnyĂĄba repĂŒltek, csak Ă©n vĂĄllaltam az ismeretlent. (BadĂĄrt idĂ©zve, azĂ©rt ez teljesĂtmĂ©ny- a szerk.)
- Vannak egyåltalån felhÔk a Kalahåri fölött? Ott fent mennyire érezhetÔ a forrósåg?
- Vannak felhĂ”k termĂ©szetesen. BĂĄr nem mindig olyan szerkezetĂ»ek, mint itthon. A hĂ”mĂ©rsĂ©kletrĂ”l csak annyit, hogy elĂ©g sokszor fĂĄzott a derekam, mert hatezer mĂ©teren mĂĄr mĂnuszban szĂĄmoljuk a fokokat, fĂ”leg a felhĂ”k alatt van hideg. Mivel lent nagyon meleg van, fent erĂ”s a sugĂĄrzĂĄs, fehĂ©r hosszĂș ujjĂș ingben repĂŒltem, s ez nem vĂ©dett a hidegtĂ”l.
- Milyen NamĂbia a felhĂ”k fölĂŒl?
- Hatalmas orszĂĄg, hatszor-hĂ©tszer nagyobb MagyarorszĂĄgnĂĄl, de mindösszesen mĂĄsfĂ©l milliĂłan lakjĂĄk. A lakossĂĄg kilencvenöt szĂĄzalĂ©ka a hĂĄrom nagyvĂĄrosban Ă©l. Farmokon is Ă©lnek emberek, ezerhektĂĄros birtokokon nyolcan -tĂzen.
Ahol mi laktunk, kimondottan repĂŒlĂ”s tĂșrizmusra specializĂĄlodott farm volt. A legközelebbi benzinkĂșt hatvan kilomĂ©terre tĂ”lĂŒnk. EurĂłpai szĂnvonalĂș szĂĄllĂĄssal, ĂșszĂłmedencĂ©vel, korrekt ellĂĄtĂĄssal. De ott eltölteni hĂĄrom hetet, repĂŒlĂ©s nĂ©lkĂŒl bĂŒntetĂ©s lenne. Gyakorlatilag informĂĄciĂł Ă©s ingermentes terĂŒleten Ă©ltĂŒnk.
A levegĂ”bĂ”l csodĂĄlatos, de fĂ©lelmetes az orszĂĄg. Ăszakra bozĂłtos szavanna, keletre Botswana. Ez egy kĂŒlön törtĂ©net. A kĂ©t orszĂĄg hatĂĄrĂĄt, mintha vonalzĂłval hĂșztĂĄk volna, olyan egyenes, rĂĄadĂĄsul a sivatag homokja Botswanaban barnĂĄbb, sötĂ©tebb, szĂłval föntrĂ”l jĂłl lĂĄthatĂł, tĂĄmpontot ad. Nyugatra egy hegyvonulat fölött repĂŒltĂŒnk, ahol az ĂceĂĄn felĂ”l Ă©rkezĂ” levegĂ” talĂĄlkozik a szĂĄrazföldivel, s repĂŒlĂ©sre kifejezetten jĂł ez az elegy. Viszont a tĂĄj kimondottan holdbĂ©li. KrĂĄterek, sziklĂĄk. FentrĂ”l rengeteg antilopot lĂĄttam, de termĂ©szetesen mĂĄs ĂĄlatokat is. Az utak mentĂ©n majmok serege lĂĄthatĂł. De fentrĂ”l, öt-hatezer mĂ©terrĂ”l, elĂ©g nehĂ©z beazonosĂtani az Ă©lĂ”lĂ©nyeket.
- Több mint, nyolc ĂłrĂĄn keresztĂŒl repĂŒlnek folyamatosan. MikĂ©ppen oldjĂĄk meg a folyadĂ©k hĂĄztartĂĄst?
- EgyrĂ©szt kiizzadjuk a folyadĂ©kot, mĂĄsrĂ©szt viszĂŒnk magunkkal nejlonzacskĂłt. Egy kulacsbĂłl, mĂ»anyag csövön pĂłtoljuk az elvesztett vizet, illetve szĂ”lĂ”cukorral pĂłtoljuk az energiĂĄt.
-Â HĂĄnyszor sikerĂŒlt „hosszĂșt" repĂŒlnie, Ă©s pontosan mennyi az Ășj magyar csĂșcs?
- NĂ©gyszer repĂŒltem ezer kilomĂ©ternĂ©l hosszabbat. A legtöbb 1105 km volt, nyolc Ă©s fĂ©lĂłra teljes repĂŒlĂ©si idĂ”vel. BejelentkeztĂŒnk egy 1250-es repĂŒlĂ©sre is, de az egyetlen napon, amikor ez összejöhetett volna, földön voltam. A konvergencia vonalon „jojĂłzva" akĂĄr 1300 kilomĂ©tert is lehetne repĂŒlni, de annak nincs igazi sportĂ©rtĂ©ke.
CsĂșcsot csak elĂ”re kijelölt hĂĄromszög pĂĄlyĂĄn lehet repĂŒlni. TermĂ©szetesen ilyen teljesĂtmĂ©nyt csak Open kategĂłriĂĄjĂș gĂ©ppel lehet megtenni, az osztrĂĄk repĂŒlĂ”s bĂ©relt egy ASH 25-ös, kivĂĄlĂł gĂ©pet 28 mĂ©teres fesztĂĄvval. EnnĂ©l nagyobb szĂĄrnytĂĄvolsĂĄgĂș gĂ©p csak egy van, de azt nehezebb kezelni. Az Ășj magyar csĂșcsom egyĂ©bkĂ©nt 1097,6 kilomĂ©ter. AzĂ©rt nem ezeregyszĂĄz, mert kĂ©tfĂ©le mĂ©rĂ”mĂ»szerrel mĂ©rtĂ©k, s az enyĂ©m szerint megvolt az 1100 km.
- Mennyiben segĂtette ez az Ășt az idei felkĂ©szĂŒlĂ©sĂ©t?
- Nagyon. Azt hiszem, hogy ez kamatozni fog az Ă©v fĂ” versenyĂ©n, az EurĂłpa bajnoksĂĄgon. Az a fĂ” problĂ©mĂĄm, hogy a Standard Ă©s az Open fĂ” versenye, egy idĂ”ben, kĂ©t helyszĂnen lesz, s nekem vĂĄlasztanom kell. Ha a repĂŒlĂ” pĂĄrom, HalĂĄsz Laci addigra visszajön SzenegĂĄlbĂłl, ahol dolgozik, akkor LitvĂĄniĂĄban, Standardban indulok, ha nem Openben, FranciaorszĂĄgban.
- Meg van-e a tĂĄrgyi feltĂ©tele az igazĂĄn nagy eredmĂ©nyhez? Ez egy technikai sportĂĄgban alapkĂ©rdĂ©s. Ăn szerint van-e esĂ©lye arra, hogy tĂz Ă©ven belĂŒl vilĂĄg, vagy EurĂłpa bajnok legyen?
- Nagyon remĂ©lem. BĂzom abban, hogy legalĂĄbb a dobogĂł összejön. LitvĂĄniĂĄban kĂ©t Ă©ve egy hĂ©ten keresztĂŒl vezettem, de egy kĂ©szĂŒlĂ©k hiba elvette a vĂ©gsĂ” gyĂ”zelmet. Egy milliĂłs mĂ»szer ĂĄramellĂĄtĂĄsa adta meg magĂĄt. Azon leszek, hogy mielĂ”bb Ă©len vĂ©gezzek. JövĂ”re, meg NamĂbiĂĄban Ășjabb csĂșcsokat szeretnĂ©k dönteni.
Barok IstvĂĄn
Hozzïżœszïżœlïżœsok Kedves Olvasïżœ! Jelentkezzen be ïżœs akkor hozzïżœszïżœlhat a tïżœmïżœhoz!