1. lap. �sszesen 3.
Webrádió Koltay Miklós
11:09:11: Szombaton írják az általános iskolások a központi felvételi feladatsort, mely alapján bekerülhetnek a középiskolákba. A valóságban azonban nem ilyen egyszerû a helyzet, számtalan további elbírálási szempont is létezik, és kérdések sokasága fogalmazódik meg a szülõkben, gyerekekben.
Webrádió Koltay Miklós
11:09:57: Ezekre próbálunk meg most élõben választ adni a téma szakavatott ismerõivel. Szerkesztõségünk vendége Bácsi János, a Juhász Gyula gyakorló iskolájának igazgatója, Bakacsiné Kollár Ágnes, a Madách általános iskola angol tanára, Jakucs Mária, a Deák Gimnázium angol nyelvi tagozatának vezetõje és Anderléné, Kasza Mónika a Tömörkény Gimnázium spanyol tagozatának vezetõje.
Webrádió Koltay Miklós
11:10:34: Elsõként azt kérdezném Önöktõl, hogyan értékelik a jelenlegi felvételi rendszert, mi a jó benne és mi lehetne változtatni?
Bakacsiné Kollár Ágnes
11:12:46: A felvételi stresszeli a gyerekeket, de azt is el kell ismerni, hogy ha egy helyre sokan jelentkeznek, valamilyen módon szelektálni
kell.
Bácsi János
11:13:46: Azzal, hogy az egyetemekre érettségivel be lehet kerülni, a felvételi 14 éves korra visszatolódott. Egy gyermek felsõoktatásba bekerülõ
esélyeit erõsen befolyásolja, hogy melyik középiskolába tud bejutni. A középiskolákba készülõk felvételije lassan közelít a régi egyetemi felvételikhez, így 14 éves korban megtörténik egyféle szegregáció.
Anderléné Kasza Mónika
11:14:58: Egyetértek. Muszáj válogatni a gyerekek között, hiszen nekik sem jó az, hogy egy olyan iskolába kerülnek be, amelynek az elvárásait nem tudják végül teljesíteni, hiszen ez komoly frusztrációhoz vezet. Másrészrõl az iskolának sem jó, hiszen nagyon nehéz nagyon különbözõ képességû gyerekeket tanítani, együtt, egy osztályban.
Webrádió Koltay Miklós
11:15:38: Nem hozza ez túlságosan elõre a pályaválasztást? 14 éves korban korainak tûnik.
Anderléné Kasza Mónika
11:15:47: De igen.
Anderléné Kasza Mónika
11:16:56: Túlságosan korán kényszeríti választásra a gyerekeket, olyan korban, amikor még pár év is sokat számíthat az intellektuális és emocionális fejlõdésben.
Bácsi János
11:17:50: Valóban korai. De középiskolába nem lehet bejutni az általános iskolai bizonyítvánnyal, most ebben az életkorban kell felvételizni, így csak elméletileg van szabad iskolaválasztás, hiszen a gyermek akárhány középiskolába jelentkezhet, de a középiskola kiválaszthatja a jelentkezõk közül, hogy kit vesz fel.
Webrádió Koltay Miklós
11:18:14: Miért van a procedúrára egyáltalán szükség, ha a központi felvételi eredményeit a különbözõ iskolák különbözõ arányokkal számítják be? A középiskolák képviselõitõl kérdezem, milyen szempontok alapján határozzák meg a felvételi követelményeket?
Jakucs Mária
11:19:05: Jónak tartjuk, hogy minden diák egységes követelményrendszerben kell, hogy összemérje a tudását. A matematika és a magyar két olyan tárgy, amire mindenkinek szüksége van, és elég reális képet mutat valaki tudásáról. Ugyanakkor sok gyerek nagyon ideges, nagy a nyomás rajtuk, sok múlik a kétszer 45 percen. Sokan emiatt alulteljesítenek.
Anderléné Kasza Mónika
11:19:06: Egyébként meg egyetértek Bakacsinével is, vannak nagyon sokan, akik már legalább azt el tudják dönteni könnyedén, hogy szakmát akarnak tanulni, vagy inkább gimnáziumi továbbtanulással haladékot kapni arra, hogy ténylegesen pályát válasszanak.
Jakucs Mária
11:19:54: Azért indítunk két általános tagozatot, hogy azoknak a gyerekeknek adjunk esélyt, akik még nem tudjak 14 évesen, hogy mit akarnak kezdeni magukkal
Anderléné Kasza Mónika
11:21:33: A központi felvételi eredményeinek beszámítását valóban a tanári kar döntötte el, ezért az valószínûleg minden iskolánál más. Ez attól függ, hogy ki hogyan értékeli a központi felvételi meghatározó voltát.
Webrádió Koltay Miklós
11:21:59:: Az általános tagozatokon csak a központi + a hozott jegyek számítanak, speciális osztályokban néhol külön szóbeli elbeszélgetés is van. Ez utóbbiakra meglehetõsen tág témaköröket jelölnek meg az iskolák, így nehéz készülni is.
Jakucs Mária 11:22:20: A szóbeli elbeszélgetésre való készülést könnyítjük meg azzal, hogy interneten, az iskola honlapján hozzáférhetõ az a témakör lista, amit kérdezhetünk bármelyik szóbelin.
Bakacsiné Kollár Ágnes
11:22:42: Én az angol nyelv kapcsán tudok nyilatkozni: eddig nem volt még ezzel probléma, kb. tudtuk, milyen alap témakörökre kell felkészíteni a tanulókat. Úgy tudom a többi kollégám is igyekszik segíteni a felvételire való felkészülésre. Természetesen jó lenne alkalmat keríteni egyszer az eszmecserére, hogy biztosabban lássuk a középiskola elvárásait.
Bácsi János
11:23:01: Az alapkészségek fejlesztését 12 éves korig tolja ki az OM, a felvételik pedig nem alapkészséget, hanem tárgyi tudást mérnek. Azok kerülnek be a gimnáziumok tagozatos osztályaiba, akiknek tárgyi, deklaratív tudásuk is van. Nem ez a legnagyobb ellentmondás?
Webrádió Koltay Miklós
11:24:14: János, gondolom, ez költõi kérdés...
Webrádió Koltay Miklós
11:24:37: Önöknek egyébként van beleszólásuk, véleményezési joguk a felvételivel kapcsolatban?
Anderléné Kasza Mónika
11:24:37: Nálunk, a mi gimnáziumunkban a kéttannyelvû tagozaton az általános iskolai jegyek (5-8.félév) 30 %-ban számítanak be, a közös központi csak 20-ban, viszont a szóbeli vizsga 50%.
Jakucs Mária
11:25:11: A legnagyobb ellentmondást én abban látom, hogy mióta kiderült, hogy sokat számítanak a hozott jegyek, nagyon sok általános iskola nem megérdemelt jegyeket ad, segítõ szándékkal a nyolcadikosoknak. Késõbb hatalmas gondokat okoz, hogy ezek a gyerekek nem szerepelnek jól a gimnáziumban, és nem értik, hogy hol a hiba.
Webrádió Koltay Miklós
11:25:51: Ez lett volna a következõ kérdésem:
Webrádió Koltay Miklós
11:25:58: A középiskolákban hogyan veszik figyelembe az erõsebb iskolában kapott esetleg rosszabb jegyet, mely vélhetõen magasabb tudást takar. Az általános iskolákban könnyebben megadják „felvételi idõszakban" a jobb jegyet. Tehát nem könnyebb bejutni kisebb iskolából?
Bácsi János
11:26:50: A versenyistállószellem nem szûnik meg addig, amíg nem az alapkészséget, hanem egy-egy tárgy szabálytudását mérik, kérik. Persze én is értem, hogy egy adott tagozatra, ahová megyei/országos beiskolázás van, válogatni kell, de hiányolok egyfajta egységességet, amit egyenlõre nem lehet elérni, pedig a gyerekekért nagy a verseny.
Jakucs Mária
11:26:56: Mi ezért ragaszkodunk ahhoz, hogy legtöbb tagozatunkon tartunk szóbeli elbeszélgetést. Legalább ott tudjunk mi is beleszólni abba, hogy kit tartunk rátermettnek.
Anderléné Kasza Mónika
11:28:10: A szóbeli felvételi vizsga nem tárgyi tudást mér, legalábbis a spanyol nyelv esetében, a német nyelvnél valóban van egy írásbeli rész is, ahol a gyerekeket a tudásuk alapján mérik. A szóbeli vizsgán olyan feladatokat oldanak meg a gyerekek, amelyekre nem lehet készülni, mert nem tárgyi tudás, hanem az elmúlt 8 év alatt felszedett általános, már leülepedett
tudást mér. Hogy világos legyen, kidolgoztunk egy olyan felvételi feladatsort, amelyben a gyerekek magyar nyelven szituációkat oldanak meg,
Bácsi János
11:28:11: A szóbeli felvételi a legszubjektívabb dolog, még ha bizottság elõtt van, akkor is.
Jakucs Mária 11:28:40: Szerintem nagyon fontos az általános iskolák és a gimnáziumok között az egyuttmûködés, így mindketten látják, hogy mit csinál, és mit akar a másik.
Anderléné Kasza Mónika
11:29:27: hangosan olvasnak, összefoglalják, amit olvastak, találó címet adnak az olvasottaknak, szinonimát, antonimát mondanak és a legalapvetõbb nyelvtani kategóriák ismeretérõl tesznek tanúbizonyságot.
|< Kezd�
< El�z�
1
2
3
K�vetkez� >
Utols� >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!