SZTE Hírlevél
Jól jár a diák, ha szemfüles
Minden diáknak megvan a maga „tuti” receptje a nyárra. Van, aki non-stop bulizássaltölti, de szép számmal akadnak olyanok, akik diákmunka után néznek. Nem árt azonban néhány dolgot tisztázni, mielõtt beleugrunk a mélyvízbe.
Orvosbálinvitáló
SZTE Hírlevél 2005/10
SZTE Hírlevél 2005/9
SZTE Hírlevél 2005/8
SZTE Hírlevél 2005/6
Universitas
SzTE hírek
Az SZTE a második-harmadik legnépszerûbb egyetem
Programajánló
M�rcius 2024
H K S C P S V
262728291 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Vízilabda ob I - Molnár Tamásék Diapolo Szeged VE néven folytatják
Színházi világnapi programok Szegeden
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Balett és fantasztikus vígjáték a Szegedi Nemzeti Színház márciusi mûsorán
Universitas
SzTE hírek
Megkezdik a szegedi egyetemmel kapcsolatos dokumentumok egybegyûjtését
Új gyakorlórendelõt adtak át az SZTE Fogorvostudományi Karán
Magazin
Uccai dumák
Madagaszkár
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
2013-ban érkezik a Vw UP! GT
SZTE Hírlevél SZTE Hírlevél
SZTE Hírlevél 2005/4
Munkatársunktól   2005 December 26, Monday  

Szent- Györgyi Albert Orvos-és Gyógygyszerésztudományi Centrum márciusi Hírlevele Címszavakban: nehéz pénzügyi helyzet, átalakuló orvosképzés, Toledóban jártak, Jancsó Emlékérem
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF
 
Átalakuló orvosképzés

— interjú prof. dr. Benedek György ÁOK dékánnal —

— Az Egyetemi Tanács legutóbbi ülésén több ponton is érintették az orvosképzés ügyét. Dékán úr, mi indokolja a változásokat?

— Jelentõs változáson, fejlõdésen megy át az orvosképzés, mert a graduális és posztgraduális igényeket felmérve, igyekszünk ezekhez alakítani az oktatást. Az egyetemen folyó orvosképzés jelenleg két megoldandó feladattal foglalkozik, így a fizikaoktatás kérdésköre, ennek a biofizikával való összehangolása; illetve a molekuláris biológiai oktatás bevezetése, valamint kiterjesztése az orvoskarra. Ezen kívül a posztgraduális orvosképzéssel vannak a Karnak tervei, a rehabilitáció, a geriátria egyetemi oktatása, és a fizioterápia, tehát a gyógytornászatnak az oktatása, amelyek bizonyos szervezeti változtatásokat is megkívánnak az ÁOK-n, melyeket a következõ években meg is kell hogy tegyünk.

— Geriátria, az idõskor betegségeinek és problémáinak lehetséges orvoslása...

— Több rétegû, több oldalú megközelítést igénylõ probléma. Egyrészt a társadalomban jelenlévõ szociális gondokra utal, nyugdíjas, idõskori helyzetre, másrészt az egészségügyre, ahol részben megjelenik mindez; illetve ennek a pszichés vetületére, amely a pszichiátria területe is. Az orvosképzésben az a feladat, hogy a különféle betegségek felismerésére és kezelésére megtanítsuk a hallgatókat, de annak oktatása, hogy mindez az idõskorban milyen sajátos módon jelenik meg és ezt hogyan kell kezelni — jelenleg még nem történik meg kellõ hangsúllyal. Erre ha nem is centralizált, de mégis külön képzést kell kapniuk hallgatóinknak.

— Ez minden bizonnyal összefügg a magyar társadalom általános elöregedésével, aminek ma már számos tünetét tapasztaljuk.

— Ige, természetesen. Ha elõretekintünk, már egy-két évtized múlva jelentõs mennyiségû idõs ember él a társadalomban, akikrõl gondoskodni kell, megélhetésükrõl, közlekedésükrõl, másrészt különféle egészségügyi problémáikról is. Ezek egyébként nem föltétlenül igényelnek gyógyszeres kezelést, de gondoskodni kell róluk, amihez megfelelõ fölkészültségû és létszámú szakemberre lesz szükség. Õket és az orvosokat képezni kell tehát ilyen irányba is.

— Említette Dékán úr a fizikaoktatás megreformálását is. Mit jelent ez?

— Ez döntõen helyi probléma. A szegedi egyetem szétszakadása majd újraegyesítése kapcsán a mi hallgatóink fizika oktatása elszakadt az egyetemen folyó fizikai kutatásoktól, és megmaradt a tananyag szintjén. Nekünk pedig ma már az a feladatunk, hogy az eddigiekhez képest sokkal inkább életszerû, az orvosi szemléletben jobban gyökerezõ disciplinát oktassunk, ezért változtatunk. A TTK vezetõivel összhangban megteremtettük egy közös orvosfizikai és biofizikai tanszék alapjait, amely részben oktatási, részben kutatási oktatási és posztgraduális képzési egység, így kutatók képzése is folyik ebben az irányban.

— Említette a gyógytornászképzést.

— Nem gyógytornász szak indítását tervezzük, hanem azt hogy valósuljon meg a fizioterápia oktatása, ahol hallgatóink és a végzett orvosok ilyen jellegû ismereteket sajátíthatnak el. Ez különösen olyan betegségek esetében lenne hasznosítható, amelyeknél még nem áll rendelkezésre tényleges, oki gyógyszer a gyógyítás szolgálatában, hanem a betegek panaszai alapján a fizioterápia, tehát a gyógytorna, fürdõterápia és hasonló fizikai hatások segítségével enyhíteni tudjuk a szenvedésüket, javítani tudunk élethelyzetükön. Alapjában véve ezt tanulnák elsõsorban a hallgatók és az orvosok a fizioterápiás tanszéken, emellett természetesen a felsõ szintû gyógytornászképzésbe is szeretnénk bekapcsolódni, szerepet vállalni. Itt jegyezném meg, hogy a gyógytornász képzést rendkívül sikeresen oldotta meg az Egészségügyi Fõiskolai Kar, ám a szakképzés fejlesztésében, magasabb szintû mûvelésében, az ÁOK-nak nyilvánvalóan fontos szerepe van, és mi ezt szeretnénk gyakorolni a jövõben.

— Mindez vélhetõen összefügg a Szegeden tavaly nyáron megnyílt és balneológiai terápiás kezelést is folytató Anna-fürdõvel, s a szegedi orvosképzés úgy mond hasznosítja a hatókörében lévõ gyakorlati lehetõségeket.

— Hazánk természeti kincsei közül a gyógyvizek nagyon jelentõs hányadát képezik kincseinknek, ráadásul ez olyan terület, amire a külföldi országoknak is van fizetõképes kereslete. Örömmel mondhatom, ilyen nem csupán az Anna-fürdõ, hanem körülöttünk gombamódra szaporodnak ezek a gyógyvizes fürdõhelyek, így Mórahalmon, Makón, Kiskunmajsán, Szentesen és másutt is Ezért mindenképpen az lenne a helyes, ha orvosaink ismernék ezeket a fürdõhelyeket, betegeiknek tudnák javasolni a fürdõkúrákat, így azok életének részévé lehetne a balneológia, a gyógyfürdõterápia. Így a gyógyvíz  javítaná, de legalább fenntartaná, megõrizné egészségügyi állapotukat.

— Évtizedek óta beszélnek a biológia forradalmáról. Ennek nyilvánvalón hatása kell legyen a biológia oktatására is.

— A molekuláris biológia forradalmat jelent az orvostudományi kutatásokban. így az oktatásban is. Évszázaddal ezelõtt, az úgy nevezett rendszerélettani kutatások vitték a fõszerepet, megtanultuk azt, hogyan mûködik a szívünk, hogy szabályozódik a légzés, jelenleg pedig ezek a kutatások eltolódtak a molekuláris biológia felé. Hangsúlyozom azonban, itt nem csupán kutatásról van szó, hanem az orvostudományban, a diagnosztikában és a gyógyításban is egyaránt, egyre inkább a molekuláris biológiai módszerek veszik át a terepet. Ezért az orvosoknak jelentõs molekuláris biológiai ismeretekre van szükségük, úgy a hallgatóknak, mint az orvostovábbképzésben is. Meg kell ismerjék azokat az elveket, módszereket, amelyek nem csak itt Szegeden, hanem a gyakorlati orvoslásban, bármelyik kórházban, rendelõintézetben 10 év múlva használatosak lesznek. Mert azt reméljük, hogy egy évtized múlva pl. az úgy nevezett génterápia fölhasználásával olyan betegségek gyógyításában tudunk kedvezõ hatást elérni, amelyek jelenleg csak tüneti terápiára szorulnak. Ezért az ÁOK elhatározta, hogy egy olyan molekuláris biológiai stratégiai programot hoz létre, amely tíz évre elõre megtervezi azt, miképpen biztosítható minden egyes hallgatónk számára a molekuláris biológia eszközeinek majdani hasznosítása. Illetve olyan molekuláris biológiai kutatást kell szervezni a szegedi egyetemen, amely hozzájárul ahhoz, hogy ez a tudomány a képzésben elfoglalhassa, az õt megilletõ helyet.



Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Universitas



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player