Webesztétika
A Digital Improvisation zeneformátum és az mp3pro
Mai adásunkban a Digital Improvisation zeneformátumról, és az mp3pro kódolásról lesz szó.
A TrĂłja cĂ­mű film
A magyar játĂ©kfejlesztő cĂ©gek
A Chroniclogic nevű játĂ©kfejlesztő cĂ©g Ă©s annak fejlődĂ©se
Számítástechnikával foglalkozó híroldalak
Az internetes betörés, vírusok
Távtan
HTML
Flash VI.
Tech
A Phantom konzol
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
HĂ­rfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hĂ­rek
Színházi világnapi programok Szegeden
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leválthatĂł
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Webesztétika Webesztétika
Optikai Csalódások
MunkatársunktĂłl   2005 March 06, Sunday  

A www.optika.hu oldalon kissé elrejtve ugyan de megtalálhatjuk a magazin menüponton belül az optikai csalódások részt.
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
TulajdonkĂ©ppen a látás mechanizmusában a szem által Ă©szlelt informáciokat az agy alakitja át. Azt hogy valĂłjában mit is látunk, nagy szerepe van a tapasztalatoknak, az emlĂ©keknek. Az agy kĂ©pes arra, hogy hiányos kĂ©pekből Ă©rthető informáciĂłt formáljon. Ebből adĂłdĂłan be is lehet csapni. Az alábbi kĂ©pekből összeállĂ­tottunk egy csokorra valĂłt, ezzel is bizonyĂ­tva, mennyire lehet csalĂłka az amit látunk.

Vasarely festő mĂĽvĂ©szről szĂłlnĂ©k mĂ©g nĂ©hány szĂłt, eredeti neve Vásárhelyi, Ă©s magyar származásĂş, egyĂ©bkĂ©nt PĂ©csett találhatĂł állandĂł kiállĂ­tása, egyĂ©bkĂ©nt 1997-ben halt meg. Érdekes kĂ©peket festett, ezekből láthattok nĂ©hányat. Itt van pĂ©ldául ez a fekete fehĂ©r csĂ­kokbol állĂł kĂ©p, ha alaposabban megnĂ©zzĂĽk, láthatjuk hogy bizony 2 zebrát ábrázol a festmĂ©ny. Op-art nĂ©ven fut a művĂ©szeti ág, amelyet ő művelt. Mi is ez? A rövidĂ­tĂ©s jelentĂ©se Optikai MűvĂ©szet.

Egy másik Ă©rdekes művĂ©sz kĂ©peit mutatnám be, Escher nĂ©vre halgatott. Legnagyobb magyar oldal az Escher.hu, itt mindent megtalálhatunk a hollnad származásu művĂ©szről, legĂ©rdekesebb talán az igen nagy galĂ©ria. Éveken át járta EurĂłpát, s vázlatokat kĂ©szĂ­tett. Ekkori fantasztikus tájkĂ©peire Ă©s termĂ©szeti formákat ábrázolĂł műveire az egymásnak ellentmondĂł perspektĂ­vák használata jellemző. Bár Escher grafikus művĂ©sznek vallotta magát, aki főkĂ©nt fametszeteket Ă©s litográfiákat kĂ©szĂ­tett, a kĂ©peit tanulmányozĂł nĂ©ző Ăłhatatlanul Ă©szre veszi, hogy nem egyszerű grafikákat csodál. MűvĂ©szet Ă©s tudomány karöltve figyelhető meg ezekben az alkotásokban.1937 után alakult ki Ă©rett grafikai stĂ­lusa mely előtt állatfigurákbĂłl komponált, szimmetrikusan ismĂ©tlődő mintákat rajzolt. StĂ­lusában aprĂłlĂ©kos valĂłsághűsĂ©g ötvöződik paradox látvány- Ă©s perspektĂ­vahatásokkal. Ă“riási technikai virtuozitással ábrázolta a hĂ©tköznapi tárgyak váratlan "átalakulását". KĂ©pei, melyekről a XX. század közepĂ©n igen sok reprodukciĂł kĂ©szĂĽlt, egyformán számot tartanak a matematikusok, a megismerĂ©s pszicholĂłgiájával foglalkozĂł szakemberek Ă©s a nagyközönsĂ©g Ă©rdeklődĂ©sĂ©re.

A valĂłság elemeit rĂ©szekre bontva, azokat egyenĂ©rtĂ©kű összetevőkkĂ©nt, közvetlenĂĽl kapcsolta össze. Az előtĂ©r Ă©s háttĂ©r egybeolvadt, ezzel megszűnt az általuk okozott kontraszt, s az előtĂ©rben-ábrázolás elvesztette kiemelő szerepĂ©t. Az előtĂ©r hagyományos funkciĂłja Escher nyomatain is többnyire eltűnik. Levegő Ă©s vĂ­z I. cĂ­mű fametszete jĂł pĂ©lda erre.

Először is tisztázni kell, hogy mit is jelent pontosan a "tĂ©r logikája" kifejezĂ©s. "Azokat a tĂ©rbeli kapcsolatokat Ă©rtjĂĽk rajta, amelyek törvĂ©nyszerűen fennállnak a fizikai világ tárgyai között, s amelyek figyelmen kĂ­vĂĽl hagyása, illetve önkĂ©nyes megváltoztatása ellentmondásokat, vizuális illĂşziĂłkat eredmĂ©nyez". Ezek az illĂşziĂłk mindig is fontos szerepet játszottak, Ă©s játszanak ma is a művĂ©szetben, matematikában, pszicholĂłgiában, sőt a filozĂłfiában is. Nem csoda, hogy Eschert is foglalkoztatták az Ă©rzĂ©kcsalĂłdás nyĂşjtotta lehetősĂ©gek, s mint központi tĂ©mát több kĂ©pĂ©ben is felhasználta azokat. Az ilyen tĂ­pusĂş kĂ©pei, melyek ellentmondanak a tĂ©r logikájának, talán a legszembetűnőbbek Ă©s legĂ©rdekesebbek.

Escher mestere volt a lehetetlen meggyőző ábrázolásának, s bár nem ő volt az első, aki lehetetlen valĂłságot ábrázolt, ő volt az, aki igazán nĂ©pszerűsĂ­tette, Ă©s a köztudatba hozta ezeket az alakzatokat. A metszeten jĂłl láthatĂł, hogy a hangyák egy zárt szalagon vonulnak egymás után, bejárva a szalag mindkĂ©t oldalát anĂ©lkĂĽl, hogy a szĂ©lĂ©n áthaladnának. A szalag tehát egyoldalĂş felĂĽlet. Első pillantásra nehĂ©z eldönteni, hogy Möbius-szalaggal van-e dolgunk. Azonban ha alaposabban megvizsgáljuk, láthatĂł, hogy a gyűrűző alakzat kĂĽlső felĂĽletĂ©n vĂ©gigfuttatva a tekintetĂĽnket, Ăşgy jutunk a kiindulási pontra, hogy ezalatt a szalag másik oldalára nem kerĂĽlĂĽnk át. Egy esetleges magyarázat lehet az, hogy a lĂ©pcsőfokok nem párhuzamosak a talaj sĂ­kjával. ĂŤgy bár Ăşgy tűnik, lefelĂ© lĂ©pegetĂĽnk rajta, ez a "lefelĂ©" igencsak relatĂ­v, hiszen egy vĂ­zszintes konstrukciĂłn haladunk.

ĂŤrta: Boborjan

Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Távtan arrow Webesztétika arrow Optikai Csalódások



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player