Külföld |
---|
(MTI) - Az orosz hadiflotta elsüllyesztette két saját hajóját csütörtökre virradóra a Krím félsziget egyik öblének kijáratában, megakadályozva ezzel az ukrán flotta egy részének kifutását a Fekete-tengerre - írta a crime.in.ua nevû ukrán hírportál. | |
| |
| |
| |
| |
|
MTI hírek |
---|
| Magyarország |
| | EU |
| | Külföld |
| | Magyarság |
| | Sport |
| | Tudomány |
| | Külföld |
| | Sport |
| | Egészségügy |
| | Labdarúgás |
| | Bûnügy |
| | Baleset |
| |
Ukrán válság - Londoni elemzõk: nagy kockázatú, de nem elkerülhetetlen az államcsõd
mti
2014 February 24, Monday
(MTI) - Továbbra is nagy a kockázata az ukrán államcsõdnek, amely azonban nem elkerülhetetlen, ha sikerül idõben megállapodni egy új külsõ pénzügyi csomagról a nagy valószínûséggel kiesõ 15 milliárd dolláros orosz kötvényvásárlási program helyett
|
(MTI) - Továbbra is nagy a kockázata az ukrán államcsõdnek, amely azonban nem elkerülhetetlen, ha sikerül idõben megállapodni egy új külsõ pénzügyi csomagról a nagy valószínûséggel kiesõ 15 milliárd dolláros orosz kötvényvásárlási program helyett - vélekedtek hétfõi helyzetértékeléseikben londoni pénzügyi elemzõk.
Az államcsõd elkerülésével kapcsolatos óvatos piaci derûlátást tükrözte, hogy jelentõsen csökkent az ukrán törlesztéskockázatra kínált fedezeti ügyletek díjszabása a hétfõi londoni nyitásra. A Markit Financial Information Services piaci adatszolgáltató kimutatása szerint az ukrán államadósság-törlesztési leállás rizikójára köthetõ piaci biztosítási cseretranzakciók (credit default swaps, CDS) középárfolyama 1100 bázisponton nyitott Londonban. A múlt hét végén még jóval 1300 bázispont - tízmillió dollár névértékû ötéves ukrán devizakötvényre számolva 1,3 millió dollár - feletti CDS-díjszabásokat mértek. Az Eurasia Group nevû globális politikai-gazdasági kockázatelemzõ csoport londoni szakértõi hétfõi értékelésükben 40 százalékosra becsülték az általuk kidolgozott, ukrán államcsõddel is számoló negatív forgatókönyv megvalósulásának esélyét. E forgatókönyv szerint a politikai belvillongások miatt nem sikerül gyorsan kormányt alakítani, és Moszkva is "nagyon agresszív" módon lép fel, igyekezve destabilizálni az ukrajnai helyzetet. Kijev hozzájut ugyan "rendkívül elhanyagolható mennyiségû" finanszírozáshoz az Egyesült Államoktól és az Európai Uniótól, de a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) nem kap anyagi támogatást. E forgatókönyv megvalósulása esetén az ukrán államcsõd kockázata nagyon magas. Az Eurasia ugyanakkor nagyobb, 60 százalékos esélyt ad az általa alapesetinek nevezett kedvezõ forgatókönyv megvalósulásának. Ez stabil, az összes régiót képviselõ kormány megalakításával számol. E forgatókönyv alapján is megvan annak a kockázata, hogy Oroszország megakasztja az átmenetet, de Vlagyimir Putyin orosz elnök lehetõségei meglehetõsen korlátozottak. Oroszországnak ugyanis gazdasági szempontból mûködõképes és integráns ukrán kormányra van szüksége az orosz költségvetési bevételek jelentõs hányadát adó európai földgáz- és kõolajexport stabilitása érdekében. Moszkva ezért valószínûleg engedni fogja a jelenlegi politikai átalakulás kiteljesedését, bár várhatóan tesz kísérleteket az ukrán politika befolyásolására. E forgatókönyv alapján a nyugati kormányok valószínûleg elégséges pénzügyi segítséget adnának Kijevnek az államcsõd elkerüléséhez. Az Eurasia Group szakértõi szerint ez több formát ölthet: lehetséges egy kisebb összegû kezdeti amerikai és EU-segélycsomag, amelyet készenléti hitelkeret követ az IMF részérõl, vagy az IMF találhat módot rövid távú finanszírozásra addig, amíg össze nem áll egy teljes körû pénzügyi segélycsomag. Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzõház, a Capital Economics hétfõi helyzetértékelése szerint Ukrajnának a szocialista rendszer összeomlása után nem voltak olyan gazdasági és politikai reformösztönzõi, mint az Európai Unióba készülõ közép- és kelet-európai országoknak, mivel az elõzõ, 2004-es ukrajnai fordulat idejére már hanyatlóban volt az unió készsége a további bõvítésre. Most reménytelibb a helyzet, mivel Brüsszel nagyobb hajlandóságot mutat Ukrajna integrálására, jóllehet a teljes ukrán EU-tagságig vezetõ út nagyon hosszú - hangsúlyozzák a Capital Economics elemzõi. A ház szerint ugyanakkor döntõ tényezõ, hogy az ukrán gazdaság képes lesz-e átvészelni a politikai átmenet idõszakát. A cég becslései szerint Ukrajna külsõ finanszírozási igénye évente hozzávetõleg 80 milliárd dollár, amelybõl 65 milliárd dollár a külsõ adósságszolgálatra kell. Ennek nagy része a vállalati szektort terheli, de a közadósság-állományból is lejár csak az idén 6,5 milliárd dollárnyi, és ehhez járul a 15 milliárd dollár körüli folyómérleg-hiány finanszírozási szükséglete. Mindezek alapján Ukrajnának a következõ egy évben több mint 20 milliárd dollár pénzügyi segítségre lesz szüksége. A jó hír az, hogy az EU már tárgyal egy segélycsomagról, rossz hír viszont, hogy az ukrán bankrendszer rendkívül ingatag, és fennáll az a kockázat, hogy a politikai bizonytalanság miatt a betétesek végül megrohanják a bankokat - áll a Capital Economics hétfõi elemzésében. Az egyik legnagyobb londoni befektetési bankcsoport, a Barclays szakelemzõi szerint érdemi külsõ finanszírozás nélkül reális esély van arra, hogy az ukrán devizatartalék az idei év végéig 10 milliárd dollár alá csökken. Egy ilyen alacsony devizatartalék - különösen, ha az apadás okát kezeletlenül hagyják - nyilvánvalóan fenntarthatatlan lenne, és az államcsõd közvetlen veszélyét idézné fel. A Barclays elemzõi szerint mindazonáltal az államcsõd nem elkerülhetetlen. A ház szerint az nem túl valószínû, hogy Oroszország folytatná a Janukovics-kormánynak megígért 15 milliárd dolláros kötvényvásárlási programot, de a jelenlegi sürgetõ helyzetben elképzelhetõ egy nem túl szigorú feltételrendszerrel kiegészített nyugati támogatási csomag összeállítása.
|
|
Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor egy kattint�ssal nyithat a cikkhez f�rumos t�m�t. |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!