(MTI) - Egységes arculattal kampányol a parlamenti választásra a baloldali összefogás. A részt vevõ pártok megállapodtak az állami kampánytámogatás elosztásáról, és arra számítanak, hogy egy hét alatt mindenhol összegyûjtik az egyéni jelöltek indulásához szükséges ötszáz aláírást. Molnár Zsolt, az MSZP kampányfõnöke és Szigetvári Viktor, az Együtt-PM társelnöke arról is beszélt az MTI-nek, hogy a kampánykorlátozások miatt fontosabbá válik az internetes korteskedés, az aktivisták utcai jelenléte és a személyes meggyõzés.
Az MTI-nek nyilatkozó két politikus egyaránt annak, az összefogás kampányát irányító öttagú csapatnak a tagja, amelyben rajtuk kívül Molnár Csaba (Demokratikus Koalíció), Karácsony Gergely (Párbeszéd Magyarországért) és Boruzs András (Magyar Liberális Párt) kapott helyet. Szigetvári Viktor elmondta: egységes arculattal kampányolnak majd, így a 106 egyéni jelölt szórólapjai egyformán néznek ki, egy helyen is gyártják õket, függetlenül attól, hogy melyik párt nevezi meg a jelöltet, csak kisebb tartalmi különbségek lesznek. Minden szórólapon szerepel majd az összefogásban részt vevõ összes párt neve és logója. Az Együtt-PM társelnöke elmondta: amikor a közös arculatról megállapodtak, figyelembe vették, hogy a pártok mely színeket használják, a közös plakátokon is ezek köszönnek vissza. Az ellenzéki szövetségben részt vevõ pártok vezetõinek országjárását is koordinálják. Nemcsak Mesterházy Attila szocialista pártelnök, miniszterelnök-jelölt, hanem az Együtt-PM szövetséget vezetõ Bajnai Gordon és Gyurcsány Ferenc DK-elnök is elmegy olyan körzetekbe is, ahol nem az õ pártjuk állított jelöltet.
Molnár Zsolt elmondta: elvi egyezséget kötöttek annak az 597 millió forintnak az elosztásáról, amelyet a költségvetésbõl kapnak kampánytámogatásként. A pénzt alapvetõen az egyéni jelöltek arányában osztják el (a szocialista párt 71, az Együtt-PM 22, a DK 13 jelöltet állíthatott), ugyanakkor figyelembe veszik az egymás közötti munkamegosztást is. Az egyéni jelöltek fejenként egymillió forintot kapnak a központi költségvetésbõl, amit felajánlhatnak pártjuknak. Az MTI kérdésére Molnár Zsolt és Szigetvári Viktor is megerõsítette, arra kérik jelöltjeiket, hogy ezt tegyék meg, de a pénzt az egyéni jelöltek kampányára költik majd. Az idei kampány egyik újdonsága, hogy megszûnik az ajánlószelvény-gyûjtés, az egyéni jelölteknek ehelyett ötszáz aláírást kell összeszedniük. Molnár Zsolt azt mondta: ez helyeselhetõ lenne, de azzal, hogy egy választó korlátlan számú jelöltet támogathat, a procedúra komolytalanná válik, rendkívül könnyû országos listát állítani (ehhez 27 egyéni jelölt szükséges legalább kilenc megyében és Budapesten), így valós társadalmi támogatottság nélküli pártok is költségvetési tíz- vagy százmilliókhoz juthatnak.
Az MSZP kampányfõnöke azt mondta: az összefogás számára nem lehet kihívás körzetenként ötszáz aláírást összegyûjteni, és Szigetvári Viktor is úgy nyilatkozott, meglepné, ha egy hét nem lenne elég erre (a pártok két hétig gyûjthetik az aláírásokat, február 17-tõl március 3-ig). Az Együtt-PM társelnöke elmondta: változás, hogy amíg korábban az aktivistáknak házhoz kellett menniük az ajánlószelvényekért, hiszen senki sem hordta magával, erre már nincs szükség. Az aláírásokat az utcán és pártrendezvényeken gyûjtik majd, és azokat keresik fel, akik ezt kérik. Hozzátette: az egyéni körzetekben a kampány irányításáért - így az induláshoz szükséges aláírásgyûjtésért is - az a párt felel, amelyik a jelöltet adja. Szigetvári Viktor hangsúlyozta: a kampány során folyamatosan jelen lesznek az utcán, pultokkal, aláírásgyûjtéssel. Szerinte ez azért is fontos, mert a kitelepülés azokra is hat, akik nem mennek oda, de nap mint nap szembesülnek az aktivisták jelenlétével.
Molnár Zsolt kifejtette: a kampánykorlátozások miatt a hagyományos eszközök mellett felértékelõdik az internetes korteskedés, az utcai jelenlét és a személyes meggyõzés szerepe. Szerinte a Fideszt "lábbal kell megverni", a kampány most sokkal inkább az aktivisták, szimpatizánsi hálózatok versengése lesz, nem a hirdetéseké. A szocialista politikus szerint nem volt társadalmi igény, hogy a kereskedelmi médiában megszûnjenek a párthirdetések (a kereskedelmi televíziók csak ingyen sugározhatnák a reklámokat), de így kétségtelenül olcsóbbá válik a kampány. Ennyi erõvel azonban a közterületi plakátolást is megtilthatták volna, de azt - szemben a sajtóhirdetésekkel - lényegében nem is szabályozta a kormányoldal - mondta. Szigetvári Viktor ezt azzal magyarázta, hogy "Fideszhez közel álló oligarcháknak" meghatározó tulajdonrészük van a reklámpiacon. Az Együtt-PM társelnöke szintén arra számít, hogy az idei kampány kevesebbe kerül majd, mint a legutóbbiak, de ebben az is közrejátszik, hogy a nyomdai díjak is csökkentek, a telefonhívások pedig tizedannyiba kerülnek, mint tíz éve. Molnár Zsolt elmondta: tízezres nagyságrendû aktivista segíti majd az összefogás kampányát. Szerinte azonban legalább ilyen fontos szerepük lesz a kampányban azoknak a szimpatizánsoknak, akik nem klasszikus értelemben vett agitációs tevékenységet folytatnak, nem járnak eligazításra, nem viselnek pártkitûzõt, de képesek lehetnek bizonytalan ismerõseik meggyõzésére. Az õ számuk százezres nagyságrendû, tevékenységük pedig döntõ lehet a kampány sikerében - fûzte hozzá.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!