(MTI) - NehĂ©z Ă©s kockázatos szĂvmĂ»tĂ©te után 2012 decemberĂ©ben tĂ©rt vissza az aktĂv munkához Kocsis Zoltán, a Nemzeti Filharmonikusok fõzeneigazgatĂłja azĂłta kĂĽlföldön Ă©s vidĂ©ken is koncertkörĂşton járt, az MTI-nek adott interjĂşjában pedig több szempontbĂłl is jelentõsnek nevezte az elmĂşlt egy Ă©vet.
    "SikerĂĽlt valamelyest fĂ©keznem a tempĂłt, ebben persze az orvosi utasĂtásra szedett nyugtatĂłknak is rĂ©szĂĽk van. KissĂ© csitult az Ă©letritmusom, de nem szeretnĂ©m ebbe az irányba terelni a zenĂ©hez valĂł viszonyomat, temperamentum nĂ©lkĂĽl nem Ă©rdemes csinálni. MĂ©g Brahmshoz sem lehet valamifĂ©le higgadt alapállásbĂłl közelĂteni. Nem is szĂłlva azokrĂłl a mĂ»vekrõl, amely a legbensõbb Ă©rzelmeimet, a zsigereimet mozgatják meg. Ez lehetetlen" - hangsĂşlyozta.
    Elmondta, sokkal kevesebbet idegeskedik, a zenekarral és az énekkarral szinte száz százalékig békéssé vált a viszonya, amelyet másfél-két évvel ezelõtt még a "meglehetõsen feszült" kifejezéssel lehetett jellemezni - attól függõen, hogy a zenészek mennyire voltak felkészültek, mennyire érezték sajátjuknak az éppen elõadandó mûvet. "Most ez kevésbé izgat, ahogy a karrier is kevésbé érdekel."
    Kocsis Zoltán - bár a 2004-ben átvett MIDEM-Ă©letmĂ»dĂjat akkor korainak Ă©rezte - ma már Ăşgy gondolja, hátrahagy valamit, amitõl kicsit más lett a világ. "Ha nem is bĂĽszkesĂ©ggel, de jogos öntudattal jelenthetem ezt ki" - mondta. Azokkal a zenĂ©kkel, amelyekkel behatĂłan foglalkozott, sikerĂĽlt olyan viszonyba kerĂĽlnie, hogy - remĂ©li legalábbis - valamifĂ©le irányt szabott azok számára, akiket Ă©rdekel a mĂ»faj.
    Az elmĂşlt egy Ă©vet abbĂłl a szempontbĂłl is jelentõsnek tartja, hogy jĂłval több ideje maradt a zongorázásra. "Fontos elmĂ©lyedni azokban a mĂ»vekben, amelyeknĂ©l Ăşgy Ă©rzem, rám van szĂĽksĂ©g a 'tisztába tĂ©telhez'. Gondolok pĂ©ldául a Strauss-projektre. Az elõadásokat kĂsĂ©rõ sikerek másodlagos jelentõsĂ©gĂ»ek számomra, sokkal fontosabb az, hogy vĂ©gre sikerĂĽlt elõadni a szerzõ utolsĂł operáját, a CapricciĂłt Ă©s sikerĂĽlt egy olyan Hallgatag asszonyt produkálni, amely zeneileg világviszonylatban is jelentõs elõadásnak bizonyult. Ehhez persze nagyon nagy segĂtsĂ©get kaptam az Ă©nekesektõl Ă©s a zenekartĂłl. Érdemes volt ezt az egy Ă©vet Ăşgy vĂ©gigvinni, hogy egy kĂvĂĽlállĂł számára változatlan intenzitásĂşnak látsszĂ©k."
    A Strauss-sorozatban meglepõ mĂłdon balett következik, a JĂłzsef-legenda, amelyet a filharmonikusok elõtt csak a Budapesti Fesztiválzenekar játszott, ráadásul koncertszerĂ»en. "Mi Juronics Tamás koreográfiájával Ă©s a Szegedi Kortárs Balettel karöltve jelenĂtjĂĽk meg a kompozĂciĂłt. KissĂ© nehĂ©zzĂ© teszi az elõadást, hogy rengeteg a szereplõ, de hál'isten a MĂĽpa pĂłdiuma elĂ©g nagy. A JĂłzsef-legendát Ă©rdekes vállalkozás követi: a DaphnĂ©t már játszottuk koncertszerĂ»en Miskolcon Ă©s Budapesten is, de most ezzel is lemegyĂĽnk az árokba, Ă©s elĂ© tesszĂĽk a Friedenstagot. ĂŤgy teljesĂtjĂĽk Strauss álmát, hogy a kĂ©t egyfelvonásos opera egy estĂ©n kerĂĽljön szĂnre, ahogy az a drezdai õsbemutatĂłn törtĂ©nt."
    Kocsis Zoltán szerint a két mû szorosan összetartozik, jóllehet, az egyik a harmincéves háború idején játszódik, a másik egy görög mitológiai témát dolgoz fel, de mindkettõ a legmélyebb humánum jegyében fogant.
    "Nemcsak Debussyvel, BartĂłkkal, Rahmanyinovval, de Brahmsszal Ă©s Beethovennel is gyerekkorom Ăłta pajtási viszonyban vagyok, Mozarttal pedig kiváltkĂ©pp. Egy ilyen zenei mindenevõ számára, mint Ă©n, csak roppant kevĂ©s zene lĂ©tezik, ami idegen lenne. FelserdĂĽlve tökĂ©letesen magamba szĂvtam a nĂ©met zenekultĂşrát, kamasz koromban rajongtam pĂ©ldául BrahmsĂ©rt, Ă©s ez a rajongás azĂłta sem csökkent. Most egy Brahms-ciklus közepĂ©n vagyunk, minden fontosabb zenekari mĂ»vĂ©t eljátsszuk. Azt mondhatom: Brahms mĂ©lyen megrendĂtõ tartalmat közvetĂt a legszigorĂşbb szimfonikus formákon belĂĽl. Nincs szĂĽksĂ©ge operaszĂnpadra, három-nĂ©gy perces tĂ©mákra ahhoz, hogy a lĂ©nyegrõl beszĂ©ljen."
    Kocsis Zoltán megjegyezte, Wagner nĂ©hányszor durván leszĂłlta Brahmsot. "Ă• nagyon kevĂ©s kortársát szerette. A kortársi közelsĂ©g általában igen kevĂ©ssĂ© alkalmas arra, hogy felmĂ©rjĂĽk, hogy kik kĂ©pesek jelentõs Ă©rtĂ©keket lĂ©trehozni" - mutatott rá a fõzeneigazgatĂł. "Wagnernek már korán határozott vĂ©lemĂ©nye alakult ki a mĂ»vĂ©szetekrõl. Liszt mint jelensĂ©g elĂ©g taszĂtĂł lehetett számára, ugyanakkor csodálta is, sok mindent ellopott tõle. Liszt lányában, Cosimában igyekezett megtalálni ennek a furcsa ambivalens Ă©rzĂ©snek a gyĂłgyszerĂ©t. Ha elgondolom, hogy Muszorgszkij pĂ©ldául milyen sokat jelentett Lisztnek Ă©s milyen keveset Wagnernek, akkor nincs mit csodálkozni azon, hogy Wagner számára Brams csupán egy pĂĽffedt vörös ember volt, akinek nagyon szárazak, ugyanakkor keresettek a mĂ»vei."
    Kocsis Zoltán Ă©letĂ©ben a BartĂłk Ăšj Sorozat is rendkĂvĂĽl fontos vállalkozás. "Amikor a kilencvenes Ă©vek felĂ© befejeztem a zongoramĂ»vek felvĂ©telĂ©t, tudtam, hogy nem zárul le a BartĂłk-zenĂ©hez fĂ»zõdõ intenzĂv kapcsolatom, hanem folytatĂłdik a zenekari Ă©s szĂnpadi mĂ»vekkel. Ăšgy Ă©rzem, sikerĂĽlt azt az a logikai rendszert, ugráskĂ©szsĂ©get meg-megjelenĂteni Ă©s korongba 'Ă©getni', amely BartĂłk saját elõadásĂş felvĂ©teliben tĂĽkrözõdik. Azt hiszem, ezek is kicsit megváltoztatták a világot. HelyĂĽkre kerĂĽltek mĂ©ltatlanul elhanyagolt zenekari darabok, pĂ©ldául az elsõ Ă©s a második szvit. Messze nem vagyunk kĂ©szen, a nagy kĂłrusmĂ»vek, kĂ©t szĂnpadi mĂ», a dalok, nĂ©hány kamaramĂ», az átdolgozások mĂ©g hátravannak, nem kis munkát jelentve."
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!