Játékszer
1 Pakli 32 lapos magyar kártya
Játékosok száma
2-3 játékos
A játék célja és szabályai
Bemondásokból és figurákból minél több pontot elérni
Lapértékek:
Ász: 11
X: 10
Király: 4
Felsõ: 3
Alsó: 2
VII-IX: 0
Adu alsó: 20
Adu 9: 14
Utolsó ütés 10
Bemondások:
Összefüggéseket és figurákat lehet bemondani. A különbség az, hogy az összefüggések kézben
vannak, a figurákat pedig a játék alatt kell teljesíteni, hasonlóan az ultihoz (ha tehát az alsós
ulti lenne, a bemondott 40 itt összefüggésnek, a 40-100 pedig figurának számítana).
Összefüggések:
- Béla kassza: Adu K és Adu F együtt: 20
- terc: 3 egymás utáni azonos színû lap: 20
- kvart: 4 egymás utáni azonos színû lap: 50
- kvint: 5 egymás utáni azonos színû lap: 100
- szekszt: 6 egymás utáni azonos színû lap: 100
- szept: 7 egymás utáni azonos színû lap: 100
- okt: 8 egymás utáni azonos színû lap: 100
- vannak: 4 azonos értékû lap: 80
Ha egyszerre több játékosnak ugyanolyan összefüggése van, akkor
a nagyobb számértékû vagy az adu érvényteleníti a másikat. A magasabb értékû összefüggés semmissé
teszi az ellenfél összes összefüggését, viszont érvényesíti a
többi saját összefüggést.
A Béla kassza kétszeresére emeli a játék értékét.
Figurák:
- tulétroá: Adu A, Adu 9 és Adu 7 ütése: 2
- család: Adu Ász, Adu K és Adu F ütése: 2
- abszolút: adujátékban legalább 82, szín nélküli (szanzadu) játékban. Csak kézbõl lehet
mondani(az elsõ osztáskör után) : 60 - negyvennégyes: 4 ász ütése: 4
- százas: adujátékban legalább 100, szanzadujátékban 80 pont ütésekkel. Csak kézbõl lehet mondani: 4
- kétszázas: adujátékban 100, szanzadujátékban 180 pont összefüggésekkel és ütésekkel: 4
- ultimó: utolsó ütés Adu VII-tel: 5
- összes adu: VII és VIII kivételével minden adu hazavitele: 6
- volát: minden ütés (pont, mint az ultiban): 10
- betli: egyetlen ütés sem (ez is teljesen megegyezik az ulti betlijével): 10
Nagy különbség viszont az ultihoz képest, hogy csendes összefüggés vagy figura egyáltalán nincs. A figurákat a játék megkezdése elõtt az ultihoz hasonlóan lehet kontrázni, rekontrázni. Színre színt, annak hiánya esetén adut kell adni, viszont a felülütés nem kötelezõ.
A színek növekvõ erõsségi sorrendje: Zöld, Tök, Piros, Makk, Szanzadu(aduszín nélküli játék)
A játék menete
Kétszemélyes játék
Osztás
Az osztó 8 lapot ad a kollégának, a következõ lapot felüti adunak, majd további 4 lapot oszt, amelyek a licit végéig csukva az asztalon maradnak. Az osztó a maradék csomag aljáról még egy lapot felüt és a csomag tetejére teszi. Az eredeti adu a csomag aljára kerül nyitva(mint a snapszliban). A két látható és a maradék csukott lapok így képezik a talont.
Licit
Az elsõ 8 lapból kell a jóstehetségünket kihasználva elõször az adu színére licitálni. Elõször a talon alatti, eredeti színre licitálunk. Ha a felvevõ Bemegyek felkiáltással nem vállalja az elõször felütött színt adunak, passzolhat és átengedheti a lehetõséget az osztónak. Ha mindketten passzolnak, új adu vállalható a színek erõsségi sorrendjében (Z, T, P, M, Szanzadu). A felvevõ az eredetitõl eltérõ bármelyik színt bemondhatja vagy passzolhat, a következõ játékosnak más erõsebb színt kell mondani vagy passzal elfogadni az elõzõ színt. Amennyiben az összes színt passzal elutasítjuk, új osztás következik. Miután megállapodtunk az aduszínben, felvesszük a csukott lapjainkat. Ha az eredeti szín lett az adu, és a talon feletti lap is adu vagy ász, lehetõsége van a felvevõnek (vagy ha õ nem tudja, az osztónak) kézben levõ Adu VII-essel kicserélni az alsó adut, és egyben a felsõ adut is elviheti. Ha a VII van az asztalon, akkor VIII -assal, ha a VII és a VIII is az asztalon van, a IX-essel lehet siberelni. Ahány lapot így cseréltünk, annyit letakarva be kell tenni a talonba.
A felvevõ játékos kezdi az összefüggések bemondását. Ha az osztó nem tud magasabb értékû összefüggést produkálni, Mehet bemondással jelzi, de ha tud nagyobbat prezentálni, Nem mehet bemondás után közli a saját legnagyobb értékét, (a szabályokban ismertetett elven) semmissé téve a felvevõ összes összefüggését és érvényesítve sajátjait. A legmagasabb összefüggés megállapítása után az értékeket felírják, a felvevõ bemondja a kívánt figurát és megkezdõdik a lejátszás.
Háromszemélyes játék
Elõször 6, aztán 3 lapot osztunk jobbról balra. Az aduszínre az elsõ 6 lapból kell licitálni. A bemondásokat az óramutató járása szerint kell megejteni. Egyebekben nincs eltérés.
Hozzszlsok Kedves Olvas! Jelentkezzen be s akkor hozzszlhat a tmhoz!