(MTI) - Tavaly a webáruházak kiskereskedelmi forgalma (B2C) 155-160 milliárd forint volt, szemben a 2010. évi 133 milliárd forinttal, a növekedés 50 százalékát a piacra újonnan belépõ e-kereskedõk adták.
    Zajdó Csaba, a WebShop-Experst Kft. ügyvezetõje az árukeresõ.hu Kft. együttmûködésével készült, kedden Budapesten sajtótájékoztatón bemutatott közös felmérésükrõl elmondta, a magyar piacon több mint 3 ezer webáruház van, ám a forgalom 90 százalékát mindössze az e-boltok 10 százaléka generálja.
    Hozzátette, az idén a forgalom a becslések szerint 175 milliárd forint lesz, de a szakértõk általában "alálõnek" a piacnak.
    Palocsay GĂ©za, az árukeresõ.hu operatĂv igazgatĂłja kifejtette: mivel az internetes vásárlás alfája Ă©s Ăłmegája egyszerĂ»sĂ©g Ă©s a gyorsaság, azok az oldalak számĂthatnak sikerre, amelyek ezt figyelembe vĂ©ve, folyamatosan, szemĂ©lyre szabottan fejlesztik mĂ»ködĂ©sĂĽket.
    Elmondta, a webáruházak forgalma azért nõ évrõl-évre, mert a kényelem miatt is egyre többen választják az internetes vételt a hagyományossal szemen, s nõ a bizalom a világhálós fizetéssel kapcsolatban is.
    Kifejtette, a lĂ©nyeg az, hogy minĂ©l kevesebb lĂ©pĂ©ssel, regisztráciĂł nĂ©lkĂĽl, többfĂ©le fizetĂ©si mĂłd közĂĽl választva vehesse meg valaki a termĂ©ket. A hĂrlevelekben pĂ©ldául csak cĂ©lzott ajánlatok, speciális hirdetĂ©sek jelenjenek meg, mert csak ekkor tudják felkelteni a potenciális vevõk Ă©rdeklõdĂ©sĂ©t. Az Ăşgynevezett "esernyõajánlatok" nem tĂşl sikeresek, mert a nagy reklámzajban elvesznek.
    A 305 webáruház részvételével végzett kutatás alapján a látogatók száma átlagosan napi 500-nál kevesebb, s csak az áruházak 10 százalékát keresi fel ennél több internetezõ: ezen beül az e-boltok 5 százalékára napi 2 ezernél is többen kattintanak.
    A negyedik Nagy Webáruház Felmérés szerint a napi látogatók száma összefügg az áruház korával, minél régebben mûködik, annál többen keresik fel.
    A kutatás mĂ©rte az Ăşgynevezett konverziĂłs rátát is, ami azt mutatja, hogy 100 látogatĂłbĂłl hányan vásárolnak. Ezt az indexet is befolyásolja az, hogy mennyi ideje mĂ»ködik az áruház. Az egy Ă©vnĂ©l fiatalabb áruházak esetĂ©ben a ráta 1,06 Ă©s 1,21 százalĂ©k között mozog, mĂg az 5 Ă©vĂ©nĂ©l rĂ©gebbiek esetĂ©ben 1,57 Ă©s 1,94 százalĂ©k között.
    A webáruházakban a legtöbben könyvet, élelmiszert, kozmetikai terméket, háztartási árut keresnek, de felkerült a listára a bútor is. Legkevésbé az órát, ékszert, erotikus eszközöket és az alkoholos italokat keresik az internetes boltokban.
    Az átlagos tranzakciĂł összege 2011-ben 28.500 forint volt, ami 10 százalĂ©kkal nagyobb az egy Ă©vvel korábbinál: ebben az esetben is igaz az, hogy a rĂ©gebbi áruházakban többet költenek a vevõk. Az egy Ă©vnĂ©l fiatalabb boltokban ez az összeg átlagosan 20 ezer forint körĂĽli, mĂg a 4-5 Ă©vesekben 30-43 ezer forint közötti.
    A webáruházakban valamivel több nõ vásárol, mint fĂ©rfi, ami összefĂĽgg azzal is, hogy egyre több nõ internetezik. A legtöbben az esti Ăłrákban, 19-22 Ăłra között vásárolnak, mĂg a másik, az elõbbinĂ©l kisebb csĂşcs, a dĂ©lelõtti 8-10 Ăłra közötti idõpont.
    Palocsay Géza elmondta, az internetezõket a webáruházak akkor érik el a legkönnyebben, ha a keresõ oldalakon az elsõk között jelennek meg, illetve, ha a közösségi oldalakon is ott vannak, bár ez utóbbi jelenlét nem mindig vezet vásárláshoz.
    A közösségi vásárlásokról, a bónuszos, kuponos oldalakról elhangzott: ezek jellemzõen szolgáltatásokat adnak el. A termékeladásuk többnyire veszteséges, mivel azt csak a nagyon alacsony ár miatt veszik meg a látogatók.
    A webáruházak mĂ»ködtetõi ezĂ©rt Ăşgy ĂtĂ©lik meg, hogy ezek az oldalak nem jelentenek valĂłs veszĂ©lyt számukra, 74 százalĂ©kuk egyáltalán nem tart tõlĂĽk.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!