Programajánló
M�rcius 2024
H K S C P S V
262728291 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Ebben a h�napban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllõn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelõit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerõs ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Színházi világnapi programok Szegeden
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
FIGYELEM! MENETREND MÓDOSÍTÁS!
Választás 2014 – Botka: az Orbán-kormány leváltható
Magazin
Uccai dumák
Ma már tudom, szeretnék olyan lenni
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Hihetetlen: Audi A4 Avantból rozsdás konzervdoboz
Autók Autók
Gyakorlatban bizonyít a B125
Szikora Dominika   2012 May 07, Monday  
Image
Még 2011 januárjában indította a Totalcar szerkesztõsége a B125 nevû kezdeményezést, mellyel azt szerették volna elérni, hogy vezethessenek a mostani 50 helyett legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárt, vagy robogót az autós jogosítvánnyal rendelkezõk
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF
Még 2011 januárjában indította a Totalcar szerkesztõsége a B125 nevû kezdeményezést: aláírásgyûjtõ kampányt hirdettek, mellyel azt szerették volna elérni, hogy vezethessenek a mostani 50 helyett legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárt, illetve robogót az autós jogosítvánnyal rendelkezõk. Kevesebb aláírás gyûlt össze a kelleténél, ezért úgy tûnt, a kezdeményezés elsikkad, és minden marad a régiben. Azonban a háttérben valami mégis megmozdult: a politika számításba vette a lehetõséget, és végül csak megvalósult a változtatás, idén tavasztól pedig már nem csak elméleti síkon létezik a "könnyített A1".


A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tavaly év végén kiadott közleményében a következõ volt olvasható: „...a minisztérium az érvényes B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezõ jármûvezetõk számára egyszerûsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezet be az A1 kategóriájú (legfeljebb 125 cm3 hengerûrtartalmú és 11 KW motorteljesítményt meg nem haladó), kétkerekû motorkerékpár vezetéséhez szükséges A1 jogosítvány megszerzéséhez."
Az új rendelet megkönnyíti tehát a teljesítménykorlátos motoros-jogosítvány megszerzését, de persze nem lehet azonnal 125-ös motorra "átülni" az autóból, hanem egy - igen rövid - „továbbképzésen" kell részt venni. Az elméleti oktatás kötelezõ óraszáma 3, a gyakorlaté 2 óra, és a többi kategóriával ellentétben a rutin és a forgalmi vizsga egy napon, egymást követõen történik. A teljes vizsga 50 perces idõkeretbe kell hogy beleférjen, a gépátvételtõl egészen a visszaérkezésig.
Már télen elindultak a találgatások, vajon mennyire fogja a kezdeményezés beváltani a hozzá fûzött reményeket, mégis hogyan fog mindez mûködni a gyakorlatban, és legfõképp: mennyibe fog kerülni? Még maguk a szervezõ intézmények is bizonytalanok voltak a képzések pontos részleteit illetõen, amik - mivel a motoros oktatás télen szünetelt - még csak nemrégiben derültek ki. Olyannyira, hogy az elsõ "könnyített A1-es" tanulók a napokban gurultak ki a vizsgaközpontokból.

Az eredmény felemás: érvek és ellenérvek hadát sorakoztatják fel (még most is) mind a szakmabeliek, mind az átlag közlekedõk. Tény, hogy annak, akinek a háta mögött már van pár kismotoros szezon, remek lehetõség, hiszen némi tapasztalattal tényleg nevetve meg lehet csinálni az elméletet és azt a két rutinpályát, amit a vizsga megkövetel, ráadásul jó esetben a forgalmi rész sem okoz gondot. Nekik tehát valóban könnyítés, hogy nem kell akár hónapokig az oktatásra járniuk, és anyagilag is kevesebbõl megússzák. Viszont a törvényben meghatározott minimum óraszám szinte biztosan kevés lesz annak, aki elõtte még sosem ült motoron. A legvészjóslóbbak szerint egyenesen "közveszélyes" egy - a motorozás terén - teljesen tapasztalatlan közlekedõt (aki esetleg most elõször ülne át az autóból a kétkerekûre) egybõl egy nyolcadliteressel kiereszteni a forgalomba. De ez a vélemény persze már a másik véglet, azért ennyire nem eszik forrón a kását - hiába 5 óra a meghatározott, ha valaki nem tudja teljesíteni az alapkövetelményeket, úgysem fogják átengedni a vizsgán. Felesleges tehát attól tartani, hogy "elszabadult" 'huszonötös-tulajok lepik majd el az utcákat.

Motoros szakoktatók szinte egyöntetûen egyetértenek abban, hogy a valódi tapasztalatot igazából úgysem a pályán fogja megszerezni az ember. Nagyobb szükség lenne valamilyen vezetéstechnikai tréningre a kissé elavult állami oktatás helyett, ahol a szabályok mellett a motorkezelés valódi trükkjeit is elsajátíthatják a leendõ vezetõk.

Várhatóan javulni fog a jármûvek regisztrációja, hiszen ezeket - az 50 köbcentis gépekkel ellentétben - forgalomba kell helyezni, mûszaki vizsga és rendszám nélkül nem vehetnek részt a közúti közlekedésben. Ez értelemszerûen magával hozza azt is, hogy nehezebb lesz "meglógni" a hatóságok elõl, a szó minden értelmében.

Természetesen a kereskedõk is próbálják minél jobban meglovagolni a B125-hullámot, kedvezményekkel, akciókkal csábítják a leendõ vásárlókat, és úgy tûnik, van is foganatja a dolognak: a szalonokban és a használt motorok piacán is megemelkedett a 'huszonötösök iránt érdeklõdõk száma. Nem véletlen: gazdaságosság szempontjából is kifizetõdõ lehet egy ilyen vas tartása, hiszen kevesebbet fogyaszt, mint egy autó, akár 2-3 liter benzinnel elgurulhatunk száz kilométeren. Márpedig ez a mai világban - mikor a fogyasztás és a fenntarthatóság még sarkalatosabb kérdésekké váltak - igencsak fontos kritérium. 

Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player