Programajánló
Szeptember 2014
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a hónapban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukrán válság - Az oroszok hajók elsüllyesztésével foglyul ejtették az ukrán flotta egy részét
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda épül Gödöllőn
14:36 
Ukrán válság - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyelőit
13:44 
Diszkótragédia - Fenntartotta a korábbi jogerős ítéletet a Kúria a West Balkán-ügyben
Szeged
Szegedi hírek
Pingvinfiókák születtek a Szegedi Vadasparkban
Választás 2014 – Bajnai: áprilisban hosszú távra eldől, az ország merre halad tovább
Elfogadták szegedi önkormányzat 2014-es költségvetését
Balett és fantasztikus vígjáték a Szegedi Nemzeti Színház márciusi műsorán
Elindult az utastájékoztató-rendszer tesztüzeme a szegedi megállókban
Magazin
Zenei hírek
Gitárprímás Szegeden
Macy Gray a SZIN egyik legnagyobb sztárja
Uccai dumák
Halhatatlan ősforrások
Bulvár
Felmentették Vajnai Attilát az önkényuralmi jelkép viselésének vádja alól
Rejtélyes börtönhalál
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Vonatozzunk a számítógépen
Buli
Bastian
The Freak Factory
Autók
Ezentúl Bugatti Veyronnal is üldözik a bűnt Dubaiban
Autók Autók
Gyakorlatban bizonyít a B125
Szikora Dominika   2012 May 07, Monday  
Image
Még 2011 januárjában indította a Totalcar szerkesztősége a B125 nevű kezdeményezést, mellyel azt szerették volna elérni, hogy vezethessenek a mostani 50 helyett legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárt, vagy robogót az autós jogosítvánnyal rendelkezők
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
Még 2011 januárjában indította a Totalcar szerkesztősége a B125 nevű kezdeményezést: aláírásgyűjtő kampányt hirdettek, mellyel azt szerették volna elérni, hogy vezethessenek a mostani 50 helyett legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárt, illetve robogót az autós jogosítvánnyal rendelkezők. Kevesebb aláírás gyűlt össze a kelleténél, ezért úgy tűnt, a kezdeményezés elsikkad, és minden marad a régiben. Azonban a háttérben valami mégis megmozdult: a politika számításba vette a lehetőséget, és végül csak megvalósult a változtatás, idén tavasztól pedig már nem csak elméleti síkon létezik a "könnyített A1".


A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tavaly év végén kiadott közleményében a következő volt olvasható: „...a minisztérium az érvényes B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező járművezetők számára egyszerűsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezet be az A1 kategóriájú (legfeljebb 125 cm3 hengerűrtartalmú és 11 KW motorteljesítményt meg nem haladó), kétkerekű motorkerékpár vezetéséhez szükséges A1 jogosítvány megszerzéséhez."
Az új rendelet megkönnyíti tehát a teljesítménykorlátos motoros-jogosítvány megszerzését, de persze nem lehet azonnal 125-ös motorra "átülni" az autóból, hanem egy - igen rövid - „továbbképzésen" kell részt venni. Az elméleti oktatás kötelező óraszáma 3, a gyakorlaté 2 óra, és a többi kategóriával ellentétben a rutin és a forgalmi vizsga egy napon, egymást követően történik. A teljes vizsga 50 perces időkeretbe kell hogy beleférjen, a gépátvételtől egészen a visszaérkezésig.
Már télen elindultak a találgatások, vajon mennyire fogja a kezdeményezés beváltani a hozzá fűzött reményeket, mégis hogyan fog mindez működni a gyakorlatban, és legfőképp: mennyibe fog kerülni? Még maguk a szervező intézmények is bizonytalanok voltak a képzések pontos részleteit illetően, amik - mivel a motoros oktatás télen szünetelt - még csak nemrégiben derültek ki. Olyannyira, hogy az első "könnyített A1-es" tanulók a napokban gurultak ki a vizsgaközpontokból.

Az eredmény felemás: érvek és ellenérvek hadát sorakoztatják fel (még most is) mind a szakmabeliek, mind az átlag közlekedők. Tény, hogy annak, akinek a háta mögött már van pár kismotoros szezon, remek lehetőség, hiszen némi tapasztalattal tényleg nevetve meg lehet csinálni az elméletet és azt a két rutinpályát, amit a vizsga megkövetel, ráadásul jó esetben a forgalmi rész sem okoz gondot. Nekik tehát valóban könnyítés, hogy nem kell akár hónapokig az oktatásra járniuk, és anyagilag is kevesebből megússzák. Viszont a törvényben meghatározott minimum óraszám szinte biztosan kevés lesz annak, aki előtte még sosem ült motoron. A legvészjóslóbbak szerint egyenesen "közveszélyes" egy - a motorozás terén - teljesen tapasztalatlan közlekedőt (aki esetleg most először ülne át az autóból a kétkerekűre) egyből egy nyolcadliteressel kiereszteni a forgalomba. De ez a vélemény persze már a másik véglet, azért ennyire nem eszik forrón a kását - hiába 5 óra a meghatározott, ha valaki nem tudja teljesíteni az alapkövetelményeket, úgysem fogják átengedni a vizsgán. Felesleges tehát attól tartani, hogy "elszabadult" 'huszonötös-tulajok lepik majd el az utcákat.

Motoros szakoktatók szinte egyöntetűen egyetértenek abban, hogy a valódi tapasztalatot igazából úgysem a pályán fogja megszerezni az ember. Nagyobb szükség lenne valamilyen vezetéstechnikai tréningre a kissé elavult állami oktatás helyett, ahol a szabályok mellett a motorkezelés valódi trükkjeit is elsajátíthatják a leendő vezetők.

Várhatóan javulni fog a járművek regisztrációja, hiszen ezeket - az 50 köbcentis gépekkel ellentétben - forgalomba kell helyezni, műszaki vizsga és rendszám nélkül nem vehetnek részt a közúti közlekedésben. Ez értelemszerűen magával hozza azt is, hogy nehezebb lesz "meglógni" a hatóságok elől, a szó minden értelmében.

Természetesen a kereskedők is próbálják minél jobban meglovagolni a B125-hullámot, kedvezményekkel, akciókkal csábítják a leendő vásárlókat, és úgy tűnik, van is foganatja a dolognak: a szalonokban és a használt motorok piacán is megemelkedett a 'huszonötösök iránt érdeklődők száma. Nem véletlen: gazdaságosság szempontjából is kifizetődő lehet egy ilyen vas tartása, hiszen kevesebbet fogyaszt, mint egy autó, akár 2-3 liter benzinnel elgurulhatunk száz kilométeren. Márpedig ez a mai világban - mikor a fogyasztás és a fenntarthatóság még sarkalatosabb kérdésekké váltak - igencsak fontos kritérium. 

Hozzászólások Kedves Olvasó! Jelentkezzen be és akkor hozzászólhat a témához!



Webradio.hu - Szegedi, országos és sport hírek a nap 24 órájában!:Hírek



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player