Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyĂł titkai
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Égetõ Mária: örülök, hogy tehetem, ami a dolgom és amit szeretek
Relax
Vidám képek
A bor elemzése
Filmleírások
Szex, csajok, Ibiza
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
A szegedi színház Jolly Jokere (2. rész)
munkatársunktĂłl   2004 July 31, Saturday  

Beszélgetés Vajda Júliával
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF

- Ma melyik az a szerepkör, amelyikben leginkább otthon érzi magát?

- Mára lemondtam arról, hogy nagy drámai szoprán szerepeket énekeljek, pedig lelkivilágomhoz, habitusomhoz ezek állnak legközelebb. Gyimesi Kálmán sokszor figyelmeztetett: rendben van, hogy bírom ugyan lágéban, talán hangerovel is ezeket a szerepeket, de alacsony is vagyok, és a hangszínemhez sem ezek illenek leginkább. Az élet, a gyakorlat ezt be is bizonyította, mert mindig azokkal a szerepekkel volt a legnagyobb sikerem, amelyek minden szempontból nekem valók: a Donizetti-vígoperák hosnoi és a Puccini-darabok lírai szoprán szerepei. A jövoben elsosorban ezeket a szerepeket szeretném énekelni. Ma már nagyon sok olyan szerepem van, amit több felújításban, több rendezésben is elénekelhettem, mégis minden újabb találkozás rengeteg új felfedezést jelent. Gyakran nem is értem, az elso találkozáskor hogy nem jutott annyi minden eszembe róluk. Pál Tamással szoktunk errol beszélgetni, milyen furcsa, hogy az évek során ugyanabból a zenébol mennyivel többet értünk meg. Ezért szeretném újra elénekelni a Pillangókisasszonyt, Manon Lescaut-ot vagy a már játszott darabokból más szerepeket, amelyeket érettebb hanggal már meg tudnék oldani, így a Don Giovanni Donna Annáját, vagy a Cosi fan tutte Fiordiligijét. A kilencvenes évek elején Berdál Valéria lett az énekmesterem, akinek a szerepkörét én viszem tovább. Több szerepben is az o jelmezeit viselem. Jó énektechnikát tanultam tole, sugárzó személyiségével és derujével pedig újra hitet adott.

- Az elmúlt két évtizedben a szegedi operatársulatnál sok rendezõ és karmester megfordult. Kikkel dolgozott együtt legszívesebben?

- Érdekes összehasonlítani a hagyományos szemléletû rendezõegyéniségek, Versényi Ida, Angyal Mária, Békés András és Horváth Zoltán - akikkel még a gyerekkórus tagjaként, illetve pályám kezdetén találkoztam - operáról vallott felfogását a mai, másfajta látásmódú fiatalabbakéval. Régen több idõt szenteltünk egy-egy premierre, részletesebben tudtunk a szerepeinkkel foglalkozni. Angyal Mária és Horváth Zoltán ízig-vérig színházi emberek voltak, nem csupán egy-egy darabra "jöttek le" a társulathoz, hanem a Szegedi Nemzeti Színház tagjaként rendeztek. Folyamatosan "karbantartották" az elõadásokat, megbeszélték velünk a hibákat, állandóan figyelmeztettek, mi az, amin javítanunk kell. Ma nagyon hiányzik ez. Késõbb találkoztam a fiatalabb rendezõ-generációk tagjaival, Esztergályos Károllyal, Kerényi Miklós Gáborral, Galgóczy Judittal, Szikora Jánossal, Tóth Jánossal és Kovalik Balázzsal is. Tanulságos ilyen sokféle szemléletû alkotóval dolgozni, mert így egészen különbözõ rendezõi elképzelésekkel, meglátásokkal, munkamódszerekkel ismerkedhet meg az ember. Amikor a színházhoz kerültem, karigazgatóként Molnár László foglalkozott a kórussal, és mellette dirigált is. A régebbi a karmesterek közül még Várady Zoltánnal és Szalatsy Istvánnal is dolgozhattam. Zeneigazgatóként Pál Tamás, késõbb Oberfrank Géza, majd újra Pál Tamás fémjelezte az operatársulat munkáját. Nagy szerencsém volt velük, mert inspiráltak, minõségi munkát követeltek és nagyon sokat tanulhattam tõlük. Az utóbbi években egyre többet járok külföldre, és idehaza is sokfelé énekelek, ami a tapasztalatszerzés miatt nagyon fontos. A szegedi operatársulat már 1980 óta rendszeresen turnézik Nyugat-Európában. Ezek a vendégszereplések nagyon hasznosak, mert megmérethetjük magunkat a francia, belga, holland, német és angol közönség elõtt is. Szinte mindig nagy sikerünk volt, így ma már jól cseng Szeged neve, mindig telt házasak az elõadásaink. Sokféle mûsorral bemutatkoztunk már, komplett operaprodukciókkal éppúgy, mint különbözõ opera- vagy operettgálákkal. Azt hiszem, ez az ismertség nagy érdem, hiszen a többi vidéki operaegyüttes ezt nem mondhatja el magáról.

- Hogyan látja a szegedi operatársulat lehetõségeit, jövõjét?

- Jók a lehetõségei, hiszen a Szegedi Nemzeti Színház három tagozatú nagy teátrum, gyönyörû épülettel, technikailag jól felszerelt színpaddal. Nyáron a szabadtéri is sok lehetõséget kínál, és kisebb játszóhelyek is akadnak a városban, ráadásul a turnékkal külföldre is gyakran eljutunk. Miután a szegedi egy nagy múltú együttes, szívesen járnak hozzánk rendezõk, karmesterek énekesek az Operaházból is. A szegedi közönség nagyon szereti az operát, ezért érdemes akár különlegességeket is bemutatni, mert hálásak érte. Bízom az új zeneigazgatónkban, Oberfrank Péterben, aki több fiatal és régi-új énekest hozott a társulatba, remélem õk is magukévá teszik a nálunk uralkodó lelkes csapatszellemet.

- Milyen feladatai lesznek még ebben a szezonban?

- Novemberben Mozart-gálával Németországban turnéztam, ebben az összeállításban Papagena, Pamina, Fiordiligi és Cherubin áriáit illetve duettjeit énekeltem. Januártól Kovalik Balázs Triptichon-produkciójában veszek részt, A köpeny Giorgettáját próbálom, majd a Traviata felújítása következik

HollĂłsi Zsolt

Fotó: Veréb Simon

Ez a cikk 1999. december 14. Ăłta olvashatĂł lapunkban.


Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player