- Ma melyik az a szerepkör, amelyikben leginkább otthon érzi magát?
- Mára lemondtam arrĂłl, hogy nagy drámai szoprán szerepeket Ă©nekeljek, pedig lelkivilágomhoz, habitusomhoz ezek állnak legközelebb. Gyimesi Kálmán sokszor figyelmeztetett: rendben van, hogy bĂrom ugyan lágĂ©ban, talán hangerovel is ezeket a szerepeket, de alacsony is vagyok, Ă©s a hangszĂnemhez sem ezek illenek leginkább. Az Ă©let, a gyakorlat ezt be is bizonyĂtotta, mert mindig azokkal a szerepekkel volt a legnagyobb sikerem, amelyek minden szempontbĂłl nekem valĂłk: a Donizetti-vĂgoperák hosnoi Ă©s a Puccini-darabok lĂrai szoprán szerepei. A jövoben elsosorban ezeket a szerepeket szeretnĂ©m Ă©nekelni. Ma már nagyon sok olyan szerepem van, amit több felĂşjĂtásban, több rendezĂ©sben is elĂ©nekelhettem, mĂ©gis minden Ăşjabb találkozás rengeteg Ăşj felfedezĂ©st jelent. Gyakran nem is Ă©rtem, az elso találkozáskor hogy nem jutott annyi minden eszembe rĂłluk. Pál Tamással szoktunk errol beszĂ©lgetni, milyen furcsa, hogy az Ă©vek során ugyanabbĂłl a zenĂ©bol mennyivel többet Ă©rtĂĽnk meg. EzĂ©rt szeretnĂ©m Ăşjra elĂ©nekelni a PillangĂłkisasszonyt, Manon Lescaut-ot vagy a már játszott darabokbĂłl más szerepeket, amelyeket Ă©rettebb hanggal már meg tudnĂ©k oldani, Ăgy a Don Giovanni Donna Annáját, vagy a Cosi fan tutte FiordiligijĂ©t. A kilencvenes Ă©vek elejĂ©n Berdál ValĂ©ria lett az Ă©nekmesterem, akinek a szerepkörĂ©t Ă©n viszem tovább. Több szerepben is az o jelmezeit viselem. JĂł Ă©nektechnikát tanultam tole, sugárzĂł szemĂ©lyisĂ©gĂ©vel Ă©s derujĂ©vel pedig Ăşjra hitet adott.
- Az elmĂşlt kĂ©t Ă©vtizedben a szegedi operatársulatnál sok rendezõ Ă©s karmester megfordult. Kikkel dolgozott egyĂĽtt legszĂvesebben?
- Érdekes összehasonlĂtani a hagyományos szemlĂ©letĂ» rendezõegyĂ©nisĂ©gek, VersĂ©nyi Ida, Angyal Mária, BĂ©kĂ©s András Ă©s Horváth Zoltán - akikkel mĂ©g a gyerekkĂłrus tagjakĂ©nt, illetve pályám kezdetĂ©n találkoztam - operárĂłl vallott felfogását a mai, másfajta látásmĂłdĂş fiatalabbakĂ©val. RĂ©gen több idõt szenteltĂĽnk egy-egy premierre, rĂ©szletesebben tudtunk a szerepeinkkel foglalkozni. Angyal Mária Ă©s Horváth Zoltán Ăzig-vĂ©rig szĂnházi emberek voltak, nem csupán egy-egy darabra "jöttek le" a társulathoz, hanem a Szegedi Nemzeti SzĂnház tagjakĂ©nt rendeztek. Folyamatosan "karbantartották" az elõadásokat, megbeszĂ©ltĂ©k velĂĽnk a hibákat, állandĂłan figyelmeztettek, mi az, amin javĂtanunk kell. Ma nagyon hiányzik ez. KĂ©sõbb találkoztam a fiatalabb rendezõ-generáciĂłk tagjaival, Esztergályos Károllyal, KerĂ©nyi MiklĂłs Gáborral, GalgĂłczy Judittal, Szikora Jánossal, TĂłth Jánossal Ă©s Kovalik Balázzsal is. Tanulságos ilyen sokfĂ©le szemlĂ©letĂ» alkotĂłval dolgozni, mert Ăgy egĂ©szen kĂĽlönbözõ rendezõi elkĂ©pzelĂ©sekkel, meglátásokkal, munkamĂłdszerekkel ismerkedhet meg az ember. Amikor a szĂnházhoz kerĂĽltem, karigazgatĂłkĂ©nt Molnár LászlĂł foglalkozott a kĂłrussal, Ă©s mellette dirigált is. A rĂ©gebbi a karmesterek közĂĽl mĂ©g Várady Zoltánnal Ă©s Szalatsy Istvánnal is dolgozhattam. ZeneigazgatĂłkĂ©nt Pál Tamás, kĂ©sõbb Oberfrank GĂ©za, majd Ăşjra Pál Tamás fĂ©mjelezte az operatársulat munkáját. Nagy szerencsĂ©m volt velĂĽk, mert inspiráltak, minõsĂ©gi munkát követeltek Ă©s nagyon sokat tanulhattam tõlĂĽk. Az utĂłbbi Ă©vekben egyre többet járok kĂĽlföldre, Ă©s idehaza is sokfelĂ© Ă©nekelek, ami a tapasztalatszerzĂ©s miatt nagyon fontos. A szegedi operatársulat már 1980 Ăłta rendszeresen turnĂ©zik Nyugat-EurĂłpában. Ezek a vendĂ©gszereplĂ©sek nagyon hasznosak, mert megmĂ©rethetjĂĽk magunkat a francia, belga, holland, nĂ©met Ă©s angol közönsĂ©g elõtt is. Szinte mindig nagy sikerĂĽnk volt, Ăgy ma már jĂłl cseng Szeged neve, mindig telt házasak az elõadásaink. SokfĂ©le mĂ»sorral bemutatkoztunk már, komplett operaprodukciĂłkkal Ă©ppĂşgy, mint kĂĽlönbözõ opera- vagy operettgálákkal. Azt hiszem, ez az ismertsĂ©g nagy Ă©rdem, hiszen a többi vidĂ©ki operaegyĂĽttes ezt nem mondhatja el magárĂłl.
- Hogyan látja a szegedi operatársulat lehetõségeit, jövõjét?
- JĂłk a lehetõsĂ©gei, hiszen a Szegedi Nemzeti SzĂnház három tagozatĂş nagy teátrum, gyönyörĂ» Ă©pĂĽlettel, technikailag jĂłl felszerelt szĂnpaddal. Nyáron a szabadtĂ©ri is sok lehetõsĂ©get kĂnál, Ă©s kisebb játszĂłhelyek is akadnak a városban, ráadásul a turnĂ©kkal kĂĽlföldre is gyakran eljutunk. Miután a szegedi egy nagy mĂşltĂş egyĂĽttes, szĂvesen járnak hozzánk rendezõk, karmesterek Ă©nekesek az OperaházbĂłl is. A szegedi közönsĂ©g nagyon szereti az operát, ezĂ©rt Ă©rdemes akár kĂĽlönlegessĂ©geket is bemutatni, mert hálásak Ă©rte. BĂzom az Ăşj zeneigazgatĂłnkban, Oberfrank PĂ©terben, aki több fiatal Ă©s rĂ©gi-Ăşj Ă©nekest hozott a társulatba, remĂ©lem õk is magukĂ©vá teszik a nálunk uralkodĂł lelkes csapatszellemet.
- Milyen feladatai lesznek még ebben a szezonban?
- Novemberben Mozart-gálával NĂ©metországban turnĂ©ztam, ebben az összeállĂtásban Papagena, Pamina, Fiordiligi Ă©s Cherubin áriáit illetve duettjeit Ă©nekeltem. JanuártĂłl Kovalik Balázs Triptichon-produkciĂłjában veszek rĂ©szt, A köpeny Giorgettáját prĂłbálom, majd a Traviata felĂşjĂtása következik
HollĂłsi Zsolt
Fotó: Veréb Simon
Ez a cikk 1999. december 14. Ăłta olvashatĂł lapunkban.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!