2. lap. �sszesen 2.
Miután hazakerĂĽlt, Pesten, a Pázmány PĂ©ter Tudományegyetemen (ma ELTE), vĂ©gezte a latin-francia szakot. Ezt követõen 1940-ben a második BĂ©csi döntĂ©st követõen, mikor Észak ErdĂ©lyt visszacsatolták Ă©s hirtelen pedagĂłgus hiány lett az országban, 23 Ă©vesen Gödöllõre neveztĂ©k ki tanárnak, Ăgy gyakorlĂł Ă©vesen tanĂtott latint, magyart, franciát, Ă©s osztályfõnök is volt. Mindemellett 1941-ben pedig megszerezte a diplomáját is. EzĂ©rt 2011-ben a Tanár Ăšr immár rubin diplomával bĂĽszkĂ©lkedhet majd.
1944-ben katonai behĂvĂł Ă©rkezett a nevĂ©re, Ăgy kikerĂĽlt a frontra GalĂciába. 1945-ben aztán szovjet hadifogságba esett Ă©s 16 nap viszontagságos utazás alatt az Ural hegysĂ©g vidĂ©kĂ©re szállĂtották õt Ă©s katonatársait. A fogságban eltöltött 2 Ă©s egynegyed Ă©v után vĂ©gre hazatĂ©rhetett. Gödöllõre kerĂĽlt vissza, a francia általános iskola igazgatĂłjakĂ©nt kezdett dolgozni. Itt ismĂ©t egy Ă©rdekessĂ©grõl emlĂ©kszik meg a pedagĂłgus: kis hĂján Nicolas Sarkozy Ă©desapjának az osztályfõnöke lett, hiszen azt az osztályt kapta meg haza tĂ©rtekor, amelynek az ifjĂş Sarkozy korábban 2 Ă©vig tagja volt, majd kimaradt belõle.
Az államosĂtást követõen az ifjĂş tanár Csongrádra kerĂĽlt egyházi alkalmazásba. Ez a város más szempontbĂłl is fordulĂłpontot jelentett Kovács BĂ©la Ă©letĂ©ben, hiszen itt ismerkedett meg kĂ©sõbbi felesĂ©gĂ©vel, aki mindössze 26 Ă©vesen maradt özvegyen kĂ©t lány gyermekkel. Házasságuk során mĂ©g kĂ©t közös gyermekĂĽk is szĂĽletett, kĂ©t fiĂş, akik közĂĽl egyikĂĽk jogászkĂ©nt mĂg a másik orvoskĂ©nt dolgozik a mai napig.
Csongrád után SzĂ©kkutas volt a következõ állomás a pedagĂłgus Ă©letĂ©ben, ahol magyart tanĂtott, hiszen sem latint, sem franciát nem lehetett ekkor oktatni. KĂ©t Ă©v után átkerĂĽlt Szatymazra, ahova minden reggel átjárt Szegedrõl. Hat Ă©vig tanĂtott itt, majd 1962-ben, mikor vĂ©gre beindulhatott a nyugati nyelvek oktatása (termĂ©szetesen csak az orosz utáni második nyelvkĂ©nt) Szegeden, a RadnĂłtiban helyezkedett el. Itt eltöltött Ă©vei alatt 1965-ben nyĂlt elõször lehetõsĂ©ge nyĂlt arra, hogy Párizsba látogasson 2 hetes tanulmányĂştra. Majd kĂ©t Ă©vvel kĂ©sõbb 4 diákkal utazhatott ki egy ifjĂşsági táborba. Ă“riási dolog volt ezekben az Ă©vekben a keleti blokkbĂłl Nyugatra vinni gyerekeket.
Ezután 1968-ban pályázat rĂ©vĂ©n átkerĂĽlt az egyetemi gyakorlĂłgimnáziumba, a Ságváriba, ahonnan 14 Ă©vvel kĂ©sõbb ment hyugdĂjba. A gimnáziumban töltött Ă©vek alatt legfontosabbnak a diákok Ăłrán kĂvĂĽli foglalkozásait tartotta, dĂ©lutáni programokat, francia esteket szerveztek.Â
1973 egy Unesco Bizottság Ă©rkezett a gimnáziumba, azzal a cĂ©llal, hogy csere utakat szervezzenek a kĂ©t ország között. ĂŤgy a szervezet támogatásával 5 csere utat sikerĂĽlt megszervezni abban az idõben, amikor szinte lehetetlen volt nyugatra utazni. Minden alkalommal mintegy harminc diák tudott kijutni Franciaországba ami sokaknak változtatta meg kĂ©sõbbi Ă©letĂĽket Ă©s döntĂ©seiket.Â
Emellett 1976-tĂłl az Országos KözĂ©piskolai Tanulmányi Verseny is tárgyai közĂ© emelte a franciát, Ăgy a Ságvári gimnáziumban is megindulhatott az erre valĂł felkĂ©szĂtĂ©s. Több Ă©ven át innen kerĂĽlt ki az országos elsõ helyezett, valamint számos egyĂ©b magas helyezĂ©st elĂ©rõ diák. Kovács BĂ©la ennek köszönheti, hogy neve a Budapesten is ismerttĂ© vált, ahol pedig elismerve munkásságát, elindĂtottak egy folyamatot az Országos PedagĂłgiai IntĂ©zet Ă©s a francia kultĂşrattasĂ© közremĂ»ködĂ©sĂ©vel a francia kitĂĽntetĂ©sĂ©rt. Ezt követõen 3 Ă©v mĂşlva az akkor már nyugdĂjba vonult tanár megkapta az AkadĂ©miai Pálma Rend lovagi fokozatát. A mĂşlt Ă©v vĂ©gĂ©n pedig kiemelkedõ, a francia nyelv Ă©s a kultĂşra terĂĽletĂ©n eltöltött munkássága megbecsĂĽlĂ©sekĂ©ppen átvehette ugyanezen rend parancsnoki fokozatát, átlĂ©pve a közĂ©psõ fokozatot. A Tanár Ăšr szerint azonban mĂ©g ennĂ©l is többet Ă©r az ĂĽnnepsĂ©gen megjelent rĂ©gi tanĂtványok ragaszkodása.
Kovács BĂ©la egy olyan korban tanult Ă©s tanĂtott, amikor a pedagĂłgiai pálya presztĂzse nagy volt, a tudást Ă©s a tekintĂ©lyt valĂłban megbecsĂĽltĂ©k, nem csak a szĂĽlõk, de a diákok is. És ma, amikor Ăşgy tĂ»nik a tanári tekintĂ©ly leĂ©rtĂ©kelõdik, egy ilyen rangos elismerĂ©s talán kifejezi Ă©s felhĂvja a figyelmĂĽnket arra, hogy a tanári elhivatottságnál nincs nagyobb Ă©s jobban megbecsĂĽlhetõ dolog. Nem csak a társadalom gondolkodását formálják, de tudást Ă©s a tanulás szeretetĂ©t adják gyermekeinknek.
|< Kezdďż˝
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utolsďż˝ >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
hyhbhpd 2012 November 24, Saturday, 18:15:53
SaBUWi , [url=http://rcpjqeyathts.com/]rcpjqeyathts[/url], [link=http://xlwagzavfxig.com/]xlwagzavfxig[/link], http://mjdayfrdcasy.com/
yfmacl 2012 November 24, Saturday, 06:37:21
gbjpuy fqbmpwgrznqf
ezizxjbzin 2012 November 24, Saturday, 00:55:21
JZZqLl , [url=http://wcfaacolxiop.com/]wcfaacolxiop[/url], [link=http://fuquuiyuybrt.com/]fuquuiyuybrt[/link], http://smhtybduqoeg.com/
wrhcufv 2012 November 23, Friday, 16:07:04
cbSIv0 qadgbulrjegg
Priyanka 2012 November 23, Friday, 07:34:35
Arrf3l e1lmodozom, hogy egyszer majd lesz egy olyan prf3bafolyamat, ameink a prf3be1in m i n d i g, m i n d e n k i ott van, e9s nem kell ezer dolgot csine1lnia mellette senkinek. nekem se. d3 mennyivel kf6nnyebb volna !!!!