A normandiai partraszállás mĂ©lysĂ©gi elõkĂ©szĂtĂ©sĂ©nek rĂ©szekĂ©nt 1944. jĂşnius 2.-án angolszász lĂ©gierõk megindĂtották az "Operation Frantic" fedõnevĂ» hadászati bombázĂł offenzĂvát, mellyel kiterjesztettĂ©k a lĂ©giháborĂşt EurĂłpa teljes, nĂ©metek által megszállt terĂĽletĂ©re. Ezt megelõzõen a bombázások hazánk nyugati rĂ©szĂ©t, fõleg a DunántĂşlt Ă©s Budapestet Ă©rintettĂ©k, ettõl kezdve az egĂ©sz ország cĂ©lponttá vált. Ennek során Ă©rtĂ©k sĂşlyos lĂ©gitámadások városunkat is.
Cikkünk második részében a szövetséges stratégiai bombázó hadijáratok második világháború végéig terjedõ történetét - benne többek között e hadijárat elõzményeit - foglaljuk össze.
2. rész: A gyakorlat
Légiháború Európa felett
Az 1943. januári casablancai konferencián összeállĂtották a bombázandĂł cĂ©lpontok listáját, amely a háborĂş vĂ©gĂ©ig nem változott. Prioritást Ă©lvezett a nĂ©met tengeralattjárĂł-ipar, a repĂĽlõgĂ©pgyártás, a golyĂłscsapágygyártás Ă©s az olajipar. Kiemelten fontosnak tartották a Luftwaffe elpusztĂtását, a lĂ©gi fölĂ©ny kivĂvását. Másodlagos fontosságĂş volt a szintetikusgumi- Ă©s abroncsgyárak, valamint a gĂ©pjármĂ»gyártás felszámolása. Ezt a listát a találkozĂł helyszĂnĂ©rõl Casablanca-direktĂvának neveztĂ©k el.
Idõrendben öt fázisra lehet osztani az angol-amerikai bombázásokat. Az elsõ szakaszban csak az angolok támadták a kontinenst, elsõsorban Németországot és a megszállt Nyugat-Európát.
1942. augusztus 17-Ă©n az amerikai bombázĂłk is megjelentek EurĂłpa egĂ©n, ettõl számĂtjuk a második szakaszt.

A harmadikban, 1943. július 5. és 1944. február 19. között a legfontosabb esemény a második légi front megnyitása volt Észak-Afrika, majd Dél-Európa felõl. A negyedik szakasz az ún. nagyhéttel kezdõdött 1944. február 20-án, és az év június 20-án zárult. Ezt követte az ötödik szakasz, mely egészen a háború végéig tartott.
A támadások sorában a vĂzválasztĂłnak az Ăşn. nagyhĂ©t (Big Week) bizonyult, melynek hivatalosan az "Operation Argument" ("ÉrvelĂ©s hadmĂ»velet") nevet adták. 1944. február 20-27. között az Angliában állomásozĂł 8. Ă©s a DĂ©l-Olaszországba telepĂĽlt 15. lĂ©gi hadsereg mindennap támadta a LuftwaffĂ©t Ă©s a nĂ©met repĂĽlõgĂ©pgyártást. AmĂg a bombázĂłk a repĂĽlõtereket, repĂĽlõ- Ă©s golyĂłscsapágygyárakat rombolták, az 1282 amerikai vadászgĂ©p szabad vadászatot rendezett EurĂłpa fölött. A nagyhĂ©t folyamán összesen 3800 bombázĂłbevetĂ©st regisztráltak, Ă©s tĂzezer tonna bomba hullott a nĂ©met repĂĽlõgĂ©piparra. Ez több, mint az amerikaiak által 1942-ben ledobott bombák tömege összesen. Ez alatt a hĂ©t alatt 226 bombázĂł Ă©s 28 vadászrepĂĽlõ veszett el, ami 6%-os vesztesĂ©gi mutatĂłnak felel meg - ez sokkal jobb arány volt, mint a várt 200 bombázĂł elvesztĂ©se naponta.

E fõ cĂ©lkitĂ»zĂ©shez kapcsolĂłdott az 1944. jĂşnius 2. megkezdett "Frantic" ("Ă•rjöngĂ©s") hadmĂ»veletcsoport, másnĂ©ven az "ingabombázás". A "Frantic" hadmĂ»veletek cĂ©lja az angliai, az Ă©szak-afrikai Ă©s a szovjet repĂĽlõterek igĂ©nybevĂ©telĂ©vel a bombázĂłk vesztesĂ©geinek csökkentĂ©se, valamint az ellensĂ©ges lĂ©gtĂ©rben valĂł tartĂłzkodás idejĂ©nek rövidebbĂ© tĂ©tele volt. Az ingabombázás keretĂ©ben az angol szigetországi repĂĽlõterek Ă©s Észak-Afrika, illetõleg - a magyar hadmĂ»veleti terĂĽlet vonatkozásában - az olaszországi repĂĽlõterek Ă©s a SzovjetuniĂł között "közlekedtek" a bombázĂłkötelĂ©kek Ă©s kĂsĂ©rõvadászaik, amelyek rakományuktĂłl megszabadulva megspĂłrolták a visszaĂşt veszĂ©lyeit. Poltava, Pirjatyin Ă©s Mirgorod szovjet repĂĽlõterein a kitelepĂĽlt saját kiszolgálĂł-szemĂ©lyzet a gĂ©peket ismĂ©telten felkĂ©szĂtette a bevetĂ©sekre, amelyek Ăgy a visszaĂşton ismĂ©t pusztĂthatták a kijelölt cĂ©lpontokat. Az ellensĂ©ges lĂ©gtĂ©rben valĂł rövidebb tartĂłzkodás kĂ©tsĂ©gtelen elõnnyel járt a repĂĽlõszemĂ©lyzetek pszichikai terhelĂ©sĂ©nek csökkentĂ©se, a rövidebb bevetĂ©si idõ, valamint a visszaĂşt ismĂ©telt kihasználása által.

A hatás NĂ©metországban megrendĂtõ erejĂ» volt. A repĂĽlõgĂ©pipar 90%-ában megsemmisĂĽlt az Ă©pĂĽletek 75%-a. A Luftwaffe gerince megtört. A nĂ©met repĂĽlõgĂ©p-termelĂ©s 1944-ben Ă©rt a csĂşcsra, de ekkorra már nem maradt ĂĽzemanyag, ami felröpĂthette volna a gĂ©peket. Az amerikai lĂ©gierõ NĂ©metországot belekĂ©nyszerĂtette egy olyan anyagháborĂşba, amelybõl csak vesztesen kerĂĽlhetett ki. EzĂ©rt omlott össze olyan hirtelen a nĂ©met gazdaság 1945 elejĂ©n.

1943-ig még a németek uralták Európa egét. 1943. november 3.-án azonban új kor kezdõdött: megjelentek az elsõ Republic P-47 "Thunderbolt".

és Lockheed P-38 "Lightning".

nagy hatĂłsugarĂş kĂsĂ©rõvadászok az amerikai bombázĂłk mellett. 1944 tavaszátĂłl pedig szolgálatba állt a háborĂş egyik legjobb hagyományos vadászgĂ©pe, az angol Rolls-Royce kiválĂł Merlin motorjával szerelt North American P-51 "Mustang", mely pĂłttankkal már AngliábĂłl Prágáig Ă©s vissza tudta kĂsĂ©rni a bombázĂłkat, Ă©s lesöpörte a LuftwaffĂ©t EurĂłpa egĂ©rõl.

A nagyszámĂş elvesztett repĂĽlõgĂ©p azonban egy másik, sĂşlyosabb következmĂ©nnyel is járt: a lezuhant repĂĽlõk többsĂ©gĂ©ben odavesztek a pilĂłták. Könnyebb pĂłtolni egy jĂł repĂĽlõgĂ©pet, mint egy jĂł pilĂłtát, amint arra a nĂ©metek is rájöttek. 1944 elsõ felĂ©ben a Luftwaffe 2262 pilĂłtát veszĂtett, s mivel ugyanez megtörtĂ©nt már 1943 õszĂ©n is, a rendelkezĂ©sre állĂł emberanyag egyre kĂ©pzetlenebb volt. ĂŤgy fordulhatott elõ, hogy az egykor bĂĽszke Ă©s rettegett Luftwaffe a háborĂş vĂ©gĂ©re minden harci erejĂ©t elveszĂtette.
1944 tavaszán a legfontosabb cĂ©l a normandiai partraszállás elõkĂ©szĂtĂ©se volt. A hĂrhedt atlanti fal, a nĂ©metek part menti vádmĂ»veinek szĂ©tzĂşzása a stratĂ©giai bombázĂłk feladata volt. A csatorna körĂĽli nĂ©met repĂĽlõterek bombázása is olyannyira sikerĂĽlt, hogy Caentõl - az inváziĂłs zĂłnához legközelebb esõ francia várostĂłl - 130 km-es körzetben alig maradt Ă©p repĂĽlõtĂ©r. KönnyĂtette a bombázĂłk helyzetĂ©t, hogy eközben már javában folyt az ĂĽzemanyagellátás mĂłdszeres elpusztĂtása a romániai olajmezõktõl az olajfinomĂtĂłkon át a szállĂtási Ăştvonalakig, Ăgy a Luftwaffe nem tudott egysĂ©geket átdobni a part vĂ©delmĂ©re. Az inváziĂł napján az a nĂ©hány nĂ©met repĂĽlõgĂ©p, amelyik egyáltalán levegõbe tudott emelkedni, ugyanolyan távolságrĂłl Ă©rkezett a csatatĂ©r fölĂ©, mint a csatornát átrepĂĽlõ angol-amerikai repĂĽlõgĂ©pek.
Források:
Olaf Groehler: A légi háborúk története 1910-1980.
ZrĂnyi Katonai Könyv- Ă©s LapkiadĂł, Budapest, 1983.
Csanádi-Nagyváradi-Winkler: A magyar repĂĽlĂ©s törtĂ©nete. 2. bõvĂtett kiadás.
Mûszaki Könyvkiadó, Budapest, 1977.
Hozzászólások Kedves Olvasó! Jelentkezzen be és akkor hozzászólhat a témához!