Egy kis odafigyeléssel 10-30 százalékot is lehet spórolni a villanyszámlán - a standby üzemmódban hagyott elekromos készülékek, illetve a konektorban hagyott mobiltöltõk ugyanis meglepõen sok áramot fogyasztanak feleslegesen. A kampány négy hete alatt sajtóhirdetésekkel, utcai akciókkal és közösségi rendezvényekkel próbálják felhívni minderre az emberek figyelmét.
A kampány hétfõn kezdõdött Budapesten - mondta pénteki sajtótájékoztatóján az akciót koordináló reklámügynökség munkatársa. Egyfajta "gerilla marketing" formájában a nemzetközi környezetvédõ szervezet, a WWF aktivistái azóta minden nap a város több forgalmas pontján hirdették a környezettudatos magatartást, és próbáltak beszédbe elegyedni a járókelõkkel. Az elkövetkezõ napokban több mint 1,3 millió embert próbálnak elérni a különbözõ médiumokban megjelenõ, figyelemfelkeltõ hirdetésekkel, és folytatódik az utcai akció is. Az aktivisták hatalmas transzparensekkel felszerelkezve 10 vidéki város csomópontjaiban tájékoztatják az embereket az energia-megtakarítás fortélyairól.
Lesznek kifejezetten közösségi rendezvények is, szombaton például a Fõvárosi Állatkertben tartanak "Zöld Infónapot", délelõtt 11-tõl délután 3 óráig. Itt az érdeklõdõk egy energiakerékpárt próbálhatnak ki, amely szemlélteti, hogy saját izomerõnkkel milyen háztartási gépet lehet mûködtetni. Egy lakás makett pedig segít felfedezni a helyiség energiapazarló pontjait - mondta Erginé Matisz Tünde, a reklámügynökség munkatársa. Február 22-ig további 8 ilyen rendezvény lesz, többek között a Westend Jégteraszán és a Mûvészetek Palotájában. A kampány az interneten is megjelenik. A www. euvonal. hu/kapcsoldki honlapon egy online játékot is találnak az érdeklõdõk, amelyben meg kell találni a lakás azon pontjait, ahol kis odafigyeléssel megszüntethetõ az energiapazarlás. A legjobbak "Az energia hõse" virtuális oklevelet kapnak - hangzott el.
A kampányt a Külügyminisztérium és a WWF szakmai támogatásával, az Európai Bizottság pénzügyi forrásaiból valósítják meg. A sajtótájékoztatón Olajos Péter és Hegyi Gyula európai parlamenti képviselõk is felszólaltak. A politikusok egyetértettek abban, hogy a nyugat-európai átlaghoz képest a magyarok rendkívül pazarlóan bánnak az energiával. Két-háromszor annyi megy például a fûtésre, pedig minden egyes fok 5-6 százalékkal alacsonyabb villanyszámlát jelent - mondták. Az is sokat számítana, ha az emberek kikapcsolnák az elektronikai cikkek standby üzemmódját, hisz így átlagosan 12 százaléknyi energiát takaríthatnak meg. A kampány pontosan ezt célozza meg - tették hozzá.
A WWF szakemberei további érdekes adatokkal is szolgáltak. Egy hazai háztartás átlagosan 18 villanykörtét használ. Ha ebbõl a két leggyakrabban bekapcsoltat mindenhol energiatakarékos izzóra cserélnék, egy 400 megawattos erõmûvet teljesen le lehetne állítani. Egyetlen korszerû izzó ugyanis akár 12 ezer forintot is megtakaríthat a fogyasztónak, és évente 250 kilogrammal kevesebb szén-dioxid kibocsátással jár. Egy televízió az általa felhasznált energia 30-40 százalékát fordítja készenléti üzemmódra, egy bekapcsolva hagyott irodai fénymásoló egyetlen éjszaka alatt 500 lapra elegendõ energiát emészt fel. A mobiltelefon töltõje pedig akkor is fogyaszt áramot, ha nincs rajta a készülék. Becslések szerint ilyenkor a töltõ által elhasznált energiamennyiség 95 százaléka is kárba veszhet.
|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!