Tudósok és tanítók
Hetényi Magdolna az Akadémia rendes tagja
Het√©nyi Magdoln√°t, a Szegedi Tudom√°nyegyetem √°sv√°nytani, Geok√©miai √©s K√Ķzettani Tansz√©k tansz√©kvezet√Ķ egyetemi tan√°r√°t a levelez√Ķ ut√°n rendes tagj√°v√° v√°lasztotta a Magyar Tudom√°nyos Akad√©mia.
F√ľl√∂p Ferenc a GYTK els√Ķ akad√©mikusa
Gy√ľdi S√°ndor, a karmester √©s matematikus
dr. Moln√°r Gyula ornitol√≥gus, zen√©sz √©s fot√≥m√Ľv√©sz
Besz√©lget√©s Cs√∂rg√Ķ S√°ndor akad√©mikussal
√Ėtv√∂s P√©ter 60 √©ves
Universitas
SZTE Hírlevél
J√≥l j√°r a di√°k, ha szemf√ľles
SzTE hírek
Negyvenedszer is olé - A jubileumi Medikus kupán jártunk
Programajánló
JanuŠr 2023
H K S C P S V
2627282930311
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Ebben a hůnapban
Hírfolyam
14:42 
Csongrád megyében is támogatják a Mintamenza program terjedését
14:41 
Ukr√°n v√°ls√°g - Az oroszok haj√≥k els√ľllyeszt√©s√©vel foglyul ejtett√©k az ukr√°n flotta egy r√©sz√©t
14:40 
Ukrán válság - Orosz lap: Viktor Janukovicsot állítólag infarktussal kórházban kezelik
14:38 
Versenyuszoda √©p√ľl G√∂d√∂ll√Ķn
14:36 
Ukr√°n v√°ls√°g - Magyar katona vezeti az EBESZ katonai megfigyel√Ķit
13:44 
Diszk√≥trag√©dia - Fenntartotta a kor√°bbi joger√Ķs √≠t√©letet a K√ļria a West Balk√°n-√ľgyben
Szeged
Szegedi hírek
Pingvinfi√≥k√°k sz√ľlettek a Szegedi Vadasparkban
Színházi világnapi programok Szegeden
V√°laszt√°s 2014 – Bajnai: √°prilisban hossz√ļ t√°vra eld√Ķl, az orsz√°g merre halad tov√°bb
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
Választás 2014 РBotka: az Orbán-kormány leváltható
Universitas
SzTE hírek
Szabó Gábor akadémikust javasolja rektornak a Szegedi Tudományegyetem szenátusa
√öj gyakorl√≥rendel√Ķt adtak √°t az SZTE Fogorvostudom√°nyi Kar√°n
Magazin
Uccai dum√°k
Ki fog tanulni?
Játék
Kivirágzás vezényszóra
Autók
Minden id√Ķk legbiztons√°gosabb aut√≥ja a Tesla "S"
Tudósok és tanítók Tudósok és tanítók
Besz√©lget√©s M√©sz√°ros Rezsővel
Munkat√°rsunkt√≥l   2004 September 30, Thursday  

M√©sz√°ros Rezs√Ķ m√°r hossz√ļ ideje t√∂lti be a J√≥zsef Attila Tudom√°nyegyetem vezet√Ķi sz√©k√©t. 1974-ben ker√ľlt oktat√≥k√©nt az egyetemre. Az√≥ta volt d√©k√°n-helyettes, d√©k√°n, √©s 1994 √≥ta eddig k√©tszer v√°lasztott√°k az egyetem rektor√°v√°. 2000. janu√°r elsej√©t√Ķl pedig a l√©trej√∂v√Ķ Universitas, r√©gi-√ļj nev√©n, a Szegedi Tudom√°nyegyetem rektori poz√≠ci√≥j√°t l√°tja el.
  HozzŠszůlŠsok Nyomtat E-mail PDF
 

- Hogyan teltek az egyetemi évei?

- Nagyon kellemesen. 1960 √©s '65 között voltam egyetemista. Ekkor m√©g, eg√©szen '63-ig Szegedi Tudom√°nyegyetemnek, h√≠vt√°k az int√©zm√©nyt, majd 1963-t√≥l vette fel J√≥zsef Attila nev√©t. Ekkoriban összesen kettőezer-ötsz√°z hallgat√≥ja volt az egyetemnek a mostani t√≠zezerhez k√©pest. Szinte mindenki ismerte a m√°sikat Az √©n egyetemi √©veimhez jelentős esem√©nyek kötődnek. Mi földrajz szakosok voltunk, √©s '63-ban mi voltunk az első oszt√°ly az orsz√°gban, akik elmehettünk a T√°tr√°ba. Ez ma m√°r viccesnek hangzik, de akkor, '56 ut√°n ez volt az első ilyen nyit√°s, ami lehetős√©get adott, hogy külföldre juthassunk!

<> <> 

N √Č V J E G Y

Dr. M√©sz√°ros Rezső

1942-ben született Mak√≥n. Itt v√©gezte √°ltal√°nos- √©s köz√©piskolai tanulm√°nyait, majd 1960-ban felv√©telt nyert a Szegedi Tudom√°nyegyetem biol√≥gia-földrajz szak√°ra. 1965-ben szerzett diplom√°t, majd a csan√°dpalotai √°ltal√°nos iskola √©s gimn√°zium tan√°ra. Itt tanulja ki a szakm√°t.

1967-73-ig a KISZ Szegedi √©s Csongr√°d Megyei Bizotts√°g munkat√°rsa, ahol köz√©piskolai √©s egyetemi referensi tisztet tölt be, √©s különböző tanulm√°nyi √©s kultur√°lis esem√©nyeket szervez.

1974-től kerül a J√≥zsef Attila Tudom√°nyegyetemre, ahol gazdas√°gföldrajzot oktat. Települ√©sföldrajzzal, területfejleszt√©ssel, gazdas√°gföldrajzzal foglalkozik. A földrajztudom√°ny kandid√°tusa 1980. Egyetemi tan√°r 1990-től, '95-től tansz√©kvezető. Az egyetemen különböző szakmai √©s t√°rsadalmi tev√©kenys√©get folytat, 1991 √©s '94 között d√©k√°n. 1994-ben az egyetem rektor√°v√° v√°lasztotta az Egyetemi Tan√°cs. Mikor az első h√°rom√©ves peri√≥dus letelt, 1996-ban √ļjrav√°lasztj√°k. 2000. janu√°r elsej√©től pedig az egyesült Szegedi Tudom√°nyegyetem rektora, eg√©szen 2003-ig.

1990-től az MTA Földrajzi Tudom√°nyos Bizotts√°g√°nak tagja, a Nemzetközi Földrajzi Unio magyar nemzeti bizotts√°g√°nak tagja.

Az Orsz√°gos Rektori Konferencia Előke.

- Hogyan került kapcsolatba az √ļjs√°g√≠r√°ssal?

- Akkoriban indult a Szegedi Egyetem c√≠mű lap. √Čn valahogy bekerültem a sűrűj√©be √©s az √ļjs√°g t√°rsszerkesztője voltam majdnem h√°rom √©vig. Most is nagyon szeretem ezt a műfajt. Akkoriban Papp Lajossal, a költővel, meg Veres Mikl√≥ssal k√©sz√≠tettük a lapot. Ez nagyon izgalmas időszak volt. Előfordult, hogy h√°rman √≠rtuk az eg√©szet. A szerkesztős√©günk a sajt√≥h√°z tetej√©n, egy kis szob√°ban kapott helyet. Ez j√≥ kapcsolatokat jelentett az akkori d√©lmagyarosokkal, √©s egy nagyon j√≥ szellemi műhely volt. Legend√°s d√©k√°nokkal k√©sz√≠tettünk interj√ļkat, mint p√©ld√°ul Hal√°sz Előd. Miut√°n lez√°rult ez a korszaka az √©letemnek, akkor √©reztem milyen p√≥tolhatatlan, m√°ssal nehezen helyettes√≠thető hasznot hozott. Az ember megtanult viselkedni, n√°la sokkal nagyobb kaliberű emberekkel besz√©lni. Ez egy nagyon j√≥ iskola volt ebből a szempontb√≥l! Az√≥ta is figyelemmel kis√©rem a Szegedi Egyetem sors√°t, √©s √ļgy gondolom, hogy az √ļj Szegedi Tudom√°nyegyetemnek mindenk√©ppen, egy kivitelben √©s külsőben is n√≠v√≥sabb √ļjs√°got kellene k√©sz√≠teni, nem olyat, mint a mostani. Ennek √©rdek√©ben minden erőfesz√≠t√©st ki fogok fejteni, mert ahogy j√°rom a vil√°got, azt tapasztalom, hogy egy valamire val√≥ egyetemnek rendes √ļjs√°ga van, ami nem csak egyszerű h√≠rközl√©si f√≥rum, hanem a szeml√©letek √©s v√©lem√©nyek összeütköz√©s√©nek is f√≥ruma.

- Mi vonzotta a biol√≥gia √©s a földrajz fel√©?

- Szüleim mindig √ļtikönyveket √©s √ļtle√≠r√°sokat v√°s√°roltak √©s valahogy megfogott a dolog. A biol√≥gi√°t pedig a p√°ros√≠t√°s miatt v√°lasztottam, s v√©gül megszerettem annyira, hogy eg√©sz j√≥l elv√©geztem. Kiv√°l√≥ professzoraink voltak: √Ābrah√°m Ambrus, Koch S√°ndor, Gregus P√°l. Az akkori klasszikus polihisztor professzorok. Az előad√°sokon igazi professzori l√©gkör alakult ki. Szeml√©letet adtak az oktat√≥k, s ezt a mai rohan√≥ vil√°gban nagyon neh√©z megval√≥s√≠tani.

- Milyen volt a hatvanas években egyetemistának lenni?

- M√°s, mint most. B√°r szombaton is voltak √≥r√°ink, nem volt ekkora verseny. J√°rtunk sz√≠nh√°zba, focizni. Laz√°bb √©letet √©ltünk. Nyugodtabbak voltunk, hiszen, akit felvettek az eg√©sz biztosan el is tudott helyezkedni. √Čn √ļgy √©rzem, hogy a mai hallgat√≥ink el√©g zaklatott, hajszolt √©letet √©lnek, miközben nem biztos, hogy többet fognak tudni, mint mi. Akkoriban m√©g nem kellett hetente zh-t √≠rni, hanem sz√≥ban feleltettek. Ekkor tanultuk meg a besz√©dtechnik√°t, ami a tan√°rember legfontosabb eszköze.

- Hogyan sikerült √°ll√°s tal√°lnia az egyetemi √©vek ut√°n?

- Felaj√°nlottak egy √°ll√°st a Csongr√°d Megyei H√≠rlapn√°l, mivel √≠rtam a Szegedi Egyetemet √©s ott voltunk a sajt√≥h√°zban. De nem fogadhattam el, mert tan√°ri k√©pes√≠t√©sem volt √©s a megyei művelőd√©si oszt√°lyon azt mondt√°k, hogy tan√≠tani kell mennem. Ezut√°n kerültem Csan√°dpalot√°ra, ahol a biol√≥gia √©s földrajz mellett oroszt, k√©mi√°t √©s egy rövid ideig matematik√°t is tan√≠tottam. N√©h√°ny √©v m√ļlva lehetős√©gem volt bekerülni a v√°rosi KISZ-bizotts√°gba √©s ott köz√©piskolai √©s egyetemi referens lettem.

- Ez mit jelentett?

- Az volt a feladatom, hogy a köz√©piskol√°sok kör√©ben a kultur√°lis mozgalmakat seg√≠tsem, mint p√©ld√°ul a "Ki miben tud√≥s?". Ezeken a versenyeken tűnt fel Kir√°ly Zolt√°n, vagy √©ppen Lov√°sz L√°szl√≥, aki most a Microsoft kutat√°si igazgat√≥ja √©s a Yale egyetem professzora volt.

- Mikor √©s hogyan került oktat√≥k√©nt az egyetemre?

- 1974-ben egy koll√©g√°m, T√≥th J√≥zsef, aki most a p√©csi egyetem rektora, elment √©s az ő hely√©t töltöttem be. Közben ledoktor√°ltam √©s egyre feljebb kerültem a hierarchikus rangl√©tr√°n.

- K√©szült a rektori hivat√°sra?

- Arra nem lehet k√©szülni. A szakm√°m megköveteli a mindennapi √©letben val√≥ mozg√°st, t√°j√©kozotts√°got. Először d√©k√°n-helyettes, majd d√©k√°n lettem, v√©gül mikor a volt rektor helyettes √°llamtitk√°r lett, az ő hely√©re kerültem, √©s az√≥ta töltöttem be ezt a poz√≠ci√≥t. Eddig k√©tszer v√°lasztottak √ļjra.

A rektori dönt√©s jelentős r√©szben nem m√°s, mint emberi viszonyok kezel√©se! Ennek a tulajdons√°gnak a kialak√≠t√°s√°ban sokat seg√≠tett az √ļjs√°g√≠r√≥i m√ļltam.

- Miben különbözött az első rektori peri√≥dusa a m√°sodikt√≥l?

- Az első 1994-96-ig, egy rendk√≠vül izgalmas időszak volt. Ekkor jött az √ļj felsőoktat√°si törv√©ny, a Bokros-csomag. Az volt a legfontosabb feladat, hogy az ember a nyugalom lehets√©ges m√©rt√©k√©t megteremtse. A '96-t√≥l kezdődő időszak, a vil√°gbanki programra val√≥ felk√©szül√©s, valamint az integr√°ci√≥ elk√©sz√≠t√©se volt. Ebben az √©vben v√°lasztottak a rektori konferencia elnök√©nek. A mostani peri√≥dus, 2003-ig, egy √ļj egyetem központi szervezet√©nek √°talak√≠t√°s√°ra van sz√°nva √ļgy, hogy a hallgat√≥k √©s az oktat√≥k ne √©rezzenek semmi negat√≠vumot.

- A jövőben, miben l√°tja a munk√°ja sor√°n elv√©gzendő legnagyobb feladatot?

- Abban, hogy a szegedi felsőoktat√°sban l√©vő √©rt√©kekből semmi sem vesszen el. Ilyen √©rt√©knek tartom a hallgat√≥kat, az oktat√≥kat √©s mindenkit, aki az egyetemen dolgozik. Az √ļj szerkezetbe val√≥ √°tmenetnek zavarmentesen kell megtört√©nnie, hogy az a nemzetközi rang, amelyet a JGYTF, a JATE, a SZOTE kiv√≠vott mag√°nak, az megmaradjon, √©s fölismerjük azokat a belső tartal√©kokat az együttműköd√©sben, amelyek növelik az anyagi erőforr√°sainkat, √©s vonzz√°k a hallgat√≥kat, ami alapvető k√©rd√©s, hiszen hallgat√≥k n√©lkül egyetem aligha k√©pzelhető el. Ez az√©rt fontos, mert ha megfigyeljük a demogr√°fiai mutat√≥kat, n√©gy-öt √©v m√ļlva fele annyi köz√©piskol√°s lesz, mint n√©h√°ny √©vvel ezelőtt volt, de ugyanannyi int√©zm√©ny marad, csak m√°s strukt√ļr√°t vett fel. A hallgat√≥k√©rt val√≥ verseny nagyon ki fog √©leződni. Ez pedig csak egy dologgal lehet el√©rni, ha az egyetemnek kiv√°l√≥ak a tud√≥sai, mert akkor az az √©rt√©k a diplom√°ban is megjelenik. √Čs ahogy Nyugat-Eur√≥p√°hoz kapcsol√≥dunk, a diploma minős√©ge egyre ink√°bb fontoss√° v√°lik. A jövő magyar felsőoktat√°s√°t a következő t√≠z √©vben az oktat√≥i √°llom√°ny minős√©ge fogja differenci√°lni.

Görög Zsolt

Fotó: - DéBéGé -



HozzŠszůlŠsok Kedves Olvasů! Jelentkezzen be ťs akkor hozzŠszůlhat a tťmŠhoz!



Webradio.hu - Szegedi, orszŠgos ťs sport hŪrek a nap 24 ůrŠjŠban!:H√≠rek arrow Universitas



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player