2. lap. �sszesen 2.
- Azt írja Márai Sándor, hogy a tehetség, az értelem és
a műveltség is kevés ahhoz, hogy valaki művész legyen. Mindehhez végzet kell,
amelyet nem lehet félreérteni, s amelyet semmiféle emberi erő vagy szándék nem
tud megmásítani. Egyetért az íróval?
- Nézze, ez csak az egyik megfogalmazása a dolgoknak. Szerintem
a művész mindegy, hogy milyen stílusban dolgozik. A lényeg, hogy van-e
mondanivalója, próféciája az emberiség számára. A Márai által leírtak szépek, de
lehet, hogy az csak irodalmárokra áll. Úgy azonban senki sem lehet festő- vagy
szobrászművész, hogy ne legyen próféciája, olyan mondanivalója, amit egyedül
csak ő közölhet az alkotásain keresztül az emberiséggel. Gondoljunk csak az
egyiptomi szobrászatra, Michelangelóra, Fadrusz Jánosra vagy Stróbl Alajosra! Ha
nincs próféciája a képzőművésznek, akkor hiába van remek kivitelező képessége.
Akkor hiába minden... Ami Márainál a végzet, az a képzőművészetben a prófécia. A
képzőművészeti alkotás nem a jelenkornak szól, hanem az évezrednek. Valószínűleg
ugyanezt a gondolatot mondja el Márai Sándor is, csak más szavakkal.
- Azt mondta, hogy az ön számára a mindenkori jelen a
legszebb időszak. De azért csak van olyan korszak az életében, amelyre szívesen
emlékszik vissza valami miatt.
- Igen, van ilyen. 1945-46-ban, amikor eltakarodtak a
fasiszták, és bejöttek az oroszok, hatalmas szellemi pezsgés volt a városban.
Esténként a Sajtóház művészklubjában gyűltek össze Szeged szellemi életének
nagyjai: zeneművészek, tudósok, irodalmárok, katonák és képzőművészek. Ebben a
hittel és bizalommal teli légkörben intenzív lelki frissességben éltünk. Úgy
éreztük, hogy egy új világ kapuja nyílik meg előttünk. Emlékszem, hogy egy
alkalommal Balázs Béla vezetett egy jó hangulatú beszélgetést a klubban a
marxizmusról. Akkor mindannyian azt hittük, hogy az oroszok nemsokára elmennek a
városból. Mint tudjuk, nem így történt: a kapuk bezáródtak.
- Mi történt önnel ezek után?
- A Rákosi-korszak idején az Ipari Iskolában tanítottam rajzot
és művészettörténetet, de egy kijelentésem nyomán három nap alatt kirúgtak a
munkahelyemről, s négy esztendeig sehol sem kaptam állást. 1952-ben kerültem a
pedagógiai főiskola rajz és művészettörténeti tanszékére, ahol négy esztendeig
tanítottam. Innen helyeztek át 1957-ben a Hámán Kató Általános Iskolába. Tápai
Antal 1961-ben keresett fel, s kért meg, hogy tanítsak a Tömörkényről elnevezett
művészeti középiskolában. Szíves örömest vállaltam. S itt szeretném megjegyezni,
hogy volt még egy korszak az életemben, amire szívesen emlékszem vissza. Tudni
kell, hogy a hetvenes évek elejéig csak a margón kaptam helyet. Akkor viszont
újra rám irányult a reflektor. Felfedezte munkáimat a Magyar Tudományos Akadémia
munkatársa, Aradi Nóra, és Laczó Katalin főiskolai tanár, aki a szegedi Bartók
Béla Művelődési Központban beindította "Az én világom" című sorozatát, amelynek
keretében a helyi művészeket mutatták be.
- Kik voltak azok a személyek, akik végig kiálltak ön
mellett?
- Polner Zoltán és Lőkös Zoltán újságírók, Dorogi Imre és
Dinnyés Ferenc festőművészek, valamint Abonyi Tivadar, az Operaház
főrendezője.
- Hogyan látja, milyennek találja a város
képzőművészeti életének vezető egyénisége Szeged jelenlegi képzőművészeti
életét?
- Hadd beszéljek inkább Szeged tragikumáról, amely akkor
kezdődött, amikor a marxista világnézet felosztotta az országot különböző
kerületekre. A város képzőművészeti tragédiáját az okozta, amikor a megye
központjának Hódmezővásárhelyt tették meg. Én egyébként már ekkor felemeltem a
szavamat ez ellen. Elmondtam, hogy a megyének sem közigazgatási, sem kulturális
szempontból nem lehet egy olyan város a központja, amely öt óra járásra fekszik
az ország fővárosától. Hódmezővásárhelyt Nagybánya-szerű művésztelepnek tudtam
elképzelni. Az idő egyébként engem igazolt, mert rájötek, hogy nem lehet
Hódmezővásárhely megyeszékhely. Át is hozták a közigazgatási központot Szegedre,
de a képzőművészeti központot ott felejtették. Ez a fília-szerep tette tönkre a
szovjet megszállás alatt Szeged képzőművészeti központiságának a tekintélyét.
Másrészt benne van a dologban az is, hogy míg a legnagyobb képzőművészeti
patrónus, a szegedi múzeum mindig régészetcentrikus volt, addig
Hódmezővásárhelyen élt egy olyan múzeumigazgató, Dömötör János, aki élt-halt a
képzőművészetért. S bizony a hódmezővásárhelyi tárlatokra rang volt bekerülni a
művészeknek. A szegedi képzőművészet pedig vagy fejet hajtott a vásárhelyi
szemlélet előtt, vagy pedig semmivé vált. Inkább az előbbi történt, mert minden
jelentős művészeti díj a nagy vásárhelyi tárlatokra ment. Úgy gondolom, hogy ezt
a helyzetet csak a fiatal nemzedék változtathatja meg. Azt hiszem, Fontos Zoltán
és kortársai alakítják majd ki az önálló szegedi képzőművészet arculatát,
teremtik meg a szegedi iskolát.
Szabó C. Szilárd
|< Kezd�
< El�z�
1
2
K�vetkez� >
Utols� >|
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!