Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyó titkai
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Vajda Júlia: a férfiak szeretik irányítani a nõket
Kissné Novák Éva: Az ember nem magányra született
Relax
Futballmeccsen
A bor elemzése
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
Beszélgetés Kopasz Márta festő- és grafikusművésszel
Munkatársunktól   2004 September 29, Wednesday  

"Számomra a mindenkori jelen a legszebb időszak" Szeged városa elsőként gróf Széchenyi Istvánt fogadta díszpolgárának. Azóta, ahogy mondani szokás, sok víz lefolyt a Tiszán, s a díszpolgári címet sorban vették át a kiválóbbnál kiválóbb férfiak. De csak férfiak. Tavaly megtört a jég, s Kopasz Márta festő- és grafikusművész személyében immáron nő díszpolgára is van a városnak. Szeged képzőművészeti életének vezető egyénisége bár nyolcvanhat esztendős, szellemileg és fizikailag még ma is rendkívül friss.
  Hozzszlsok Nyomtat E-mail PDF
 

- Azt írja Márai Sándor, hogy a tehetség, az értelem és a műveltség is kevés ahhoz, hogy valaki művész legyen. Mindehhez végzet kell, amelyet nem lehet félreérteni, s amelyet semmiféle emberi erő vagy szándék nem tud megmásítani. Egyetért az íróval?

- Nézze, ez csak az egyik megfogalmazása a dolgoknak. Szerintem a művész mindegy, hogy milyen stílusban dolgozik. A lényeg, hogy van-e mondanivalója, próféciája az emberiség számára. A Márai által leírtak szépek, de lehet, hogy az csak irodalmárokra áll. Úgy azonban senki sem lehet festő- vagy szobrászművész, hogy ne legyen próféciája, olyan mondanivalója, amit egyedül csak ő közölhet az alkotásain keresztül az emberiséggel. Gondoljunk csak az egyiptomi szobrászatra, Michelangelóra, Fadrusz Jánosra vagy Stróbl Alajosra! Ha nincs próféciája a képzőművésznek, akkor hiába van remek kivitelező képessége. Akkor hiába minden... Ami Márainál a végzet, az a képzőművészetben a prófécia. A képzőművészeti alkotás nem a jelenkornak szól, hanem az évezrednek. Valószínűleg ugyanezt a gondolatot mondja el Márai Sándor is, csak más szavakkal.

- Azt mondta, hogy az ön számára a mindenkori jelen a legszebb időszak. De azért csak van olyan korszak az életében, amelyre szívesen emlékszik vissza valami miatt.

- Igen, van ilyen. 1945-46-ban, amikor eltakarodtak a fasiszták, és bejöttek az oroszok, hatalmas szellemi pezsgés volt a városban. Esténként a Sajtóház művészklubjában gyűltek össze Szeged szellemi életének nagyjai: zeneművészek, tudósok, irodalmárok, katonák és képzőművészek. Ebben a hittel és bizalommal teli légkörben intenzív lelki frissességben éltünk. Úgy éreztük, hogy egy új világ kapuja nyílik meg előttünk. Emlékszem, hogy egy alkalommal Balázs Béla vezetett egy jó hangulatú beszélgetést a klubban a marxizmusról. Akkor mindannyian azt hittük, hogy az oroszok nemsokára elmennek a városból. Mint tudjuk, nem így történt: a kapuk bezáródtak.

- Mi történt önnel ezek után?

- A Rákosi-korszak idején az Ipari Iskolában tanítottam rajzot és művészettörténetet, de egy kijelentésem nyomán három nap alatt kirúgtak a munkahelyemről, s négy esztendeig sehol sem kaptam állást. 1952-ben kerültem a pedagógiai főiskola rajz és művészettörténeti tanszékére, ahol négy esztendeig tanítottam. Innen helyeztek át 1957-ben a Hámán Kató Általános Iskolába. Tápai Antal 1961-ben keresett fel, s kért meg, hogy tanítsak a Tömörkényről elnevezett művészeti középiskolában. Szíves örömest vállaltam. S itt szeretném megjegyezni, hogy volt még egy korszak az életemben, amire szívesen emlékszem vissza. Tudni kell, hogy a hetvenes évek elejéig csak a margón kaptam helyet. Akkor viszont újra rám irányult a reflektor. Felfedezte munkáimat a Magyar Tudományos Akadémia munkatársa, Aradi Nóra, és Laczó Katalin főiskolai tanár, aki a szegedi Bartók Béla Művelődési Központban beindította "Az én világom" című sorozatát, amelynek keretében a helyi művészeket mutatták be.

- Kik voltak azok a személyek, akik végig kiálltak ön mellett?

- Polner Zoltán és Lőkös Zoltán újságírók, Dorogi Imre és Dinnyés Ferenc festőművészek, valamint Abonyi Tivadar, az Operaház főrendezője.

- Hogyan látja, milyennek találja a város képzőművészeti életének vezető egyénisége Szeged jelenlegi képzőművészeti életét?

- Hadd beszéljek inkább Szeged tragikumáról, amely akkor kezdődött, amikor a marxista világnézet felosztotta az országot különböző kerületekre. A város képzőművészeti tragédiáját az okozta, amikor a megye központjának Hódmezővásárhelyt tették meg. Én egyébként már ekkor felemeltem a szavamat ez ellen. Elmondtam, hogy a megyének sem közigazgatási, sem kulturális szempontból nem lehet egy olyan város a központja, amely öt óra járásra fekszik az ország fővárosától. Hódmezővásárhelyt Nagybánya-szerű művésztelepnek tudtam elképzelni. Az idő egyébként engem igazolt, mert rájötek, hogy nem lehet Hódmezővásárhely megyeszékhely. Át is hozták a közigazgatási központot Szegedre, de a képzőművészeti központot ott felejtették. Ez a fília-szerep tette tönkre a szovjet megszállás alatt Szeged képzőművészeti központiságának a tekintélyét. Másrészt benne van a dologban az is, hogy míg a legnagyobb képzőművészeti patrónus, a szegedi múzeum mindig régészetcentrikus volt, addig Hódmezővásárhelyen élt egy olyan múzeumigazgató, Dömötör János, aki élt-halt a képzőművészetért. S bizony a hódmezővásárhelyi tárlatokra rang volt bekerülni a művészeknek. A szegedi képzőművészet pedig vagy fejet hajtott a vásárhelyi szemlélet előtt, vagy pedig semmivé vált. Inkább az előbbi történt, mert minden jelentős művészeti díj a nagy vásárhelyi tárlatokra ment. Úgy gondolom, hogy ezt a helyzetet csak a fiatal nemzedék változtathatja meg. Azt hiszem, Fontos Zoltán és kortársai alakítják majd ki az önálló szegedi képzőművészet arculatát, teremtik meg a szegedi iskolát.

 

Szabó C. Szilárd





Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player