Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyĂł titkai
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Égetõ Mária: örülök, hogy tehetem, ami a dolgom és amit szeretek
Relax
Vidám képek
Eltemette elefántja
Filmleírások
Szex, csajok, Ibiza
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
Beszélgetés Gyimesi Kálmán operaénekessel
HollĂłsi Zsolt   2004 September 24, Friday  
Image
"Sok szívvel és sok színnel kell Szegeden operát játszani"
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
Gyimesi Kálmán, a Szegedi Nemzeti SzĂ­nház nĂ©pszerű baritonistája tavaly Rigoletto szerepĂ©t Ă©nekelve ĂĽnnepelte pályafutásának 35. Ă©vfordulĂłját. Már nĂ©hány Ă©vvel ezelőtt nyugdĂ­jba vonult, ám a szĂ­nház örökös tagjakĂ©nt változatlan intenzitással játszik. Nemcsak Szegeden lĂ©p fel, hanem olykor Győrben, PĂ©csett is vállal vendĂ©gszereplĂ©st, kĂ©t Ă©ve pedig a debreceni Csokonai SzĂ­nház főszereplĂ©sĂ©vel tűzte műsorára Verdi hattyĂşdalát, a Falstaffot. SzemĂ©lyes sikere is volt, hogy szinte operettszĂ©riát tudtak játszani az idehaza ritkán hallhatĂł operábĂłl. A kiválĂł baritonnal pályafutásárĂłl szegedi otthonában beszĂ©lgettĂĽnk.

Névjegy 

Csengerben szĂĽletett 1933. máj. 13-án. Tanulmányait a ZeneművĂ©szeti Főiskolán Lendvai Andor növendĂ©kekĂ©nt vĂ©gezte, majd 1962?63-ban Sienában Gina Cigna tanĂ­tványa volt. 1962-től a Szegedi Nemzeti SzĂ­nház tagja, 1992-től örökös tagja. 1990-ben önkormányzati kĂ©pviselővĂ© választották Szegeden, 1992-ig a kulturális bizottság elnöke is volt. MűvĂ©szetĂ©t 1969-ben Liszt Ferenc-dĂ­jjal, 1982-ben Ă©rdemes művĂ©szi cĂ­mmel, 1989-ben BartĂłk BĂ©la-Pásztory Ditta-dĂ­jjal ismertĂ©k el. Főbb szerepei: Malatesta (Don Pasquale), Figaro (A sevillai borbĂ©ly), Tiborc (Bánk bán), Valentin (Faust), Rigoletto, Luna grĂłf (A trubadĂşr), Germont (Traviata), Falstaff, Scarpia (Tosca), Danton (Danton halála) Ill (Az öreg hölgy látogatása)

- Hogyan választotta az operaénekesi pályát?
Gyerekkoromban zongorázni majd hegedĂĽlni tanultam, de igazábĂłl mindig orvos szerettem volna lenni. Nem vettek fel az egyetemre, mert Ă©desapám pĂ©nzĂĽgyőr őrnagy volt az előző rendszerben. Amikor behĂ­vtak katonának, csináltam a laktanyában egy kĂłrust, amellyel katonanĂłtákat adtunk elő a hadseregversenyen. Nemcsak karvezetőkĂ©nt nyertem első dĂ­jat, hanem szĂłlistakĂ©nt is: a Bánk bánbĂłl a Bordalt Ă©nekeltem. Legközelebb már nem az orvosi egyetemre, hanem a ZeneakadĂ©miára jelentkeztem. Nem vettek fel rögtön, de biztatást kaptam, ezĂ©rt magánĂşton Lendvay Andornál tanultam tovább. Közben a pamutiparban dolgoztam. 1956-ban az esemĂ©nyek hatására aktivizáltam magam, rĂ©szt vettem az Ăşjpesti szovjet emlĂ©kmű ledöntĂ©sĂ©ben. SzegĂ©ny unokaöcsĂ©m a Korvin köznĂ©l esett el. 1957-ben bekerĂĽltem a ZeneakadĂ©miára, Ă­gy megĂşsztam rĂ©gi munkahelyemen a számonkĂ©rĂ©st. Évekig rettegtem, hogy előkerĂĽl valahonnĂ©t egy fotĂł, Ă©s lebuktatnak.

- Milyen emlĂ©keket őriz az akadĂ©mista Ă©vekből? 
Amikor egy vidĂ©ki gyerek bekerĂĽl egy ilyen csodálatos Ă©pĂĽletbe, megrendĂĽlve Ă©s lenyűgözve áll a nagy mĂşltĂş falak között. Csodálatos, okos Ă©s szellemes tanáraink voltak. Mindent meg lehetett tőlĂĽk kĂ©rdezni, Ă©s mindenre pontos választ kaptunk. Rengeteget kellett tanulnom, mert sok hiányosságot kellett pĂłtolnom. VidĂ©ken nem kaptam megfelelő összhangzattani, szolfĂ©zs Ă©s hangszeres kĂ©pzĂ©st. A zeneakadĂ©mián mindent pĂłtolhattam, mert a legjobb tanárokhoz kerĂĽltem. A fantasztikus empátiás Lendvay Andor volt a főtárgy tanárom, aki rögtön Ă©szrevette a legkisebb hibáinkat is. Atyai gondoskodásával mindig fel tudta oldani a pszichĂ©s görcseinket. Mindent előĂ©nekelt Ă©s bemutatott. Nagyon tudta az Ă©nektechnikát. És ami igen ritka: át is tudta adni. Másik nagyszerű tanárom, Forrai MiklĂłs már az első Ă©vben figyelmeztetett, használjam ki jĂłl az akadĂ©mista Ă©veket. Tanuljak, olvassak, kutassak a könyvtárban. Kodály Zoltánnál tanultam szolfĂ©zst. Amit más egy trilĂłgiában sem tudott elmagyarázni, azt ő egyetlen mondattal világossá tette. Nagyon kemĂ©ny ember volt, nekem nem is adott autogramot, mert nem tudtam profin szolmizálni. Az egyik vizsgámon mĂ©g azt is Ă©szrevette, hogy ĂĽtemeztem a lábujjammal az asztal alatt...

- Keveseknek adatott meg akkoriban, hogy az opera hazájában, Olaszországban a legnagyobb énekesek mesterkurzusain vegyenek részt. Ön hogyan került ki? 
MásodĂ©ves akadĂ©mista voltam, amikor a világhĂ­rű tenorista, Tito Schipa mesterkurzust tartott Budapesten. Kiválasztott nĂ©hány fiatal Ă©nekest, akikkel dolgozni akart, s Ă©n is közöttĂĽk voltam. KĂ©sőbb, 1961-ben, utolsĂł Ă©ves akadĂ©mistakĂ©nt az Olasz IntĂ©zet támogatásával vittek ki bennĂĽnket Sienába, az Accademia Chigianára, ahol rĂ©szt vehettem Gina Cigna mesterkurzusán. Teljes Verdi-szerepeket vettĂĽnk át, az igazi bel canto csodáját ott ismerhettem meg. Franco Ferrarához jártam kamarazenĂ©re, Hermann Scherchennel csináltuk a zenekari prĂłbákat, akinek akkoriban Lorin Maazel volt az asszisztense. Gina Cignát nagyon megszerettem. 1900-ban szĂĽletett, Puccinit Ă©s Mascagnit is szemĂ©lyesen ismerte. A világ legjobb Turandotjának tartották, a harmincas Ă©vekben a Szegedi SzabadtĂ©ri JátĂ©kokon is fellĂ©pett ebben a szerepben. Amikor lejárt az ösztöndĂ­jam, Gina Cigna nagyon kapacitált, hogy ne jöjjek vissza a szovjet rendszerbe, maradjak kint, majd ők gondoskodnak rĂłla, hogy elinduljon a karrierem. Erre nem vállalkoztam, nem akartam szĂĽleimtől Ă©s az országtĂłl teljesen elszakadni.




Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player