Arcképcsarnok
Kovács Béla -generációk francia tanára
ImageKovács Béla a francia nyelv és kultúra terjesztésének szentelte életét, ezért is kaphatta meg a francia állam egyik legrangosabb kitüntetését, az Akadémiai Pálma Rendet és annak is a parancsnoki fokozatát.
A könyvtár közvetítsen kulturális értékeket
Nyugodt portré Vécsei professzorról
Varró Vince - Félszáz év a belgyógyászatban
Várkonyi Tamás: Egy orvos a cukorbetegekért
Etka anyĂł titkai
Könyv
Hírlevél
Hírlevél
Programajánló
�prilis 2024
H K S C P S V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
Ebben a h�napban
Színikínálat
Gyüjtemény
WebKozmo
Égetõ Mária: örülök, hogy tehetem, ami a dolgom és amit szeretek
Vajda Júlia: a férfiak szeretik irányítani a nõket
Relax
Vidám képek
Filmleírások
A tûzben edzett férfi
Arcképcsarnok Arcképcsarnok
Beszélgetés Gyimesi Kálmán operaénekessel
HollĂłsi Zsolt   2004 September 24, Friday  
Image
"Sok szívvel és sok színnel kell Szegeden operát játszani"
  Hozzászólások Nyomtat E-mail PDF
Gyimesi Kálmán, a Szegedi Nemzeti SzĂ­nház nĂ©pszerű baritonistája tavaly Rigoletto szerepĂ©t Ă©nekelve ĂĽnnepelte pályafutásának 35. Ă©vfordulĂłját. Már nĂ©hány Ă©vvel ezelőtt nyugdĂ­jba vonult, ám a szĂ­nház örökös tagjakĂ©nt változatlan intenzitással játszik. Nemcsak Szegeden lĂ©p fel, hanem olykor Győrben, PĂ©csett is vállal vendĂ©gszereplĂ©st, kĂ©t Ă©ve pedig a debreceni Csokonai SzĂ­nház főszereplĂ©sĂ©vel tűzte műsorára Verdi hattyĂşdalát, a Falstaffot. SzemĂ©lyes sikere is volt, hogy szinte operettszĂ©riát tudtak játszani az idehaza ritkán hallhatĂł operábĂłl. A kiválĂł baritonnal pályafutásárĂłl szegedi otthonában beszĂ©lgettĂĽnk.

Névjegy 

Csengerben szĂĽletett 1933. máj. 13-án. Tanulmányait a ZeneművĂ©szeti Főiskolán Lendvai Andor növendĂ©kekĂ©nt vĂ©gezte, majd 1962?63-ban Sienában Gina Cigna tanĂ­tványa volt. 1962-től a Szegedi Nemzeti SzĂ­nház tagja, 1992-től örökös tagja. 1990-ben önkormányzati kĂ©pviselővĂ© választották Szegeden, 1992-ig a kulturális bizottság elnöke is volt. MűvĂ©szetĂ©t 1969-ben Liszt Ferenc-dĂ­jjal, 1982-ben Ă©rdemes művĂ©szi cĂ­mmel, 1989-ben BartĂłk BĂ©la-Pásztory Ditta-dĂ­jjal ismertĂ©k el. Főbb szerepei: Malatesta (Don Pasquale), Figaro (A sevillai borbĂ©ly), Tiborc (Bánk bán), Valentin (Faust), Rigoletto, Luna grĂłf (A trubadĂşr), Germont (Traviata), Falstaff, Scarpia (Tosca), Danton (Danton halála) Ill (Az öreg hölgy látogatása)

- Hogyan választotta az operaénekesi pályát?
Gyerekkoromban zongorázni majd hegedĂĽlni tanultam, de igazábĂłl mindig orvos szerettem volna lenni. Nem vettek fel az egyetemre, mert Ă©desapám pĂ©nzĂĽgyőr őrnagy volt az előző rendszerben. Amikor behĂ­vtak katonának, csináltam a laktanyában egy kĂłrust, amellyel katonanĂłtákat adtunk elő a hadseregversenyen. Nemcsak karvezetőkĂ©nt nyertem első dĂ­jat, hanem szĂłlistakĂ©nt is: a Bánk bánbĂłl a Bordalt Ă©nekeltem. Legközelebb már nem az orvosi egyetemre, hanem a ZeneakadĂ©miára jelentkeztem. Nem vettek fel rögtön, de biztatást kaptam, ezĂ©rt magánĂşton Lendvay Andornál tanultam tovább. Közben a pamutiparban dolgoztam. 1956-ban az esemĂ©nyek hatására aktivizáltam magam, rĂ©szt vettem az Ăşjpesti szovjet emlĂ©kmű ledöntĂ©sĂ©ben. SzegĂ©ny unokaöcsĂ©m a Korvin köznĂ©l esett el. 1957-ben bekerĂĽltem a ZeneakadĂ©miára, Ă­gy megĂşsztam rĂ©gi munkahelyemen a számonkĂ©rĂ©st. Évekig rettegtem, hogy előkerĂĽl valahonnĂ©t egy fotĂł, Ă©s lebuktatnak.

- Milyen emlĂ©keket őriz az akadĂ©mista Ă©vekből? 
Amikor egy vidĂ©ki gyerek bekerĂĽl egy ilyen csodálatos Ă©pĂĽletbe, megrendĂĽlve Ă©s lenyűgözve áll a nagy mĂşltĂş falak között. Csodálatos, okos Ă©s szellemes tanáraink voltak. Mindent meg lehetett tőlĂĽk kĂ©rdezni, Ă©s mindenre pontos választ kaptunk. Rengeteget kellett tanulnom, mert sok hiányosságot kellett pĂłtolnom. VidĂ©ken nem kaptam megfelelő összhangzattani, szolfĂ©zs Ă©s hangszeres kĂ©pzĂ©st. A zeneakadĂ©mián mindent pĂłtolhattam, mert a legjobb tanárokhoz kerĂĽltem. A fantasztikus empátiás Lendvay Andor volt a főtárgy tanárom, aki rögtön Ă©szrevette a legkisebb hibáinkat is. Atyai gondoskodásával mindig fel tudta oldani a pszichĂ©s görcseinket. Mindent előĂ©nekelt Ă©s bemutatott. Nagyon tudta az Ă©nektechnikát. És ami igen ritka: át is tudta adni. Másik nagyszerű tanárom, Forrai MiklĂłs már az első Ă©vben figyelmeztetett, használjam ki jĂłl az akadĂ©mista Ă©veket. Tanuljak, olvassak, kutassak a könyvtárban. Kodály Zoltánnál tanultam szolfĂ©zst. Amit más egy trilĂłgiában sem tudott elmagyarázni, azt ő egyetlen mondattal világossá tette. Nagyon kemĂ©ny ember volt, nekem nem is adott autogramot, mert nem tudtam profin szolmizálni. Az egyik vizsgámon mĂ©g azt is Ă©szrevette, hogy ĂĽtemeztem a lábujjammal az asztal alatt...

- Keveseknek adatott meg akkoriban, hogy az opera hazájában, Olaszországban a legnagyobb énekesek mesterkurzusain vegyenek részt. Ön hogyan került ki? 
MásodĂ©ves akadĂ©mista voltam, amikor a világhĂ­rű tenorista, Tito Schipa mesterkurzust tartott Budapesten. Kiválasztott nĂ©hány fiatal Ă©nekest, akikkel dolgozni akart, s Ă©n is közöttĂĽk voltam. KĂ©sőbb, 1961-ben, utolsĂł Ă©ves akadĂ©mistakĂ©nt az Olasz IntĂ©zet támogatásával vittek ki bennĂĽnket Sienába, az Accademia Chigianára, ahol rĂ©szt vehettem Gina Cigna mesterkurzusán. Teljes Verdi-szerepeket vettĂĽnk át, az igazi bel canto csodáját ott ismerhettem meg. Franco Ferrarához jártam kamarazenĂ©re, Hermann Scherchennel csináltuk a zenekari prĂłbákat, akinek akkoriban Lorin Maazel volt az asszisztense. Gina Cignát nagyon megszerettem. 1900-ban szĂĽletett, Puccinit Ă©s Mascagnit is szemĂ©lyesen ismerte. A világ legjobb Turandotjának tartották, a harmincas Ă©vekben a Szegedi SzabadtĂ©ri JátĂ©kokon is fellĂ©pett ebben a szerepben. Amikor lejárt az ösztöndĂ­jam, Gina Cigna nagyon kapacitált, hogy ne jöjjek vissza a szovjet rendszerbe, maradjak kint, majd ők gondoskodnak rĂłla, hogy elinduljon a karrierem. Erre nem vállalkoztam, nem akartam szĂĽleimtől Ă©s az országtĂłl teljesen elszakadni.




Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!



Webradio.hu - Szegedi, orsz�gos �s sport h�rek a nap 24 �r�j�ban!:Hírek arrow Gyûjtemény



Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player