(MTI) - A román alkotmánybĂrĂłság a hatályos alaptörvĂ©nybe ĂĽtközõnek minõsĂtette a parlamenti kĂĽlönbizottság által kidolgozott alkotmánymĂłdosĂtĂł tervezet 26 pontját, közöttĂĽk azokat a magyarságnak fontos változtatásokat, amelyeket a Romániai Magyar Demokrata SzövetsĂ©g (RMDSZ) javasolt - derĂĽlt ki a taláros testĂĽlet vasárnapi közlemĂ©nyĂ©bõl.
    A pĂ©nteken kezdõdött normakontroll során az alkotmánybĂrĂłság megállapĂtotta, hogy a kisebbsĂ©gi jelkĂ©phasználatra, a kulturális autonĂłmia elvĂ©re Ă©s a hagyományos tĂ©rsĂ©gek közigazgatási alegysĂ©gekbe (alrĂ©giĂłkba) szervezõdĂ©sĂ©re vonatkozĂł mĂłdosĂtási javaslatok tĂşlmutatnak az alkotmánymĂłdosĂtás határain, ezĂ©rt elfogadásukkal a parlament sĂ©rtenĂ© az alaptörvĂ©nyt.
    A hatályos román alkotmány korlátokat szab az alaptörvĂ©ny mĂłdosĂtásának: ezektõl a korlátoktĂłl csak akkor tekinthet el a törvĂ©nyhozás, ha nemcsak mĂłdosĂtja az alkotmányt, hanem Ăşj alaptörvĂ©nyt fogad el. Egy alkotmánymĂłdosĂtás során a parlament egyebek között nem változtathatja meg Románia hivatalos nyelvĂ©t Ă©s egysĂ©ges, fĂĽggetlen, oszthatatlan nemzetállamkĂ©nt valĂł meghatározását.
    Az RMDSZ javaslatai közül már a parlamenti különbizottság sem fogadta el azt, hogy a kisebbségi nyelveket regionális nyelvként ismerjék el Romániában.
    Azt azonban a szövegezõ testĂĽlet megszavazta Ă©s beĂ©pĂtette az alkotmánymĂłdosĂtĂł tervezetbe, hogy a nemzeti kisebbsĂ©gek szabadon használhatják köztĂ©ren Ă©s magánterĂĽleten az etnikai, nyelvi Ă©s vallásos identitásukkal kapcsolatos nemzeti jelkĂ©peiket, hogy a kisebbsĂ©gek kĂ©pviselõi saját döntĂ©shozĂł Ă©s vĂ©grehajtĂł szerveket hozhatnak lĂ©tre az identitásuk megõrzĂ©sĂ©t Ă©rintõ hatáskörökkel, Ă©s hogy a parlament sarkalatos törvĂ©nnyel elismerheti a hagyományos tĂ©rsĂ©gek közigazgatási alegysĂ©gekbe szervezõdĂ©sĂ©t a megalakĂtandĂł közigazgatási rĂ©giĂłkon belĂĽl. Ezt a három mĂłdosĂtást alkotmányellenesnek minõsĂtette a taláros testĂĽlet.
    A magyarságot Ă©rintõ változtatások közĂĽl csak az ellen nem emelt kifogást az alkotmánybĂrĂłság, amely szerint Románia elismeri a királyi család, a nemzeti kisebbsĂ©gek, a román ortodox egyház Ă©s a többi vallásos felekezet törtĂ©nelmi szerepĂ©t a román állam kialakulásában.
    Az alkotmánybĂrĂłság szerint egyebek mellett azok a változtatási javaslatok is tĂşlmutatnák az alkotmánymĂłdosĂtás keretein, amelyekkel a szövegezõ testĂĽlet a miniszterelnök jelölĂ©sĂ©t akarta pontosabban szabályozni Ă©s amelyekkel a honatyák egyik frakciĂłbĂłl a másikba valĂł átĂĽlĂ©sĂ©t akarta megtiltani.
    A normakontroll után a tervezet a román törvĂ©nyhozás elĂ© kerĂĽl, amelynek ki kell igazĂtania a taláros testĂĽlet által kifogásolt pontokat, mert a tervezet a parlamenti szavazás után ismĂ©t az alkotmánybĂrĂłság elĂ© kerĂĽl, amely ugyanĂşgy Ă©rvĂ©nytelenĂtheti azt, mint bármely alkotmányellenes törvĂ©nytervezetet. Az alkotmánybĂrĂłság - a 26 alaptörvĂ©nybe ĂĽtközõ ponton kĂvĂĽl - több tucatnyi javaslatot is megfogalmazott, amelyeket a parlamentnek nem kötelezõ figyelembe vennie, de elfogadásuk - a taláros testĂĽlet szerint - összehangoltabbá Ă©s egyĂ©rtelmĂ»bbĂ© tennĂ© az alkotmány szövegĂ©t.
    Az alkotmánymĂłdosĂtást a román parlamentnek kĂ©tharmados többsĂ©ggel kell elfogadnia, Ă©s akkor lĂ©p hatályba, ha azt Ă©rvĂ©nyes nĂ©pszavazás is megerõsĂti.
Hozzászólások Kedves Olvasó! Jelentkezzen be és akkor hozzászólhat a témához!