(MTI) - Május 24-én a Pesti Magyar Színházban mutatja be új produkcióját, Az ember tragédiájának táncszínházi adaptációját a Magyar Fesztivál Balett.
A társulat vezetõje, a színmû koreográfusa és táncosa, Markó Iván az MTI-nek elmondta, hogy nagyon fiatalon beleszeretett Madách Imre remekmûvébe, fõként az egykori Nemzeti Színház, a mai Pesti Magyar Színház legendás elõadása miatt. "Nagyszerû mûvészek játszottak abban az elõadásban, Básti Lajos, Kálmán György, Váradi Hédi. A színház - ahol a mi elõadásunk is színre kerül - ugyan nincs túl jó állapotban, de a falakból szinte sugárzik, mekkora mûvészek játszottak egykor itt" - emlékezett a Kossuth-díjas koreográfus.
Markó Iván monumentális elõadást ígér, mint fogalmazott: a díszlet "nagyon erõs, de egyben egyszerû" is lesz. "A darab nem a látványra épül, hanem az emberre, a népre, Luciferre és persze Istenre" - fogalmazott a koreográfus, aki Istent és Lucifert is megszemélyesíti, a mû elején és a végén az õ hangján szólalnak meg az Úr szállóigévé vált szavai. Szerinte a mindenható és az ördög, a jó és a rossz nem létezhet egymás nélkül, ezek egységet alkotnak. "A kiindulópont mégis az ember volt, Ádám és Éva, valamint az, hogy hiába telnek el évszázadok, a történelem folyton önmagát ismétli" - jegyezte meg, hozzátéve: izgalmasnak találta azt is, hogy Ádám számára minden színben Éva testesíti meg a szerelmet.
Markó Iván szerint a mû legismertebb mondata, a "Mondottam, ember: küzdj, és bízva bízzál!" egyszerre felszólítás az Úr részérõl, ugyanakkor kifejezi a megértést is. "Az elõadás végérõl nem akarok beszélni, mert lesz egy nagy csavar" - tette hozzá. Azt azonban elárulta, hogy bár megtartotta mind a 15 színt, az elõadás a mában játszódik, az egyiptomi színben a rabszolgák például "szakadt farmert" viselnek. "De közben a tánc révén felépül a piramis is" - tette hozzá a koreográfus, aki szerint nehéz szavakkal leírni a produkciót.
Arra a kérdésre, hogy a sokszor "tandrámának" is nevezetett mûvet miként lehet a tánc nyelvén elõadni, azt felelte, hogy éppolyan nehéz, mint a prózai mûvet, hiszen mindenkinek, aki olvasta vagy látta Az ember tragédiáját, saját elképzelése alakult ki. "A nagy nehézség, hogy miként lehet egy olyan produkciót színpadra vinni, amely a többség Tragédia-képének megfelel" - vélekedett, hozzátéve, hogy az sem jelent könnyítést, hogy szavak szinte egyáltalán nem hangzanak majd el az elõadásban. Kiemelte, hogy õt elsõsorban a tisztelet inspirálta; tisztelet Madách Imre, a mû gondolatisága iránt.
A Magyar Fesztivál Balett vezetõje szólt arról is, hogy színrõl színre, jelenetrõl jelenetre végigbeszélték a táncosokkal az elõadást. Ádámot Kiss Krisztián táncolja, aki a társulat próbamestere és mûvészeti titkára is egyben, Évát pedig Stetina Szonja alakítja. "Õ egy gazella, elképesztõen erõs kisugárzása van, a színpadon könnyed, a táncban érzékeny" - jellemezte a táncosnõt Markó Iván.
Az elõadás díszlete Kovács Yvette, a jelmez Berzsenyi Krisztina, a zene Faltay Csaba munkája. A zeneszerzõ komponálta a Mózes, avagy a Tízparancsolat címû elõadás zenéjét is.
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!