Amikor beindult a piacgazdaság, arra gondoltam, a demokrácia
nem a mi útjainknak való. E vélekedésem ma sem változott. Miért?
Elsõ megközelĂtĂ©sben csak arrĂłl lehetett szĂł, hogy a
fellendülõ autópiaccal összhangban, kedvenc megyéinkben aligha voltak minõségi
utak is megĂ©pĂtve. KĂĽlönösen vonatkozik e megállapĂtás, Ă©s 1990 Ăłta
„rendĂĽletlenĂĽl", hazádnak keleti tájaira, amelyet TiszántĂşlnak neveznek.
Próbálj másodrendû fõútvonalat választani, ha elindulsz Makóról
HajdĂşszoboszlĂłra.
Ha átlépsz a Duna vonalán, tartva
nyugati irányba, valamivel jobb a helyzet, kivéve, ha Gyõrbõl mész közvetlenül
Székesfehérvárra. Kilencvenegy-kettõben még ezen az úton is lehetett járni.
Manapság már aligha.
Jobbak a körülmények, ha a
Balaton felé tartasz, vagy a nyugati határ irányát választod. Akkor is, csak, ha már
elérted Dunaföldvárt Szegedrõl indulva. Az ötössel ugyanis csak az M0-ig lehet
büszkélkedni. Onnan kész rémálom, különösen sötétben.
Ne fokozzuk tovább! Beszéljünk az
úti demokrácia másik oldaláról. Ez kilencvenben még fel sem merülhetett, csak
attól az elméleti pillanattól beszélhetünk róla, amelyben már kialakult az
autóstársadalmi egyenlõtlenség. Ezt köbcentiben, lóerõben mérik, és márkákban.
De nem valamely márkavizsgálati hivatalban, hanem kint az utakon.
Az Ăşti demokrácia Ăgy nĂ©z ki: „az
erõsebb kutya házasodik."
A KRESZT mintha fel sem találták
volna. A primitĂv agyban, amikĂ©nt lekĂ©pezõdik az autĂł, amelyben az agyat tárolĂł
koponya kapcsolódik valamely emberinek kinézõ testhez, úgy képezõdik le a
közlekedési szabályzat is.
Ez úti demokrácia viszonyai
között, ha betartod a jelzõtáblák Ă©s utak, megadta törvĂ©nyi elõĂrásokat, az már
problémás, mert mondjuk a felüljárón, ahol hatvannal közlekedhetsz, és
jogkövetõ vagy, már villognak rád, dudálnak, a tükörbõl láthatod is, pofákat
vágnak, mivel õk jobban tudják tenálad.
Az úti demokrácia pontosan
kifejezi a társadalom állapotát. Akinek nagyobb az autója, többnyire úgy is
gondolja: neki a többivel szemben kiváltságos a helyzete, tehát a többi jól
teszi, ha idõben félreáll.
Arany Jánossal közösen mondjad!
„Ha egy Ăşri lĂłcsiszárral..."
Óh kultúra, hol vagy te mostanában? Az autós
demokráciából kivesztél.
És abban is biztosak lehetünk,
ezen a helyzeten csak egy amerikai tĂpusĂş rendõrsĂ©g változtathat, amely nem
ismer kisautót és nagyautót, de bilincsbe ver vagy lõ, ha a szabályokat nem
tartják be az úton. Mert ott az utakon is demokrácia van, nem csak a
választások alkalmával. |
Hozz�sz�l�sok Kedves Olvas�! Jelentkezzen be �s akkor hozz�sz�lhat a t�m�hoz!
IllesLazar 2008 December 29, Monday, 07:26:26
Láttam én annál is rosszabb utakat Ungvár környékén, sõt az Amu-Darján is túl, de miért vigasztalna ez bennünket??
KPĂ©ter 2008 December 28, Sunday, 21:13:18
Lázár menj el Romániába és nézd meg ott, hogy milyenek az utak. A hazai ahhoz képpest tükörsima.
IllesLazar 2008 December 28, Sunday, 19:53:10
erre a következtetĂ©sre jutottam az onnan Ă©rkezõ hĂrekbõl - de javĂts ki, ha tĂ©vedtem
Senki Se 2008 December 27, Saturday, 17:03:48
Igaz, de honnan a tudat, hogy Amerikában nem Ăgy van -- mármint a rendõrsĂ©g, mert az utak ott tĂ©nyleg sokkal jobbak.